Takaisin

Tiina_Karppinen_Markkinoinnin_fokus_kirjoitus

Bloggasin vuoden alussa Kauppalehteen siitä, miten sorrumme markkinoinnissakin monesti jämähtämään omalle mukavuusalueelle (luettavissa Granon blogista täältä). Trendit ja teknologiset ratkaisut päätyvät helpommin mukaan muutoksen vuosikelloon kuin taustalla olevat omat tekemisen tavat. Nyt koronavirus heitti meidät kuitenkin kerralla epämukavuusalueelle.

Korona pakotti meidät reagoimaan ja uutta alkoi syntyä. Samalla meitä suomalaisia moititaan siitä, että innovaatioita alkaa syntyä vasta pakon edessä. Näin nopea muutos vaatii sinnikkyyttä ja uskoa tulevaan, mutta ehkä tästä pakosta olisi hyvä ottaa nyt kaikki irti?

Onko sähköposti digitaalinen prosessi?

Tiimien siirtyminen konttorilta kotitoimistoon on paljastanut organisaatioiden kyvykkyyden tai sen puutteen siirtyä etätyöskentelyyn. Toimivatko prosessit myös etänä, onnistuuko johtaminen ja onko tekeminen läpinäkyvää? Markkinoinnissa voisi ajatella, että tilanne on helpompi. Työskentelyä on tehty jo vuosia digitaalisesti omilta koneilta, mutta ovatko markkinoinnin prosessit myös digitalisoituja? Taktisen markkinoinnin kampanjat ovat se viimeisin näkyvä osa ja monesti parhaiten digitalisoituja.

Ennen valmista kampanjaa on kuitenkin monta sisäisen prosessin vaihetta. Löytyykö viimeisin aineisto helposti, liikkuuko viimeisin vedos läpinäkyvästi ja saatiinko kommentit oikeilta henkilöiltä? Liian monesti tämä oman organisaation sisäinen prosessi tarkoittaa – varsinkin nyt etätyöpaineessa – kasvavaa sähköpostien määrää ja haastetta kokonaisuuden hallinnassa.

Tänä aikana myös omaa organisaatiota on jouduttu monessa yrityksessä tarkastelemaan kriittisesti. Ei helppoa, eikä mukavaa, mutta joskus kriisissä tunnistaa, että jossain mennään liiaksi yhden kriittisen henkilön varassa, tai toisaalla tehdään asioita liiaksi oman prosessin ulkopuolella.

Strategista vai operatiivista tekemistä?

Varsinkin markkinoinnin tekemisessä sekoittuu monesti strateginen ja operatiivinen työ, joskus jopa graafinen tekeminen ja markkinoinnin suunnittelu. Meillä on edelleen liian monesti se yksi markkinointihenkilö. Se, joka strategisen vuosisuunnitelman ja budjetin tekemisen jälkeen on edelleen sama henkilö, jonka pitäisi myös taittaa ja suunnitella itse markkinointimateriaalit. Siinä arjessa strategian seuraaminen jää helposti ja vuoden lopussa katsotaan peräpeilistä miten meni. Optimointia kun pitäisi pystyä tekemään vauhdissa.

Markkinoinnin rooli on muuttunut ja tänä päivänä markkinoinnin pitäisi olla osa liiketoiminnallista ja strategista tekemistä sekä ehdottomasti myynnin mukana. Tässä haastavassa hetkessä voi olla hyvä pohtia, mikä on oman yrityksen markkinoinnin tulevaisuus. Pitäisikö markkinoinnin fokus hakea sieltä liiketoiminnan ja myynnin tukemisen ytimestä? Löytyykö omista prosesseista tehostamista ja olisiko mahdollista kumppanoitua operatiivisen tekemisen ääreltä? Tässä me Granossa olemme mielellämme apuna. 

Tiina Karppinen
Johtaja, markkinoinnin palvelut
Grano Oy
 
Tutustu markkinoinnin tuotantopalveluihin