Siirry suoraan sisältöön

Aurinkosähköpuistossa viestittiin vastuullisesta energiankäytöstä

Grano toteutti Pohjois-Karjalan Sähkölle festivaaliosaston Ilosaarirockiin. Aurinkosähköpuistoksi nimetty osasto koostui kahdesta brändätystä kontista ja niiden sisään rakennetuista aktiviteettielementeistä.

PKS, eli Pohjois-Karjalan Sähkö kehittää ja myy edistyksellisiä energiapalveluja, joiden avulla asiakkaat voivat paremmin hallita omaa energiankäyttöään ja kustannuksiaan.

PKS tarjoaa lukuisia vastuullisia vaihtoehtoja kodin ja yritysten energiaratkaisuiksi. Kesän Ilosaarirock-festivaaleilla teemaksi valittiin erityisesti aurinkoenergian promootio.

Tuloksena syntyi PKS:n Aurinkosähköpuisto, jossa festarivieraat saivat myös ladata älylaitteitaan aurinkoenergialla. Osastolla kisailtiin fillareiden ketjut kirkuen myös Rokin Kovin Polkija -tittelistä.

– Olemme tehneet Ilosaarirockin kanssa yhteistyötä jo toistakymmentä vuotta festivaalien sähkötoimittajana ja erilaisissa energia-asioissa. Sen myötä yhteistyömme Joensuun Popmuusikot ry:n kanssa on syventynyt, kertoo myyntipäällikkö Tomi Turunen PKS:ltä.

– Olemme tehneet heidän kanssaan yhteistyötä aiemmin lähinnä digitaalisissa kanavissa. Tänä vuonna halusimme mennä sisälle tapahtumaan tuomaan festarivieraille tietoa vastuullisesta energiankäytöstä. Lisäksi halusimme hupia tiedon rinnalle, Turunen jatkaa.

Haasteena oli se, että PKS ei aiemmin ollut tehnyt Ilosaarirockiin omaa promootiotaan, joten oman teemaosaston rakentamisesta ei ollut kokemusta. Olemassa oli ainoastaan toiveita ja ideoita. PKS:lle oli tärkeää löytää promootionsa toteuttajaksi kumppani, joka tietää miten asiat tehdään.


Luottamus syntyi referenssien kautta

Päätös kumppanin valinnasta syntyi, kun PKS:n markkinointi- ja tuotekehityspäällikkö Kimmo Tolvanen ehdotti Turuselle kumppaniksi Granoa, jonka referenssit olivat vakuuttaneet Tolvasen.

Investoinnin mittaluokka oli PKS:n liiketoiminnan kannalta merkittävä, joten kumppanin luotettavuus oli avainroolissa. PKS kaipasi Aurinkosähköpuistonsa toteuttamiseen ja rakentamiseen kokonaisvaltaista kumppania, joka huolehtii heistä ja pystyy toimittamaan festareille messuosaston avaimet käteen -toimituksena.

– Luottamus Granoon syntyi referenssien ja tarjoaman kautta. Grano pystyi tuomaan pöytään uskottavan ja luotettavan kuvan toiminnastaan. Myös tarjontaa ja referenssejä esittelevät henkilöt herättivät luottamusta, toteaa Tomi Turunen.

PKS:n kumppanina Aurinkosähköpuiston toteutuksessa toimi Granon lisäksi Mainostoimisto Fabrik, joka on toteuttanut PKS:n ilmeuudistuksen ja vastaa brändin viestinnästä ja markkinoinnista.

Grano toimi PKS:n ja Fabrikin suunnittelukumppanina. Grano vastasi Fabrikin luomien viestien ja PKS:n brändi-ilmeen viemisestä Aurinkosähköpuiston näkyviin elementteihin. Tällaisia olivat muun muassa festarialueelle tuotujen konttien seinät, ovet ja otsalaudat sekä Rokin Kovin Polkija -teemaan liittyvä sähköautoradan brändäys ja tulostaulut.

Lisäksi osastolle tehtiin ulkotapahtumaan tyypillisiä promootiotuotteita, kuten osaston reunoilla liehuvia, huomiota herättäviä lippuja.

