Takaisin
case-luonkos-featured2


Luonkos-luonnonkosmetiikkayrityksen kuusikulmaiset, biohajoavat zero waste -pakkaukset ovat heidän tuotteidensa tapaan ainutlaatuisia. Grano auttaa Luonkosta pakkausten suunnittelussa ja painamisessa. Lisäksi Grano toteutti yrityksen tiukan ekologisen linjan ehdoilla uudenlaisen pakkausratkaisun jauhemaiselle kuivashampoolle.

Luonkos on naantalilainen luonnonkosmetiikkayritys, jonka perustajat turhautuivat teollisten kosmetiikkatuotteiden, muoviroskan yltäkylläisyyteen sekä erilaisten kosmetiikkatuotteiden sekaviin ainesosaluetteloihin, joita tavallisen kuluttajan on vaikea ymmärtää. 

Luonkos valmistaa vain luonnollisia ainesosia sisältäviä kosmetiikkatuotteita. Heidän tuotteet sisältävät myös ensimmäisenä maailmassa suomalaista keksintöä, metsämikrobiuutetta, joka tutkitusti vahvistaa ihmiskehon mikrobiomia.

“Monet ihmiset ovat nykyisin hyvin tarkkoja siitä, mitä he syövät tai juovat. Iho on tullut tähän ajatteluun mukaan hieman jälkijunassa, mutta nyt ihmiset ovat alkaneet myös enemmän ja enemmän heräämään siihen, mitä he laittavat iholleen”, kertoo Luonkosin osakas ja toimitusjohtaja Piritta Fors.

“Meidän ajatuksemme on kehittää eettisesti ja ekologisesti kestäviä ja luotettavia kosmetiikkatuotteita siten, että kuluttaja pystyy luottamaan meihin ja meidän prosesseihimme. Jokaisessa käyttämässämme raaka-aineessa on myös perusteltu hyöty”, Fors jatkaa.

Grano auttaa Luonkosia heidän innovatiivisissa, kierrätettävissä ja elintarvikeväreillä painettavissa zero waste -pakkauksissaan sekä kokonaisvaltaisesti heidän markkinoinnissaan. He asioivat ns. yhden luukun -periaatteella ja luottavat kaikissa tarpeissaan Granon avainasiakaspäällikkö Minna Tarvolan apuun.

Kuusi kulmaa

Luonkosin pakkausten muotokieli, värikkäät sävyt sekä käytetyt materiaalit ovat luonnonkosmetiikkapakkausten joukossa poikkeavia. Myymälähyllyistä hyvin erottuvat, kuusikulmaiset pakkaukset ovat saaneet myös käyttäjiltä paljon positiivista palautetta, sillä luonnonkosmetiikkagenressä suositaan yleisesti neutraaleja värejä sekä valkoista. Monesti tuotteet myös pakataan toistensa kaltaisiin ja muotoisiin pakkauksiin.

“Me haluamme olla kosmetiikkagenressä se värikäs luonnonkosmetiikkayritys”, Fors toteaa.

Mistä nämä erilaiset kosmetiikkapakkaukset ovat saaneet alkunsa? Piritta Fors avaa pakkausten syntyhistoriaa hieman tarkemmin.

“Ensimmäiset Luonkos-pakkausten suunnitelmat syntyivät perustajaosakkaamme Miia Leinon keittiössä, jossa hän keskellä lapsiperheen arkea piirteli iltaisin erilaisia pakkausluonnoksia lastensa puuväreillä. Miialla on takana ura esiintymisasujen valmistajana ja hänellä on sen vuoksi tarkka silmä muodoille ja miten erikoisemmatkin kaavat ja materiaalit taipuvat ja käyttäytyvät”, Fors avaa kuusikulmaisten pakkausten syntyhistoriaa.

Pakkausten muotokielen suunnittelussa Miiaa auttoi toinen Luonkosin perustaja Jonna Vesterinen ja lopullisen visuaalisen toteutuksen vei loppuun suunnittelija Sini Hallisto.

