Siirry suoraan sisältöön

Pahvista valmistettu kilpuri ihastutti Red Bull -mäkiauto GP:ssä

Mäkiautotiimiin kuuluivat Niko, Jarno, Tytti, Aaro sekä Mikko.

Kovilla odotuksilla kisaan lähtenyt Granon mäkiautotiimi La Grano Nostra asetti laskuvuorollaan kisaan hetkellisen pohja-ajan, mutta joutui lopulta pettymään lopullisen sijoituksen ollessa 24:s. Tästä huolimatta meininki oli loistava ja vuosisadan alkupuolen hehkua henkivä menopeli herätti innostusta yleisön joukossa.

Lopullisen kilpailun osallistujajoukkoon valittiin tänä vuonna 72 tiimiä yli 500 hakemuksen joukosta. Kilpailun kantavana ideana oli suunnitella ja rakentaa ilman moottoria kulkeva kotikutoinen mäkiauto, jolla kisarata lasketaan alas mahdollisimman nopealla vauhdilla sekä persoonallisella tyylillä. Kokonaisuuteen kuului myös alkushow, josta La Grano Nostra suoriutui mallikkaasti.

Tallipäällikkö Jarno Hiltusella oli tiiminsä kanssa selkeät tavoitteet ennen kilpailua:

– Kilpailuhenkisinä lähdemme voittamaan kisaa, mutta toki samalla pidämme tiiminä hauskaa ja nautimme tapahtumasta.

Auton pääasiallisena materiaalina käytettiin ekologista, täysin kierrätettävää lujakartongia, joka ei taipunut tuumakaan kisa-alueelle osuneen kostean sään kourissa. Vasta kuskina toimineen Mikon innostunut ajoneuvosta poistuminen sai toisen karmin antamaan periksi. Auto koostui vaikutti pahvisen korin lisäksi alustana toimineesta mikroauton kehikosta.

La Grano Nostra huristeli Red Bull -mäkiauto GP:ssä.

Tiimi hyödynsi auton korin suunnittelussa vankkaa rakennesuunnitteluosaamista, jolloin ideoiden työstäminen lopullisesksi mäkiautoksi sujui vaivattomasti. Lopullinen muoto sekä tekniset ominaisuudet hiotuivat kahden proton kautta sulavalinjaiseksi automobiiliksi. Myös yksityiskohtiin oli panostettu – ajamista helpottivat keulassa loistaneet LED-valot.

Kilpuri on nähtävillä Granon Vantaan toimipisteessä ensiviikosta lähtien. Tiimin ja auton esittelyvideon löydät täältä.

Kilpureita, lentokoneita ja muita villejä ideoita saat täältä:

Granon rakennesuunnittelu >>

Juttu on julkaistu alun perin 23.08.2017 ja sitä on päivitetty 25.01.2023.
Ota yhteyttä