Lisäksi Granon tiimi huolehti osastolle muun muassa palkinnoiksi jaettavat t-paidat sekä ajanottokellot Rokin Kovin Polkija -kisailua varten sekä lukot tavaroiden säilytyksen turvaksi, jotta asiakkaan ei tarvitsisi huolehtia pienistäkään rakentamisen yksityiskohdista.

– Granolaiset olivat jo etukäteen miettineet, mitä kaikkea me tarvitsemme ja saimme kirjaimellisesti avaimet käteen. Kaikki tarvitsemamme asiat olivat huomioitu kelloja ja lukkoja myöden. Minulla on vieläkin kisan ajanottokellot pöydälläni. En tosin tiedä, mitä niillä aion jatkossa tehdä” naurahtaa Tomi Turunen.

Granon tuottamat tapahtumamateriaalit Ilosaari Rockissa

Tärkeä huomionherätys

Vaikka heinäkuulle hurja, sateinen ja kylmä kesäsää uhmasi aika-ajoin Aurinkosähköpuiston iloista kesätunnelmaa, näkee Turunen projektin kannattavana ja onnistuneena.

– Aurinkosähköpuisto oli tärkeä huomionherätys PKS:lle sekä aiheille, joista haluamme viestiä. Haluamme, että ihmiset tietävät, mitä vastuullinen energiankäyttö tarkoittaa. Suoraa kaupallista myyntitavoitetta ensimmäiselle festariosastollemme ei ollut. Taustalla oli PKS:n tarinan ja brändiarvojen viestiminen, kertoo Turunen.

– Minulle syntyi kokemus, että Grano halusi ymmärtää tavoitteitamme – mitä olemme tekemässä ja miksi, toteaa Turunen lisäksi.

– Suunnittelu lähti meidän tarpeista ja lähtökohdista. Sitä ei tehty vain sen takia, että päästään suunnittelemaan jotakin visuaalisesti hienoa, vaan se tehdään käytännönläheisesti niin, että se tukee meidän tavoitetta.

Festarikansa löysi PKS:n osaston hyvin. Sekä mobiililaitteiden latauspalvelu että kilpailu keräsivät yleisöä.

– Varsinkin mobiililaitteiden lataus oli sellainen palvelu, joka vaikutti olevan tosi tarpeellinen. Messupöydissä oli 36 latauspaikkaa. Niiden lisäksi osastollamme oli 18 lukittavaa latauslokeroa. Ne olivat aika-ajoin kaikki täynnä, kertoo Tomi Turunen.

Energiantuotannon ymmärrystä lisäsi Turusen mukaan myös Rokin Kovin Polkija -kilpailu.

– Kisan avulla saimme viestittyä siitä, miten energia tuotetaan ja minkä verran polkupyörää pitää polkea, jotta radalla kulkeva sähköauto oikeasti liikkuu.

Messukokonaisuus oli PKS:n mielestä kaikin puolin onnistunut ja he olivat tyytyväisiä Granolta saamaansa palveluun.

– Sain hyvää ja joustavaa palvelua. Lähetimme puolin ja toisin viestejä toisillemme kellonaikaan katsomatta – myös WhatsAppin kautta. Granon kanssa hoitui kommunikointi hienosti kaikissa kanavissa, kehuu Tomi Turunen Granon asiakasviestintää.

– Olemme markkinointi- ja kehityspäällikkömme Kimmo Tolvasen kanssa käyneet jälkikäteen casea lävitse. Ei ole mitään syytä, miksi emme voisi käyttää Granoa kumppanina jatkossakin, Turunen päättää.

– Granon tiimi oli jo etukäteen miettinyt, mitä kaikkea me tarvitsemme ja saimme kirjaimellisesti avaimet käteen.

Tomi Turunen / myyntipäällikkö, Pohjois-Karjalan Sähkö

Tutustu Granon tapahtumatoteutuksiin >>

Juttu on julkaistu alun perin 21.01.2020 ja sitä on päivitetty 29.09.2022.
Ota yhteyttä