Pakkaussuunnitelmien synnyttyä, ensimmäisten pakkausten teknisessä toteutuksessa ja jatkosuunnittelussa Luonkosia auttoi heidän aiempi painokumppaninsa. Pakkausten erikoisen muodon ja ekologisen toteutustavan vuoksi kohdattiin myös haasteita, sillä tavallisesti hissitekniikalla toimivissa pakkauksissa on muun muassa useita liimattavia pintoja.

“Aluksi meille sanottiin, ettei pakkauksen tekninen toteutus ole mahdollinen, mutta Miia oli vahvasti sitä mieltä, että hänen visionsa biohajoavasta, hissitekniikalla toimivasta pakkauksesta on saatava tavalla tai toisella toteutettua. Lopulta Miian sitkeys palkittiin ja erinäisten suunnittelu- ja testivaiheiden jälkeen kuusikulmaiset, täysin kierrätettävät pakkauksemme näkivät päivänvalon”, Fors kertoo.

Luonkosin kaikki ihon puhdistukseen tarkoitetut kakkutuotteet ovat öljypohjaisia, jonka vuoksi pakkausmateriaalissa tulee olla läpivuotamisen estävä barrier-päällyste. Ratkaisuksi löytyi suomalaisen Kotkamillsin valmistamat erikoiskartongit. Tänä syksynä Luonkosin pakkaukset on palkittu myös kansainvälisessä FSEA Gold Leaf -pakkauskilpailussa.

Grano painaa Luonkosille kaikki heidän ekologiset pakkauksensa sekä myös muut markkinointimateriaalit esitteistä lahjapakkauksiin ja messuratkaisuihin sekä rakkauskirjeisiin (Luonkos kutsuu tuoteselosteitaan rakkauskirjeiksi).

Pakkausratkaisu jalostettiin pidemmälle Granon avulla

Luonkosin aiemmissa pakkauksissa on sisällä olomuodoltaan kiinteitä, palasaippuan kaltaisia, käsiin hierottavia kakkutuotteita. Uuden haasteen pakkauksissaan Luonkos kohtasi tänä vuonna, kun he kehittivät tuotevalikoimaansa uuden Refresh-kuivashampoon.

“Refresh-kuivashampoo on vedetön ja meidän ensimmäinen olomuodoltaan jauhemainen tuotteemme. Tällaisia tuotteita ei tavallisesti pakata muovittomiin pakkauksiin ja kaikkein ekologisimmissakin ratkaisuissa aina jokin osa pakkauksesta on muovia”, kertoo Fors.

“Olemme käyttäneet paljon aikaa etsiessämme erilaisia pakkausratkaisuja tuotteillemme, eikä niiden etsiminen ole ollenkaan yksinkertaista, sillä harva yritys on näin ehdoton ekologisuuden suhteen kuin me. Halusimme myös Refresh-kuivashampoon pakkauksessa pitää zero waste -linjamme, emmekä tälläkään kertaa halunneet lähteä fuskaamaan”, Fors jatkaa.

Koostumukseltaan kuivashampoo on perunajauhoakin hienojakoisempaa, joten öljypohjaisten tuotteiden tapaan se asettaa kokonaan kartongista valmistetulle ekologiselle pakkaukselle monia haasteita, esimerkiksi sen, ettei pakkaus pääse vuotamaan tai sirotinosa hajoamaan käytössä. Pakkauksen tuli olla myös paljon käyttöä kestävä, sillä yksi Luonkosin toimintafilosofioista on tuotteiden riittoisuus – pakkauksesta riittää jopa 150 käyttökertaan.

“Otimme yhteyttä Granoon ja olimme todella onnellisia siitä, että Minna otti heti haasteesta kopin ja lähti etsimään ratkaisua ja edistämään kuivashampoon pakkausta sisäisesti Granolla”, Fors kiittää yhteistyöstä Minna Tarvolaa ja jatkaa:

“Ylipäätään Grano on ollut meille aivan järjettömän hieno yhteistyökumppani. Minna ottaa aina kysymyksemme ja tarpeemme tosissaan, miettii niitä apunamme ja vie niitä Granolla eteenpäin.”

