Takaisin

marco_makinen_1000.jpg

Olen viimeisen 27 vuoden aikana saanut tehdä töitä kaikkien Suomen arvokkaimpien brändien kanssa. Olen tehnyt hommia Nokialle, Fazerille, Valiolle, Fiskarsille, Koneelle, Pauligille.

Näitä kaikkia on yhdistänyt yksi piirre. Ne ovat kaikki olleet rasittavuuteen saakka tarkkoja brändistä. Nuorena asiantuntijana, jolla oli enemmän intoa kuin ymmärrystä sain jo 80-luvun lopussa huutoa siitä, että olin kirjoittanut brändin nimen muistioon niin, että kaikki kirjaimet eivät olleet kapiteeleilla. 

En aluksi ymmärtänyt tätä ollenkaan, olen aina ollut enemmän näitä isolla pensselillä sotataan -tyyppisiä kavereita ja tällainen pilkunviilausta oli mielestäni paitsi naurettavaa myös pikkumaista.

Ja kun siirryttiin brändiväreihin ja kuviin huuto sen kuin yltyi. Värejä syynättiin Pantone-värikartoista ja väärän kuvan käyttö saattoi johtaa mainostoimistosuhteen irtisanomiseen. Tällainen oli minusta täysin naurettavaa. Oleellistahan brändissä oli se, että se oli strategian mukainen ja että brändin lupaus oli asiakkaille relevantti, erottuva ja tosi.

Iän, kokemuksen ja ammattikirjallisuuteen perehtymisen myötä oma näkökulma on muuttunut täysin. Olen brändinipottamisen takinkääntäjä ja ylpeä sellainen. Jos yrityksen arvosta kasvava osa, usein jo yli kolmannes tulee brändistä ja jos välttämätön edellytys brändin rakentamiselle on pitkäjänteisyys ja tunnistettavuus jokainen kuva ja jokainen sana on tärkeä. Itse asiassa kyse on usein ei vain miljoonien vaan satojen miljoonien arvoisesta asiasta.

Tänä aikana jolloin parhaat innovaatiot syntyvät lean startup -mallilla, kokeilun ja korjauksen avulla on suuri kiusaus suhtautua myös brändiin ajatuksella, että sitä voidaan jatkuvasti säätää ja kehittää. Tämä on johtanut siihen, että varsinkin monen suomalaisen IT-alan yhtiön ja teknologiastartupin brändi on heikko ja epäselvä. 

Tämän voi välttää fanaattisuutta hipovalla brändin visuaalisen ilmeen ja tunnisteiden hallinnalla. Ja jatkuvalla nipottamisella. Kaltaiseni märkäkorvat 80-luvun alusta pitää panna kuriin.