Siirry suoraan sisältöön

Moderni myymälämarkkinointi tekee ostamisesta helppoa

Täysi työpäivä takana, huutava nälkä ja väsyneet lapset. Töistä päiväkodin ja kaupan kautta kotiin. Ostan sen, mitä aina ostan. Ostan sen, mitä jääkaapin oveen kiinnitettyyn ostolistaan on kirjoitettu. Haluan löytää etsimäni tuotteet helposti, saada arvoa euroilleni, maksaa ja poistua nopeasti.

Kuulostaako tutulta? Näin me ajattelemme kuluttajina. Markkinoijina me sorrumme monesti kuvittelemaan, että äiti ja isä Möttönen pakkaavat päivän kohokohtana autoon perheensä, joka riemusta kiljuen odottaa pääsyä ostoksille Kivamarketiin.

Luulemme, että kuluttajat ovat ensisijaisesti kiinnostuneita siitä, mitä markkinointiviestiä kerromme eri kohtaamispisteissä myymälässä. Kiinnostaako kuitenkaan kuluttajaa aidosti, miten kauniissa myymäläjulisteessa kerrotaan banaanin olevan kolme senttiä halvempi kuin naapurilla? Ovatko asiakkaamme innokkaita näkemään vaivaa etsiessään uutuustuotteemme myymälän uumenista?

Mitäpä jos kysyisimme asiakkailta, mitkä seikat oikeasti vaikuttavat onnistuneeseen myymäläkokemukseen? Tai itseltämme kuluttajina? Suurin osa asiakkaista arvostaa arjessa erityisesti tuotteiden löytämisen ja asioinnin helppoutta. Kiidämme kuitenkin markkinointimateriaalien ohitse kiinnittämättä niihin juurikaan huomiota, vaihtelu ostoskorimme sisällössä on arkisin hyvin vähäistä ja uutuudetkin löytävät tiensä sinne vielä suhteellisen harvoin.

Mikä sitten voisi tuoda paremman ostokokemuksen? Itse toivoisin, että saisin juuri minulle ja minun tarpeisiini kohdistettua viestintää tarjouksista ja uutuustuotteista. Toivoisin, että missä tahansa kaupassa asioidessani voisin omasta mobiililaitteestani nähdä myymäläkartan, joka neuvoo minulle tuotteiden paikan nopean löytämisen helpottamiseksi. Toivoisin, että saisin mobiililaitteeseeni sujuvasti jo ostopolkuni varrelta viestejä uutuustuotteista tai yllätystarjouksia. Toivoisin, että voisin kerätä ostokseni ympäristöystävälliseen kestokassiin ja poistua kaupasta ilman erillistä maksutapahtumaa valmiiksi kassiin pakattujen tuotteideni kanssa. Ihan näin alkajaisiksi.

Mutta itseasiassa, sehän on jo mahdollista! Maailmallahan näin jo tehdään. Miksi me Suomessa tulemme jälkijunassa? Eikö ole jo aika siirtyä matkustajasta veturinkuljettajaksi ja lähteä kehittämään paremman ostokokemuksen kautta asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta ennen kaikkea sitä, mikä meitä kaikkia liikuttaa – myynnin kasvu.

Jos tarvitset jelppiä myymälämarkkinoinnin kanssa, autamme mielellämme! Otetaan ohjaajan paikka yhdessä.

Katso miten voimme auttaa >>

Juttu on julkaistu alun perin 20.02.2017 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.