Siirry suoraan sisältöön

Näyttävä Lauritzon's messuosasto toteutettiin pieteetillä

Lauritzon´s halusi tuoda Alcantara®-kankaat näyttävästi esille Habitare-messuilla. Grano rakensi messuosaston ja tuotti sinne lukuisia painomateriaaleja, kuten kuusimetriset kangaspylväät.

Lauritzon´s on suomalainen vuonna 1911 perustettu perheyritys. Lauritzonin valikoimaan kuuluu laaja ja monipuolinen mallisto korkeatasoisia huonekalukankaita.

Moni suomalainen istuukin tietämättään Lauritzonin kankaalla päällystetyllä sohvalla tai nojatuolilla.

Vuosittaiset Habitare-messut ovat tärkeä tapahtuma Lauritzonille. Vuoden 2019 teemaksi osastolle valittiin Alcantara®-kankaat, joita Lauritzon maahantuo ja edustaa Suomessa ja Skandinaviassa.

Alcantara on polyesteristä ja polyuretaanista valmistettu mikrokuitukangas, joka muistuttaa mokkanahkaa.

– Alcantara-kankaisiin tuli uudet värit, jotka halusimme lanseerata oikein näyttävästi, sanoo Contract Sales Manager Tiina Ventelä Lauritzonilta ja jatkaa:

– Halusimme Habitareen WAU-osaston.

Messuosasto syntyi lopulta monen eri toteuttajan yhteistyön tuloksena. Messuosaston konseptin ja ilmeen suunnitteli suunnittelutoimisto KOKO3:n tiimi: Aino Brandt, Mari Relander ja Jessica Liman.

– Briiffi oli itseasiassa aika yksinkertainen. Miten esittää Alcantaraa niin, että se erottuu joukosta ja messuosasto saa paljon huomioarvoa, kertoo Aino Brandt, KOKO3:n osakas ja Senior Designer.

– Vastasimme briiffiin isoilla ja leikkisillä pylväillä. Halusimme, että värikkäissä pylväissä on pyöreitä ja pehmeitä muotoja, jolloin muodot esittävät sen, millä tavoin Alcantara materiaalina taipuu erilaisiin tilanteisiin.

– Näkyvyys oli myös tärkeä momentti. Halusimme elementeistä niin isoja, että ne ovat vaikuttavia ja nousevat messurakenteiden yli. Lisäksi halusimme luoda pyöreitä haptisesti kivoja pintoja, joita on kiva koskettaa, Brandt jatkaa.

KOKO3:lla oli selvät sävelet osaston ulkoasusta, mutta toteuttaja puuttui. KOKO3 suositteli Lauritzonille Granoa.

Lauritzonin osastoprojekti ei ollut aivan arkipäiväinen. Vastaavaa toteutusta ei oltu tehty koskaan aiemmin.

– Alcantaralla verhoiltuja kuusimetrisiä kangaspylväitä ei ihan joka tiistai meiltä kysellä. Valmista tuotantotapaa ei ollut tiedossa, mutta otimme haasteen vastaan. Yhteistyökumppaneiden avulla löysimme ratkaisun, sanoo Granon myyntipäällikkö Pasi Valjakka.

Grano Case Lauritzon's Messuosaston toteutus ja painotuotteet

Haastavakin toteutus onnistuu luotettavien kumppanien kanssa

Haasteena oli kehittää muodokkaille rakenteille kevyt runko, johon Alcantara-kangas pystyttiin verhoilemaan ja palat kokoamaan korkeiksi pylväiksi.

Pylväiden runkomateriaaliksi valittiin kevyt styroksi. Verhoiltavien elementtien rungot toteutti valmiiksi muotoonleikattuina Naccanil.

Verhoilu-urakan toteuttajaksi valittiin forssalainen Verhoiluliike Wiik, joka oli Lauritzonille entuudestaan tuttu, luotettava huonekalujen verhoilija.

