Takaisin

imagewear

Työvaatevalmistuksen markkinajohtaja Image Wearille kattava kuvasto on myynnin tärkein työkalu. Kuvaston raskas tuotantoprosessi ajateltiin uusiksi tietokantataittoa hyödyntämällä.

Granon markkinointituotantojen toteuttajayksikkö Studio rakensi tietokantaintegraation Image Wearin tuotannonohjausjärjestelmän ja oman taitto-ohjelmansa välille.

- Kuvaston uusiminen on ollut tähän saakka niin valtava ponnistus, että työ on tehty vain joka toinen vuosi. Kuvasto on myynnin keskeinen työkalu. Halusimme uudistaa kuvastoprosessin kustannustehokkaaksi, siksi valitsimme yhteistyökumppanuuden Granon kanssa, Image Wearin hallituksen puheenjohtaja ja markkinoinnista vastaava Kati Tukiainen kertoo.

Ketteryyttä tarvitaan

Image Wear on vuonna 1959 perustettu perheyhtiö. Kati Tukiainen ja hänen veljensä Janne Vettenranta siirtyivät vetovastuuseen 2011 toteutetun sukupolvenvaihdon jälkeen.

Laatu, innovatiivisuus, ketteryys ja hyvä saavutettavuus ovat kasvattaneet yrityksestä markkinajohtajan. Suurasiakkaat tilaavat tuotteensa organisaatioiden omiin ostojärjestelmiin integroidun tilausjärjestelmän kautta. Vastaavasti esimerkiksi Puolustusvoimat tekee tilauksensa sähköisen tilausjärjestelmän kautta. Asiakkaita palvelee myös 26 myymälän ketju sekä verkkokauppa. Verkkokaupasta Image Wearin noin 500 tuotenimikkeen työvaatteita ja tarvikkeita voi ostaa kuka tahansa.

Tuotekehitys keskiössä

Image Wearin pääpaikka on Tampereelle. Yhtiö työllistää Suomessa 130 henkilöä. Noin 70 heistä tekee töitä Tampereella, loput myymäläketjuissa Rovaniemeltä Espooseen. Tuotanto sijaitsee Narvassa, missä tytäryhtiö työllistää noin 180 henkilöä. Tampereella töitä tekee myös kymmenen henkilön tuotekehitysyksikkö.

- Vaikkei vaatetusala yleisesti edusta teknologian huippua, tuotekehitys on meillä keskeinen asia. Olipa toimiala mikä tahansa, työvaatteen tehtävänä on suojata käyttäjäänsä. Esimerkiksi viime vuonna kehitimme terveydenhuollon puolelle hyödyllisyysmallisuojatun kainalorakenteen. Siinä kyse on ennen muuta vaatteen käyttömukavuudesta. Työvaatteisiin liittyy vahvasti myös asiakasyritystemme imago.

Nopeus ja laatu

Tietokantataitto on parhaimmillaan töissä, joiden aineistoon tulee useita päivityksiä tai on tarpeen tehdä esimerkiksi monikielisiä julkaisuja.

Tuotantoputki on tehokas. Esimerkiksi Image Wearin tapauksessa tuotekoodit ja värivariantit poimitaan prosessiin suoraan asiakkaan omasta tietokannasta. Niin ikään linkitykset haluttuihin kuvatiedostoihin ovat valmiina.

- Ennen tietoja jouduttiin pyörittelemään erilaisina tiedostoina – manuaalista työtä oli todella paljon. Nyt tehokas tietokantataitto minimoi kaiken lisäksi myös virheet.

Tietolähteinä voidaan käyttää monia tietokantoja, kuten ERP-järjestelmää tai vain yhtä määrämuotoista tietolähdettä, kuten Exceliä.

Samaa vakioitua ilmettä tai työpohjia voidaan hyödyntää monimuotoisesti erilaisiin julkaisukäyttöihin. Olevaa tuotetietoa voidaan tuoda helposti monenlaisiin markkinointimateriaaleihin. Myös aineistojen hyväksyntä tuotantoputkessa hoituu sujuvasti; asiakas tarkastelee vedoksia selainpohjaisesti. Hyväksyntäprosessi on läpinäkyvä kaikille asianosaisille.

Image Wearilla ensimmäisen tietokantataitetun kuvaston prosessi oli sujuva. Homman joutuisuutta tehosti myös se, että mallien kanssa tehdyt vaatekuvaukset toteutettiin Tailorframe-konseptilla.

- Tietokantataittoon siirtyminen oli meille investointi tulevaisuuteen. Kustannussäästöt konkretisoituvat tulevien toteutusten myötä, kun automatiikka hoitaa taiton ilman manuaalista työtä tai mainostoimiston välikäsiä.