Grano osti MicroMedian markkinointilogistiikan liiketoiminnan

Timo Häkkinen, Mirka Airaksinen ja Mikko Heinonen iloitsevat syntyneestä liiketoimintakaupasta. – On hienoa saada MicroMedian osaava logistiikkatiimi osaksi Granoa, kertoo Airaksinen.

Markkinointilogistiikan palvelut vahvistavat tilaus-toimitusketjua 

Graafisen alan markkinajohtaja Grano Oy on ostanut MicroMedia Oy:n markkinointilogistiikan liiketoiminnan. Grano panostaa vahvasti kasvustrategiansa mukaisiin alueisiin ja vastaa muuttuvaan asiakastarpeeseen. Kaikki kahdeksantoista MicroMedian markkinointilogistiikan työntekijää siirtyvät Granon palvelukseen. Suomessa ja Virossa toimiva yhtiö työllistää yhteensä yli 800 ihmistä.

Liiketoimintakaupan myötä Grano vahvistaa tilaus-toimitusketjua ja keskittyy yhä vahvemmin ratkaisumyyntiin.  

– Markkinointilogistiikan palveluilla on oleellinen rooli Granon kasvustrategiassa. Strategian mukainen ratkaisumyynti tarkoittaa yhä laajempien kokonaisuuksien tarjoamista asiakkaille. Tämä taas edellyttää luotettavaa tilaus-toimitusketjua. Liiketoimintakaupassa haettiin lisäresurssien ja kapasiteetin lisäksi osaamista ja ratkaisuja tuoda logistiikka osaksi Granon digitaalista työnkulkua. Nyt voimme tarjota asiakkaillemme toimialan vahvimman putken aineistonhallinnasta ja tuotannosta logistiikkaan. Muuttuvassa toimintaympäristössä tarvitaan kykyä kuunnella asiakkaita ja rohkeutta investoida tulevaan, kertoo Grano Oy:n varatoimitusjohtaja Mirka Airaksinen.

Digitalisoituminen on osa prosesseja

Grano on yksi harvoja toimijoita jossa yhdistyy digi- ja printtitalon osaaminen ja tarjooma. Edelläkävijäaseman säilyttäminen vaatii jatkuvaa panostamista prosesseihin.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme kokonaisratkaisuja, joissa digi ja printti täydentävät toisiaan. Asiakkaidemme tilausliikenne ja aineistonhallinta on jo vahvasti keskittynyt digitaalisiinkanaviimme. Jatkossa logistiikka on saumaton osa samaa digitaalista tilaus-toimitusketjua, linjaa Airaksinen.

Liiketoimintakaupalla haettiin vahvaa kilpailuetua ja toimintojen tehostamista.  MicroMedia Oy:n markkinointilogistiikan palveluilla on hyvä maine ja vahvat referenssit. Palvelut täydentävät hyvin Granon liiketoimintaa ja tuovat heti vahvistusta niin varastoinnin kapasiteettiin kuin resursseihinkin.  

– Asiakkaamme voivat keskittyä yhä vahvemmin omaan liiketoimintaan, kun varastointi ja logistiikka palvelut ovat luonteva osa tilaus-toimitusketjua. Tämä tuo helppoutta asiakkaan arkeen, kertoo Grano Oy:n logistiikkapäällikkö Mikko Heinonen.

MicroMedia Oy keskittyy asiakashankintaan liittyvän markkinoinnin suunnitteluun ja tuotantoon.

MicroMedia on 1978 perustettu yhtiö, joka tarjoaa markkinoinnin- ja markkinointilogistiikan palveluita. Kaikkiaan yrityksessä työskentelee noin 50 henkilöä. Liikevaihto vuonna 2015 oli noin 3,6 miljoonaa euroa.

Liiketoimintakaupan myötä Granolle siirtyvät markkinointilogistiikan palvelut, jotka sisältävät postitus-, pakkaus- ja varastointipalvelut. MicroMedian markkinointilogistiikan liikevaihto on noin 1,7, miljoonaa. 

–  MicroMedian uusi strategia keskittyy BtoB-yritysten asiakashankintaan liittyvän markkinoinnin suunnitteluun ja tuotantoon. Uuden strategian keskiössä on digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi ja markkinointiautomaation hyödyntäminen liidien tuotannossa ja hallinnassa. Uuteen strategiaamme ei tule jatkossa kuulumaan markkinoinnin logistiikkapalvelut. Palvelualue ei kuulu samaan arvoketjuun, eikä viestinnällisesti luo yhteistä kokonaisuutta, kertoo MicroMedia Oy:n toimitusjohtaja Timo Häkkinen.

Liiketoimintakaupalla haettiin markkinointilogistiikan palveluille luonnollista jatkajaa ja edelleen kehittäjää.  Erityisesti Granon kyky kuunnella asiakkaita ja kehittää tältä pohjalta tilaus-toimitusketjua kiinnosti. Granossa on yli 800 työntekijää 25 paikkakunnalla. Myynnissä työskentelee 130 ihmistä.

– Halusimme markkinointilogistiikan palveluille jatkajan, joka edelleen kehittää palvelua. Granon palveluorganisaatio on suuri ja prosesseja kehitetään jatkuvasti. Uskon, että Granolla syntyy logistiikkapalveluiden ympärille tulevaisuudessa lisäarvoa tuottavia palveluita, kuten erilaisia data-analyysejä, päättää Häkkinen.

 


 

 

 

Juttu on julkaistu alun perin 9.08.2016 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.