Siirry suoraan sisältöön

5 vinkkiä pakkaussuunnittelun trendeihin vuodelle 2019

Pakkauksen tehtävä on toki suojata tuotetta ympäristöltä ja ympäristöä tuotteelta. Sen tulee toimia logistisesti järkevästi ja olla kuluttajalle helppokäyttöinen. Mutta yksi pakkauksen tärkeimmistä funktioista on myydä tuotetta, tehdä brändiä tunnetuksi, hankkia uskollisia ystäviä ja kannattajia.

Pakkaus on tärkeä ja joskus jopa ainoa kosketuspinta brändin ja kuluttajan välillä. Pakkaus on se, minkä kuluttaja näkee ja silloin sen pitää sanoa: ”Minä täällä, pidä minusta ja ota minut mukaasi”. Siksi on tärkeää, että pakkauksesi on houkutteleva niin ulkoasultaan, viesteiltään kuin materiaaleiltaankin. Ja sitten muutama vinkki, mitä maailma meille tarjoilee.

Minimalismi

Minimalistinen lähtökohta pakkauksen ulkoasussa on ajankohtainen vuodesta toiseen ja ihan hyvästä syystä: brändit haluavat ilmaista avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja selkeyttä. Kaikki epäolennainen on riisuttu pois ja värit, typografia sekä tarkoin harkitut muodot muodostavat kokonaisuuden, jonka viesti on ymmärrettävä ja johon kuluttajan on helppo luottaa. Varsinkin luksustuotteissa tätä keinoa on käytetty paljon ja tullaan edelleenkin käyttämään, se on kuin takuu laadusta. Kun uskot tuotteesi laatuun ja brändilläsi on aidot arvot, minimalismi on hyvä valinta. Ja lisäksi tietenkin hyvin valitut pakkausmateriaalit tukevat viestiäsi ja tavoitteitasi.

Pastellisävyt

Vaikka rohkeat, äänekkäästi huutavat värit ja muodot ovat trendikkäitä, niiden vastakohtana on pastellisävyinen maailma, joka viestii rauhoittavaa ja lämminhenkistä sanomaa. Kaiken kiireen ja viestitulvan keskellä pastellimaailma saattaa olla monenkin kuluttajan mielestä tervetullut ja kiinnostava kokemus. Lämmintä ruskeaa, kermaa, beigeä, pinkkiä, vaaleansinistä ja lisukkeena vaikkapa hyvin suunniteltuja kuviota - siinä elementtejä, joilla pakkauksesi voi hyvinkin ponkaista kohti menestystä myyntihyllyssä. Pastellit voivat myös toimia erittäin hyvänä erottautumiskeinona juuri siellä, missä sitä ei odoteta. Löydä siis sisäinen ”zen” pakkaukseesi.

Vintage

Muistot, niitähän on meillä jokaisella ja siksi meihin usein vetoaakin vintage tai retrotyyliset ratkaisut. Menneisyys on hyvä pohja, josta voidaan ammentaa elementtejä pakkaussuunniteluun: värit, kuvamaailma ja typografia ovat tekijöitä, joita yhdistelemällä paluu juurille on mahdollista. Tämä tyylilaji on ollut suosittu pidemmän aikaa ja suosio osoittaa nousua edelleenkin. Elintarvikkeet, juomat, kuumat, kylmät, alkoholi ja holiton ovat yleisintä esiintymiskenttää vintagelle, mutta sillä voi iskeä muissakin tuoteryhmissä vetoamalla tunteeseen, traditioon, rehellisyyteen ja tulevaisuuteen. Kauan eläköön vanhat hyvät ajat. 

Mustavalkoisuus

Siis tavallaan minimalistista mutta kun ei. Mustavalkoisella ratkaisulla voi olla suuri voima, jos sitä uskaltaa käyttää tehokkaasti. Silloin, kun muut värit eivät häiritse designia ja sanomaa, verbaaliosuudet nousevat hyvin esiin. Mustavalkoisuudella voi siis erottua kilpailevista tuotteista hyvinkin tehokkaasti ja saada vangittua kuluttajan huomion, kun hän tarkastelee valikoimaa.

Vastuullisuus

Viimeisin, mutta ei suinkaan vähäisin trendi tässä katsauksessa on vastuullisuus. Sen merkitystä ei voi pakkaussuunnittelussa ohittaa. Jos edellä mainitut suuntaukset ottavat kantaa enemmänkin pakkauksen ulkoiseen habitukseen, niin vastuullisuus on pakkauksen sielu. Tämän päivän valveutuneet kuluttajat kiinnittävät huomiota mm. ympäristöystävällisyyteen, muovin määrään, hiilijalanjälkeen ja kierrätettävyyteen. On myös hyvä pysähtyä miettimään, minkälainen pakkauskoko on kuluttajan näkökulmasta tarkoituksenmukainen. Yhden tai kahden hengen taloudet valitsevat esimerkiksi ruokapakkauksissa usein mieluummin pienemmän koon ja se vaikuttaakin jo ihan merkittävästi ruokahävikin määrään.

Mitäs muuta?

Yllämainittujen trendien ja ulkoasuun liittyvien seikkojen lisäksi pakkaussuunnitteluun kuuluu oleellisena osana pakkauksen muotoilu ja rakenne. Ja tietenkin sen käytettävyys eli se, että pakkaus on turvallinen, helppo avata ja sulkea, helppo ottaa mukaan ja kuljettaa.

Kaiken kaikkiaan vuodesta 2019 on tulossa kiinnostava. Kuka on värikäs ja kuka ei, kenen pakkaus huutaa olemassa olostaan ja kenen kuiskaa tyylikkäästi. Eko vai öky ja niin edelleen. Mielenkiintoista on myös seurata, minkälaisia materiaaliratkaisuja syntyy nyt ja tulevaisuudessa.

Brändillesi sopivat pakkaukset Granolta >>

Juttu on julkaistu alun perin 19.03.2019 ja sitä on päivitetty 7.02.2024.