Takaisin

Markkinoija, älä kaivaudu poteroosi

Onko markkinoinnissa osaamis- vai asenneongelma?

Elämme erikoisia aikoja. Koronavuosi osoittaa hiipumisen merkkejä, ja nyt jännitämme markkinan avautumista. Räjähtääkö ketsuppipullo? 

Positiivista odotusta tuntuu kuitenkin leimaavan samalla jonkinmoinen lamaantuneisuus. Popcornit ovat jo mikrossa, mutta nyt jos milloin ei voi jäädä odottelemaan ja seurailemaan muita, vaan olisi toimittava. Viimeaikaiset toimenpiteet ovat monessa paikassa keskittyneet karsimiseen ja säästöihin, nyt olisi rakennettava kasvusuunnitelmia. Onko meillä rohkeuden vai osaamattomuuden haaste? Kuusi henkilöä katsomossa ei vielä mahdollista kasvua.

Puhu samaa kieltä kuin asiakkaasi ja älä kaivaudu omaan poteroosi

Varsinkin markkinoinnille olisi tässä paikka iskeä. Sitä, joka osaa tuoda asiakkaan äänen johtoryhmään, kuunnellaan varmasti. Se vaatii kuitenkin ison kuvan ymmärtämistä ja viestin sanoittamista uusiksi. Liian monesti markkinoinnin kieli on linjoilla CTA, CTR, CPA ja konversioprosentti. Tärkeitä asioita markkinointiin – mutta eivät sanoja, joita asiakas käyttää ja joita johtokaan välttämättä ymmärtäisi. Jos edes yhteistä kieltä ei löydy, markkinoinnin on turha valittaa, ettei meitä arvosteta ja kuulla. Ja tunnustan, että olen sortunut tähän aikoinaan itsekin.

Johdon korvat ovat nyt markkinointiin ja viestintään kallellaan, mutta olemmeko me valmiita tai halukkaita muutokseen? Olen todistanut tapauksia, joissa markkinointi on omaehtoisesti hiipinyt takaisin poteroonsa, sillä muutos olisi vaatinut epämukavuusalueelle siirtymistä ja oman tekemisen uudelleen määrittelyä.

Avainkysymys onkin: mitä markkinointi haluaa tehdä isona? Operatiiviset askareet eivät katoa, mutta niiden parista on vaikea tulla johdolle kuulluksi. Samanaikaisesti työn tekeminen muuttuu ja osaamisvaje alkaa konkretisoitua. Tässä olisi hyvä paikka pohtia suunta uudelleen.

Otetaanko tavoitteeksi strategisempi suunta ja integroituminen vahvasti osaksi liiketoimintaa? Mihin tekemiseen keskitytään ja mitä talenttia tarvitaan tulevaisuudessa? Monessa tiimissä on otettava kantaa, mihin suuntaan omaa koronan aikana kutistettua tiimiä kasvatetaan. On helpompaa palata vanhaan kuin tunnistaa, millaista asiantuntijuutta tarvitaan pitkällä tähtäimellä ja missä ovat isoimmat osaamisvajeet. Vanhassa ei kuitenkaan aina ole vara parempi. Nyt on oiva paikka hakea kasvudraiveria uudesta, mutta se vaatii näkemystä markkinasta, asiakkaista ja liiketoiminnan strategisesta suunnasta.

Oletko valmis astumaan epämukavuusalueelle?

Markkinoinnin tekeminen on meille monelle intohimoasia. Kun pysähdymme tunnistamaan sen, mitä emme vielä osaa, joudumme epämukavuusalueelle. Tämän ei silti tarvitse tukahduttaa innostusta. Päinvastoin, muutos voi auttaa sinua keskittymään siihen, mistä olet eniten liekeissä.

Kesän ja syksyn aikana markkinoijat palaavat ainakin osittain takaisin toimistoille. Silloin monen firman keskusteluissa nousee jälleen esiin tarve purposelle. Se jos joku vaatii intohimoa ja vahvaa näkemystä. Entä jos tunnustaisimme rohkeasti ne alueet, joihin tarvitaan muutosta, jotta purposesta tulee totta? Osaamisen lisäksi tähän tarvitaan asennetta syleillä muutosta ja nähdä siinä mahdollisuus – ja kykyä innostaa myös ylin johto.

---

P.S. Puhuin tästä aiheesta äskettäin "Koronavuoden vaikutukset markkinointiin ja työntekoon" -webinaarissa. Lataa presentaatio ja tallenne ihmeessä alta, jos aihe kiinnostaa.