Blogi - Grano — 21.10.2015 — min. lukuaika
Logistiikka on Valtralla brändin ja tuotannon tehokasta hallintaa
Valtra tunnetaan maailmalla suomalaisena brändinä. Valtran logo ja punainen väri – PMS 185 – ovat tunnetut ympäri maailmaa. Hyvät käyttökokemukset, kestävyys, ketteryys ja asiakasläheinen palvelu varmistavat Valtran asiakkaiden merkkiuskollisuuden.
Myös Valtra-traktorien mallisto on laaja. Kukin asiakas voi hankkia mieleisensä traktorin, kun valittavissa on värin lisäksi huikeat puoli miljoonaa lisä- ja valinnaisvarusteyhdistelmää. Jokainen traktori onkin oma uniikki yksilönsä.
Grano mukana tuotantoketjussa
Yhden traktorin kokoonpano tehtaan linjalla kestää kymmenisen tuntia. Tekemisen ydin on siinä, että jokaiselle traktorille on ostaja tiedossa, ennen kuin tuotanto liikahtaa. Koska traktoreissa on niin paljon valinnaisvarusteita ja räätälöintiä, ei varastoon tehdä ainuttakaan konetta.
Kun asiakas on sopinut myyjän kanssa kaupat, tulee tilaus tehtaan toiminnanohjausjärjestelmään. Sieltä tarvittava tieto jakaantuu tehtaan eri osiin ja useille alihankkijoille. Pari viikkoa ennen valmistumisajankohtaa traktorille määrätään tarkka tuotantoaika, jolloin kokonaisuus nousee linjalle.
– Tuotantoketjun onnistumiseksi on ehdotonta, että jokainen osapuoli tekee täsmällisesti ja aikataulussa oman osuutensa, toteaa Granon avainasiakaspäällikkö Sami Talpio.
Myös Granolla on tärkeä rooli osana tätä tuotantoketjua. Jokaisen valmistuvan Valtran mukana asiakkaalle toimitetaan yksilöllinen traktorin manuaalipaketti, joka sisältää traktorimallista ja toimitusmaasta riippuen vaihtelevasti useita yksittäisiä painettuja tuotteita.
– Näemme traktoreiden tilauskannan Valtran järjestelmän kautta ja manuaalit toteutetaan sen mukaan. Niin sanottua tuotantojonoaan Valtran päivittää jopa päivittäin. Grano seuraa tätä tuotantojonoa viimeisiin hetkiin asti ennen manuaalien toimitusta ja varmistaa, että toimituksessa on lähdössä juuri seuraavan kahden päivän manuaalipaketit. Granolta lähtevä manuaalipaketti yksilöidään traktorin runkonumeron mukaisesti. Jokainen manuaali kertoo juuri kyseisestä traktorista, kohdemaan lainsäädännön, kielen ja jopa kielialueen murteen huomioiden, kertoo Talpio.
Kansainvälisesti yhtenäiset painotuotteet
Grano on toiminut Valtran yhteistyökumppanina yli 10 vuotta. Manuaalien lisäksi Grano on erilaisten painotuotteiden kokonaistoimittaja.
Valtran jälleenmyynnistä huolehtii maailmanlaajuisesti noin tuhannen myyntipisteen verkosto. Valtra on mukana lähes viikottain erilaisissa tapahtumissa ja messuilla. Kansainvälisten messujen operatiivisesta puolesta vastaa yleensä paikallinen maahantuoja. Tarvittavat materiaalit, kuten kuten roll-upit, julisteet ja esitteet lähtevät matkaan Granon kautta. Viimeisen vuoden sisällä Valtra on julkistanut kaksi uuttaa mallistoa: T4-mallisto syksyllä 2014 ja uunituore N4-mallisto syys-lokakuun vaihteessa 2015. Nämä isot tuotelanseeraukset on organisoitu Valtran kansainvälisen markkinoinnin toimesta Suolahdesta käsin, kertoo Keijo Honkanen, joka vastaa Valtran markkinointimateriaalin suunnittelusta ja koordinoinnista.
– Kuten traktoreita, ei myöskään painotuotteita hankita pääsääntöisesti Valtralla varastoon, vaan materiaaleja toimitetaan täsmällisesti oikeaan tarpeeseen. Varastoitaviakin tuotteita on, mutta varastoinnin tarve ja järkevyys punnitaan kuitenkin aina yhdessä eri kustannustekijät huomioiden. Printtituotteista merkittävä osa toimitetaan Granolta suoraan myös kansainväliseen jakeluun, linjaa Honkanen.