Siirry suoraan sisältöön

Kauppakeskus Skanssissa väriopastus ohjaa asiakkaan oikeaan paikkaan

10-vuotisjuhlavuottaan viettävä kauppakeskus Skanssi vuorautui opastusurakassa kirkkaisiin väreihin. Moderni väriopastus raikastaa kauppakeskusmiljöötä ja selkeyttää kymmenien kauppojen lomassa liikkumista. Granon tehtävänä oli miettiä oikeat materiaalit ja tavat toteuttaa asiakkaan toiveet.

Mihin ihmeeseen jätin autoni? Jokainen autorivistö näyttää samalta, ja ostostentekijä ravaa ymmällään harmaassa parkkihallissa. Tilanne on usealle kauppakeskuskävijälle tuttu.

Kauppakeskusten opastus on haastava taiteenlaji. Monipuolinen liiketarjonta ja huokeat tarjouskampanjat menevät sivu suun, jos asiakas ei löydä etsimäänsä.

Turkulaisessa kauppakeskus Skanssissa on lähes sata liikettä, ravintolaa ja palvelua sekä yli 38 000 neliömetriä liiketiloja. Paitsi että se on nopeasti kasvavan Skanssin kaupunginosan asukkaiden lähikauppa, keskustan kupeessa valtatien varrella sijaitsevaan kauppakeskukseen saavutaan myös muualta autolla ja julkisilla.

– Opastuksella on kaikissa julkisissa tiloissa suuri vaikutus siihen, miten ihminen hahmottaa tilan. Asiakaskokemuksemme tärkeimpiä arvoja on vaivattomuus. Vaikka neliöitä on paljon, asiakas löytää hakemansa, Skanssin kauppakeskusjohtaja Maarit Hurme kuvailee.

Skanssin opastusurakan lähtökohta oli, että asiakas hoksaisi jouhevasti lähimmän sisäänkäynnin ja palaisi lopulta helposti oikeaan paikkaan.

– Opastaminen on oleellinen osa sitä, että kauppakeskus koetaan viihtyisäksi. Siellä ei saa ahdistua, Granon myyntipäällikkö Jaana Viitanen sanoo.

Asiakkaan ideasta yhteiseen toteutukseen

Skanssilla oli Granolle selkeä toive: merkitä kauppakeskuksen eri alueet omilla väreillään. 10-vuotista taivaltaan juhlistavan kauppakeskuksen sisäänkäynnit oli värikoodattu jo alkuperäisissä arkkitehdin suunnitelmissa.

– Ajan saatossa huomasimme alkuperäisen toteutustavan olevan niin hienovarainen, etteivät asiakkaat ymmärtäneet sitä. Halusimme parantaa ja helpottaa jo esteettömässä keskuksessa kulkemista entisestään, Hurme kertoo.

Skanssin värikkäät opasteet ohjaavat asiakkaita oikeaan paikkaan.

Hurme kutsuu tavoitetta lentokenttäopastamiseksi. Se on kokonaisvaltaista ja yksinkertaista. Yksittäisiin liikkeisiin ohjaamisen sijaan tarkoitus oli selkeyttää laajojen asiakasvirtojen liikkumista.

– Idea ja kimmoke tulivat asiakkaalta. Heillä oli tahtotila siitä, miltä he haluavat opastuksen näyttävän. Meidän tehtävämme oli miettiä oikeat materiaalit ja tavat toteuttaa heidän toiveensa, Viitanen kertoo.

Yhteistuumin kartoitettiin, paljonko opastusta tarvitaan toivotun näkyvyyden saavuttamiseksi, ja mietittiin, mitkä materiaalit sopivat pinnoille parhaiten. Kahdeksanviikkoisessa opastusurakassa on projektia hallittavaksi. Oli haettava lasipinnoille sopivia läpinäkyvien värien sävyjä, tehtävä vedoksia ja malleja sekä sumplittava asennustiimien aikatauluja.

– Saimme hyvät värinäytteet ja sparrasimme toteutusta yhdessä. Arvostamme sitä, että ammattilaiset osaavat arvioida materiaalien käytettävyyden ja kestävyyden. Skanssi on tunnettu vastuullisuustyöstään, ja siksi haluamme, että tekemämme valinnat ovat kestäviä, Hurme sanoo.

Toimivaa opastusta ei voi olla huomaamatta

Urakan haastavin vaihe oli asennus. Parkkihallin sisäänkäynnit, hissit ja keskellä kauppakeskusta komeileva lasihissikuilu työstettiin kuitenkin aikaisten aamujen ja myöhäisten iltojen hiljaisuudessa asiakasvirtoja häiritsemättä. Parkkihalli on nyt puettu punaisen, pinkin, keltaisen, vihreän ja sinisen sävyihin, jotka levittäytyvät hallista kauppakeskuksen sisäänkäynneille.

Arkkitehdin kymmenen vuoden takaisia värivalintoja voimistettiin. Aiemmin numeroiden ulkosyrjissä tai valoviivoissa häivähtäneet värit levitettiin lasipintoihin kauppakeskuksen graafista ilmettä mukaillen.

– Kesäkuussa valmistuneessa lopputuloksessa freesaus ja opastus toteutuvat hienosti yksiin, Viitanen sanoo.

Kauppakeskuskävijän toivottaa tervetulleeksi selkeä, raikas ja moderni kymmenvuotias. Jos auton ajaa pinkille alueelle, ostoksille pääsee pinkillä hissillä. Kun on pyörinyt liikkeissä aikansa, näkee pinkin uloskäynnin jo kaukaa.

– Olemme tyytyväisiä toteutukseen. Lopputulos näkyy selkeimmin parkkihallissa, jonka muutoksen asiakkaatkin ovat huomanneet. Iloista ja positiivista palautetta on tullut etenkin raikkaudesta,

Maarit Hurme

Tutustu Granon myymälämarkkinoinnin ratkaisuihin >>

Juttu on julkaistu alun perin 11.12.2019 ja sitä on päivitetty 29.09.2022.
Ota yhteyttä