Verhoiluliike Wiikillä oli edessään hyvin poikkeuksellinen verhoilu-urakka.

– KOKO3:n suunnitelma oli tyylikäs ja sitä oli mukava lähteä toteuttamaan. Se oli myös markkinointimielessä erilainen, kun verhoiltavana ei ollut sohvaa tai jotakin muuta messuille tyypillistä elementtiä, kertoo Verhoiluliike Wiikin tuotannosta vastaava yrittäjä Markus Wiik.

Styroksisten muotojen väleihin rakennettiin vaneriset tuet, johon kangas kiinnitettiin. Vaneri mahdollisti elementtien verhoilun. Korkeiden pilareiden sisällä kulki metallitanko sekä metallivaijeri, jolla pilarit saatiin kiinnitettyä turvallisesti Messukeskuksen kattoon. Verhoillut elementit muotoiltiin tarkasti toisiinsa hyvin istuviksi ja kiinnitettiin päällekkäin.

– Jokainen styroksielementti ja vanerinpala piti hioa ja muotoilla, jotta palat istuivat toisiinsa. Se vaatii aina käsityötä, että kaikki täsmää ja istuu nätisti, Markus Wiik toteaa.

Osa pylväiden elementeistä, kuten iso oranssi pallo sekä muutama välikappale toteutettiin suunnittelijoiden toiveiden mukaisesti maalaamalla.

– Verhoomo Wiikillä oli tärkeä rooli osaston toteutuksessa ja siinä, että tällaiset harvinaislaatuiset Alcantara-kankaalla verhoillut pylväät saatiin ylipäänsä toteutettua. Meillä ei ollut tällaisista entuudestaan kokemusta, kehuu Granon Pasi Valjakka Verhoiluliike Wiikin työtä.

– Ensimmäistä kertaa toteutettavat ja monia erilaisia taitoja yhdistävät erikoistyöt vaativat onnistuakseen hyvät kumppanit, Valjakka tiivistää.

Granon vastuualueina projektissa oli kokonaisuuden hallinta sekä messuosaston rakennus.

Projekti oli Granolle monimuotoinen

Erikoisten pylväs- ja pöytäelementtien lisäksi Grano asensi valmiiksi pystytettyihin messuseiniin ison näytön, äänentoiston sekä rekin Alcantara-kankaiden värikartoille. Valkoiset messuseinät brändättiin mustilla siirtotarroilla ja mustasta akryylistä leikatulla Alcantara-logolla.

Miten projekti asiakkaan mielestä onnistui, saatiinko tavoiteltu wau-faktori aikaiseksi?

– Ihmiset pysähtyivät ja kuvasivat osastoa kovasti. Uudet asiakkaat olivat kiinnostuneita Alcantara®:sta, mistä pylväissä ja Alcantara®-osastossa oli kyse ja muutama huonekaluvalmistaja tilasikin meiltä jo messuilla mallisohvan. Se on hyvä, jotta materiaali pääsee huonekaluliikkeiden lattialle, josta se tavoittaa kuluttajan valmiina huonekaluina, iloitsee Tiina Ventelä Lauritzonilta.

Entä miten Grano kumppaneineen onnistui työssään?

– Suunnittelijana minun täytyy sanoa, että olin tosi tyytyväinen lopputulokseen ja työn laatuun. Se näytti erinomaisen hyvältä.

Aino Brandt

Myös Lauritzon oli tyytyväinen messuosastoon ja siihen, että Grano ymmärsi heidän liiketoimintaansa.

– Opimme projektin aikana tuntemaan toisiamme. Toivottavasti jatkossakin syntyy synergiaa puolin ja toisin. Ehkä Granokin voi käyttää Alcantaran lisäksi meidän muitakin kankaitamme muissa töissään, summaa Tiina Ventelä yhdessä toteutetun messuosaston.

Granolta messuosastot palveluna >>

 

Juttu on julkaistu alun perin 23.10.2019 ja sitä on päivitetty 20.09.2022.
Ota yhteyttä