Takaisin

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna 2018 järjestetty Neste Ralli oli kaikin puolin suurmenestys. Uudet reitit, ja erityisesti Ruuhimäen erikoiskoe maalialueineen, ovat keränneet suitsutusta niin katsojilta, kilpailijoilta kuin myös MM-rallin kansainväliseltä promoottorilta WRC Promoter GmbH:lta. Myös tyytyväisiä katsojia riitti rallilehtereille: yleisömäärä ja lipunmyynti asettunevat viimekesäisiin ennätyslukemiin.

Yli kymmenen vuoden sujuva yhteistyö rallin tapahtumajärjestäjän AKK:n kanssa innostaa myös granolaisia asettamaan riman vuosi vuodelta korkeammalle. Neste Rallin kaltaisissa kansainvälisissä megatapahtumissa materiaalien on oltava laadultaan huippuluokkaa ja toimitukseltaan nopeatempoista.

 neste ralli grano suurkuvat ja muut markkinointimateriaalit

Grano mm. teippasi tapahtumaan yli 60 autoa ja valmisti suurkuvabanderolleja noin neljän kilometrin verran. Kuva: Tiina Karppinen.

Koko (ralli)maailman katseet Jyväskylässä

Neste Ralli on yksi FIA:n MM-rallisarjan osakilpailuista. Suomessa ajettava ralli on arvostettu ja valittu useasti MM-sarjan parhaaksi osakilpailuksi. Tänä vuonna ralli pisti jopa vieläkin paremmaksi ylittäen korkeat odotukset. Tapahtuman suuruutta ja suosiota kuvastaa hyvin, että paikan päällä käydään kokemassa noin 250 000 rallielämystä ja koko Jyväskylä on pullollaan autokansaa. Lisäksi yli 150 miljoonaa silmäparia seuraa tapahtumaa netin ja tv:n välityksellä. Eikä sovi unohtaa rallin kokonaismerkitystä Jyväskylän talousalueelle, jonne ralli tuo vuosittain noin 15 miljoonaa euroa.

Grano vastasi massatapahtuman markkinointi- ja viestintämateriaaleista

Grano on ollut jo toista vuosikymmentä Neste Rallin "Official Supplier". Vuoden 2018 rallin suunnittelu alkoi noin yhdeksän kuukautta ennen h-hetkeä. Grano tuotti Neste Ralliin yli 150 erilaista tuotesarjaa: banderolleja, karttoja, lehtisiä, erikoiskoelippuja, autoteippauksia, opasteita, suurkuvia ja lukuisia muita markkinointimateriaaleja. Tapahtuma-alueen lisäksi graafiset toteutukset näkyivät Jyväskylän katukuvassa.

Kuriositeettina mainittakoon, että Granon valmistamia suurkuvabanderolleja oli tapahtumassa noin neljän kilometrin verran, opasteita ja muita markkinointimateriaaleja oli satoja neliöitä ja yli 60 järjestäjän autoa oli Granon teippaamia. 

Printin lisäksi digitaaliset toteutukset ovat vuosi vuodelta yhä vahvemmin mukana kokonaisvaltaisessa rallikokemuksessa. Granon omat käännöspalvelut helpottavat järjestelyjä entisestään, kun materiaalit saa eri kielillä yhdellä kertaa, samasta paikasta.

autoteippaukset ja muut markkinointimateriaalit grano neste ralli

Kuvat (yllä ja alla): Toni Ollikainen

Lukuja pähkinänkuoressa:

  • Ralli työllistää noin 4000 työntekijää ja talkoolaista
  • Rallitiimien mukana saapuu noin 900 ammattilaista
  • Akkreditoituja median edustajia on lähes 500, joista 65 % ulkomaisia
  • Yli 70 miljoonaa TV-katsojaa maailmanlaajuisesti
  • Sosiaalisen median kautta tavoitetaan yli 90 miljoonaa maailmanlaajuisesti
  • Grano toteutti tapahtumaan mm.
    • suurkuvabanderolleja noin neljän kilometrin verran
    • satoja neliöitä opasteita ja vastaavia markkinointimateriaaleja
    • yli 60 auton teippaukset