Refresh-kuivashampoon pakkaus onnistuttiin lopulta myös suunnittelemaan ja toteuttamaan Luonkosin toiveiden mukaiseksi. Innovatiivisessa pakkausrakenteessa tavallisesti muovista valmistettava sirotinosakin on toteutettu kartongista. Muiden Luonkos-pakkausten tapaan pakkaus taitellaan kasaan käsin ja siinä ei ole kuin yksi kevyt rakennetta kiinnipitävä liimasauma. Refresh-pakkaus painetaan Luonkosin kakkupakkausten tapaan elintarvikeväreillä.

”Asiakkaan tarve haastaa jatkuvasti miettimään, miten jonkun tuotteen voisi toteuttaa. Esimerkiksi kuivashampoo-pakkaukselle toimivaa materiaalia ja muotoa etsittiin yhdessä Jonnan ja Miian kanssa Sign, Print & Pack -messuilla juuri ennen kuin maailma meni koronaviruksen vuoksi kiinni. Lopulta muoto löytyi olemassa olevasta kuusikulmaisesta perusideasta, Granon Antti Kurvisen erinomaisen oivalluksen pohjalta, joka liittyi nimenomaan vaatimukseen pakkauksen ehdottomasta tiiviydestä”, kertoo Minna Tarvola Refresh-pakkauksen synnystä.

Kuluttajille vinkkejä ja tietoa QR-koodin avulla

Luonkosin metsäkakkupakkausten erikoispiirteenä ovat myös yksilöidyt QR-koodit, joiden avulla tuotteiden käyttäjät voivat kätevästi tarkastella älylaitteillaan tarkempia tuotetietoja, tutkimustietoja, tuotesisältöjä, käyttöohjeita, vinkkejä, videoita sekä lisätietoja Luonkosista ja heidän toimintaperiaatteistaan.

“QR-koodiemme tekniikka on toteutettu yhdessä suomalaisen Magic Add -yhtiön kanssa, jonka EXAKT-kooditekniikka ja älypakkaussovellus mahdollistaa lisäsisällön luomisen helposti ja tyylikkäästi”, Fors kertoo. 

“Meillä on paljon tutkimustietoa suomalaisesta metsämikrobiuutteesta, jota käytämme tuotteissamme ensimmäisenä maailmassa. Halusimme antaa sekä kuluttajille että jälleenmyyjillemme kätevän tavan tutustua tutkimusdataan sekä tietenkin kertoa, miten tuotteitamme käytetään. Lisäksi voimme luoda esimerkiksi ulkomaalaisille käyttäjille kokemuksen suomalaisesta metsästä videoiden avulla. He saavat tekniikan avulla eräänlaisen Nordic wellbeing experiencen, koska metsäkakkutuotteissamme he saavat konkreettisesti palan suomalaista metsää”, Fors valaisee tarkemmin.

Luonkos itse voi tuotteiden valmistajana puolestaan kerätä yksilöityjen koodien avulla muun muassa dataa logistiikasta ja tuotteiden ostopaikoista.

QR-koodit ovat pakkauksissa painettu läpinäkyviin sinettitarroihin. Näyttävyyttä kooditarroihin tuo käytetty hopeaväri, jonka päälle on painettu keltaista. Näin koodien ympärille saadaan kultainen kehys, eivätkä tärkeät koodit jää käyttäjältä helposti huomiotta. Lisäksi sinettitarroihin on tehty perforointi, jotta ne olisi helppo pakkausta avatessa murtaa esimerkiksi kynnen kärjellä. Pakkauksen materiaalin tapaan myös sinettitarrojen materiaali on 100 % biohajoavaa. 

Värikäs yhteistyö jatkuu

Granon parhaista puolista puhuttaessa, Piritta Fors nostaa esille jälleen henkilökohtaisen palvelun sekä suuren talon edut.

“Meille on syntynyt luottamuksellinen suhde. Mitä ikinä tarvitsemmekaan, kysymme aina ensin Minnalta, koska olemme niin kovin tyytyväisiä saamaamme palveluun. Isolta toimijalta saamme myös helposti kaiken mitä tarvitsemme. Haluamme jatkossakin tehdä Minnan ja Granon kanssa töitä”, Fors päättää.

”Ylipäätään Grano on ollut meille aivan järjettömän hieno yhteistyökumppani.”

Piritta Fors | toimitusjohtaja, Luonkos Oy

 

Tutustu Granon pakkaussuunnittelun palveluihin >>