Takaisin

Laura_Pääkkönen_hero.png

Onko sinun vaikea löytää aikaa markkinoinnille? Tai etkö ole varma mistä kanavasta asiakkaanne löytyvät? Älä huoli, sillä et ole yksin pähkäilysi kanssa. Sosiaalinen media on tasa-arvoinen maailma, sillä se tarjoaa maksuttoman areenan jokaiselle - olit sitten yhden hengen parturi-kampaamo tai keskisuuri konsulttitoimisto.

”Kun raha loppuu, niin luovuus alkaa”, kuten sanonta kuuluu. Sosiaalisen median kanavat tarjoavat yrityksille maksullista mainontaa, mutta myös ilman sitä on mahdollista päästä hyviin tuloksiin: kasvattaa yleisöä, sitouttaa asiakkaita ja käydä heidän kanssaan tiivistä vuoropuhelua.

Kaikki alkaa tässäkin tavoitteiden määrittelystä ja asetannasta: haetteko lisää myyntiä ja uusia asiakkaita, haluatteko tehdä brändistänne tunnetumman tai saavuttaa täysin uusia kohderyhmiä? Entä ketkä ovat asiakkaitanne, joita somessa tavoittelette? Jos asiakkaanne ovat nuoria tai nuoria aikuisia, heidät tavoittaa parhaiten Snapchatissa, Youtubessa ja Instagramissa. Ruuhkavuosia elävät taas viihtyvät parhaiten Facebookissa ja Instagramissa. Tietotyöläiset ja B2B –päättäjät ovat enemmistönä LinkedInissä ja Twitterissä.

Mieti siis asiakastasi ennen kuin teet päätöksiä siitä, missä some-kanavassa markkinoitte. Facebook on kanavista suurin, sillä sitä käyttää noin 2,6 miljoonaa suomalaista. Käytön aktiivisuudessa on paljon eroja kanavittain. Kun esimerkiksi Facebookia käyttää päivittäin jopa 81%, on LinkedInillä päivittäisiä käyttäjiä vain 16%.

Mitä kannattaa huomioida some-markkinoinnin aloittamisessa?

  1. Seuraa mitä parhaat somessa tekevät. Jotta saat riman asetettua tarpeeksi korkealle heti alusta pitäen, seuraa parhaita. Sinulle paras esimerkki ja inspiraationlähde voi olla vaikka kilpailijasi yritys, suosittu fitness-valmentaja tai some-guru Gary Vaynerchuk. Vaikka oman toimialan sisältä löytyisikin näppäriä vinkkejä, hae seurattavia ennakkoluulottomasti ja monipuolisesti, jotta saat tuuletusta omille ideoillesi!
  2. Ole kärsivällinen ja suunnitelmallinen. Mikään ei tapahdu yhdessä yössä, eikä pikavoittoja ole saatavilla. Ole systemaattinen tekemisessäsi, kuten omien postausten julkaisemisessa. Seuraajamääräsi lähtevät kasvuun, mikäli testaat erilaisia sisältöjä (kuvia, blogeja, videoita) ja jatkuvasti parannat niitä palautteen perusteella.
  3. Anna ensin, pyydä sitten. Tarjoa asiakkaillesi ja seuraajillesi somessa vinkkejä, ilmaisia kokeilujaksoja, tietotaitoasi ja osaamistasi ennen kuin lähestyt myynnillisellä kärjellä. Sähköpostimarkkinoinnissakin ensimmäisten viiden viestin tulee tarjota joko viihdyttävää tai informatiivista lisäarvoa asiakkaallesi, ja vasta kun luottamusta on rakennettu, on myynnin aika.
  4. Mittaa, jotta tiedät mikä toimii. Ja tiedät myös mikä ei toimi, jolloin siitä voi luopua. Jätä riittävästi aikaa some-markkinoinnin toimenpiteiden mittaamiselle ja etenkin tulosten analysoinnille. Varsinkin, jos teet maksettua mainontaa, tulee sinun vertailla mikä kanavista toimii parhaiten suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Jos sinulla on omat kotisivut, joille ajat kävijäliikennettä somesta, varmista että mittaat myös sivustollesi saapuvan liikenteen määrää ja laatua esimerkiksi Google Analyticsilla.

B2B –liiketoiminnassa markkinoinnin lisäksi myös myyjät ovat innostuneet sosiaalisen median kanavista. Social Selling yhdistää olemassa olevia myynnin keinoja, uusiin sosiaalisiin kanaviin, tarjoten siten myynnille ennennäkemättömiä mahdollisuuksia vaikuttaa, viestiä ja lujittaa luottamusta asiakkaisiin.

Sosiaalinen media ei ole vain markkinoinnin asia, vaan koko liiketoiminnan. Ne yritykset, joissa tämä ymmärretään jatkuvana muutosprosessina, tulevat menestymään.