Takaisin

Kuvapankki tekee Fazer makeisten kuvien hallinnasta helppoa

Suomalaisten tuntema ja rakastama Fazer tunnetaan makuelämyksistä, mutta makeisten, keksien, leipien ja leivonnaisten maailmassa liikkuu myös valtava määrä kuvamateriaalia ja tuotetietoja. Tärkeänä päivittäisenä työkaluna Fazerilla toimii tuotekuvien hallintapalvelu, jonka kautta kuvat saa kerralla ladattua esimerkiksi kauppaketjujen käyttöön.

Granon aineistonhallintapalvelut ovat olleet Fazerilla käytössä jo seitsemän vuotta. Fazerin käyttämässä kuvapankissa on tallessa valtava määrä digitaalisia tuotekuvia, joita käytetään muun muassa ilmoituksissa, verkkokaupoissa ja nettisivuilla. Ketterä järjestelmä tekee kuvien hallinnasta helpompaa.

– Kuvapankin lisäksi meillä on käytössä materiaalipankki, johon kuuluu painoaineistojen vedosliikenteen kommentointityökalu. Sen avulla eri versiot pysyvät ojennuksessa. Meille on erityisen kätevää se, että samasta materiaalipankista löytyvät sekä painoaineistot että niihin liittyvät kuvat. Kuvapankki on päivittäisessä käytössä, joten on tärkeää, että kaikki toimii kuten pitääkin, painottaa Fazer Makeisten brändikoordinaattori Satu Räsänen.

Entistä makeampi materiaalipankki

Digitaalinen tuotekuvien hallinta kehittyy karkkimaailmassakin. Aikaisemmin tuotekuvia on Fazerilla säilytetty kuvapankissa ja niitä on tarpeen mukaan lähetetty sähköpostitse jakelijoille. Kullakin kaupparyhmällä on kuitenkin usein omat tarpeensa kuvien kokoon ja muotoon liittyen, joten eri versioiden lähettäminen vie aikaa.

Vuodenvaihteessa Fazer ja Grano päättivät integroida Fazerin käyttämän kuvapankin uuteen Synkka Media -palveluun, jonka kautta tuotekuvien lähetys sujuu kätevästi yhdellä klikkauksella. Nyt tuotetiedot ja niihin liittyvät kuvat siirtyvät asiakkaille Synkka-tuotetietojärjestelmän kautta.

– Meille on iso etu, ettei aikaa tarvitse kuluttaa kokonaan uuden järjestelmän opetteluun. Voimme käyttää tuttua kuvapankkia ja nyt myös lähettää tuotekuvat helposti sen kautta, kertoo Räsänen.

Digiloikka vaatii rohkeutta

Digitaaliset kuva- ja aineistonhallinnan ratkaisut ovat Fazerille yhtä tärkeitä kuin kaneli korvapuustille. Kaikki materiaalit arkistoidaan jälkipolvia varten, joten niiden on oltava varmassa tallessa. Myös päivittäisessä työssä on tärkeää, että tekniikka toimii moitteetta. Tuotekuvia kommentoidaan, muokataan ja lähetetään jatkuvasti, ja digitaalisten aineistojen parissa työskentelee monta ihmistä.

– Arvostamme sitä, miten sujuvasti aineistonhallinnan integraatioprojekti on Granon puolelta hoitunut. Yhteyshenkilömme on ollut kullanarvoinen ja tehnyt paljon tausta- ja selvitystyötä, jotta meidän on ollut helpompi keskittyä omaan työhömme, Räsänen kiittää.

Tulevaisuudessa digitaalisuuden merkitys tuskin kutistuu. Fazerilla uskotaankin, että rohkeus lähteä kokeilemaan uutta työkalua palkitaan.

– Uudistuksen tavoitteena on päivittäisen työn helpottaminen: on yksinkertaisempaa, kun kaikki tiedot löytyvät samasta paikasta ja ovat vaivattomasti jaettavissa. Palvelu on kuitenkin vasta alkumetreillä, ja vielä odotellaan monen jakelijan siirtymistä Synkka Median käyttöön. Aika näyttää, millaista apua integroidusta materiaalipankista meille vielä on, Räsänen toteaa.