Takaisin

iStock-576902490_crop

Yrityksen toiminnalla on aina jokin tavoite. Ja niin tulee olla myös luovan suunnittelun projekteilla ja markkinointiviestinnän toimenpiteillä. Suunnittelutyön perustukset luodaankin aina viestimällä projektin tavoitteet selkeästi ja ytimekkäästi, asiakkaalta suunnittelutiimille, ennen suunnittelutyön käynnistämistä. Kaiken perustana toimii siten briiffi.

On ensiarvoisen tärkeää pystyä jo suunnittelutyön alkuvaiheissa, mahdollisimman selkeästi ja avoimesti, ilmaisemaan ne tavoitteet, odotukset ja tyylitoiveet, jotka ohjaavat luovien suunnittelijoiden työtä. Näin realistiset toteutusmahdollisuudet pystytään kartoittamaan mahdollisimman kirkkaasti.

Pientareella voidaan käydä, mutta jotta pysytään oikeilla raiteilla ja samalla kartalla, tarvitaan koordinaatit, missä puitteissa suunnittelutyö voi liikkua. Luova työ kun mahdollistaa kaiken maan ja taivaan väliltä, niin on hyvä antaa suuntamerkit. Toisaalta, luova suunnittelu perustuu joskus toimeksiantoon, jossa annetaan vapaat kädet ja ”vain taivas on rajana” -briiffejä. Vuosien aikana olen kuullut, että nämä ovat suunnittelijoiden näkökulmasta jopa ne haastavimmat ja aikaa vievimmät projektit.

Kun grilliherkut muuttuvat hedelmäsalaatiksi

Otetaan kesän kunniaksi arkinen esimerkki. ”Tuo jotain herkkuja kaupasta” voi kuulua viikonlopun kauppareissulle lähtijän korviin, kun hän suuntaa kohti ruuhkaista markettia. Suklaalevy, popcornit ja hedelmäsalaattiainekset eivät kuitenkaan olleet sohvannurkassa odottavan herkuttelijan visio, vaan haaveissa oli grillattavaa mansikkajäätelön ja luomupähkinöiden lisäksi. Tässä tapauksessa briiffi ei siis ollut riittävän tarkka, ja siksi toiveet eivät toteutuneet. Harmi on suuri ja rahaa meni hukkaan. Kustannustehokasta suunnitteluprosessiakaan ei saavuteta, jos tavoitetta ei yksilöidä ja sitä viestitä riittävän spesifillä tasolla.

Briiffi toimii viestikapulana asiakkaan ja suunnittelutiimin välillä. Kun suunnittelijatiimi on vastaanottanut briiffin, usein muodostetaankin vastabriiffi takaisin asiakkaan suuntaan, jossa suunnittelutiimi puolestaan täsmentää ja täydentää briiffiä mahdollisilla kysymyksillä, vasta-argumenteilla tai ehdotuksilla omasta näkökulmastaan. Tässä vaiheessa avoimuus on jälleen valttia. Jotta oikea polku löydetään, tarvitaan ymmärrystä puolin ja toisin. Suunnittelutiimin perustelut ovat aina ammattilaisten näkökulmia ja niitä kannattaakin – vaikka olisivat uusia ja ehkä aluksi vieraan tuntuisia – pohtia. Mitä jos rohkenisikin kokeilla jotakin erilaista?

Matka ja tavoitteet ovat projekteissa yhteisiä, ja siksi tarjoammekin toimivia työkaluja projektin joustavasta käynnistyksestä aina tavoitteiden mittaamiseen asti.

Granon Retail & Creative -suunnittelussa hyödynnämme suunnittelijoiden kanssa yhdessä luomaamme sähköistä briiffityökalua. Sen avulla voimme auttaa myös asiakasta pohtimaan niitä tärkeitä ydinasioita oman kampanjan, ilmeen, palvelun tai tuotteen suunnitteluprojekteissa.

-Tove Asukas