RFID-tunniste lukee asiakkaan ja tavaran liikkeitä

Annukka Pokki uskoo RFID-tunnisteen käytön yleistyvän nopeasti. Kuva: Hannes Honkanen.

Maaliskuun Myymälä-messuilla Granon asiakkaat toivotettiin tervetulleeksi messuosastolle tekstiviestillä. Lisäksi osaston näytölle ilmestyi asiakkaan nimi ja tervetulotoivotus.

–Tämä oli mahdollista, kun kutsun perusteella ilmoittautuneille henkilöille lähetettiin VIP- passin mukana RFID-tunniste, kertoo myymäläpalveluiden liiketoimintajohtaja Annukka Pokki Granosta.

RFID-tunniste on radiotaajuudella toimiva etätunnistus, joka on helppo asentaa melkein mihin tahansa tuotteeseen.

– RFID toimii samalla periaatteella kuin lukulaite maksu- palveluissa, matkakorteissa ja muissa vastaavissa palveluissa, mutta lukeminen onnistuu paljon etäämmältä, Pokki kertoo.

– Pystyimme myös seuraamaan ihmisten liikkumista osastolla. Tiedämme myös, miten kauan ja millä pisteellä kävijät viettivät aikaa.

Lukija seurasi kävijöitä ja kertoi, paljonko ihmisiä osastolla oli. Uusia passeja voitiin tehdä myös saman tien Granon osastolla. Lisäksi kävijät saivat yllätyslahjan ja heille lähetettiin Kiitos-viesti sekä linkki mahdollista yhteydenottoa varten.

Logistiikassa ja kaupan alalla käytössä

RFID-tunniste voidaan Granossa kiinnittää kutsuun, kaulapassiin tai pääsylippuun sekä kaupassa tuotteeseen tai vaikka ostoskoriin. Ainoastaan nesteet aiheuttavat joitain rajoituksia RFID:n toimivuuteen. Vaaditaan vain lukija ja pieni tägi tuotteeseen.

– Logistiikassa tätä käytetään jo yleisesti, ja kaupan alalla on kiinnostusta kovasti. Viivakoodiin verrattuna tämä on paljon kätevämpi, koska tietoja voidaan muuttaa tietokoneella eikä jokaista tuotetta tarvitse lukea erikseen, Pokki valottaa.

RFID-tunnisteen pystyy lukemaan melko kaukaakin, esimerkiksi heti rekan saapuessa terminaaliin. Inventaariossa varastotilanne pysyy ajan tasalla lukijan avulla, ja tuotteen seuranta helpottuu. Tunnisteen avulla voidaan myös seurata ostopolkuja kaupassa ja saada tietoja asiakkaan liikkeistä myymälässä.

Granon messuosasto

Markkinoinnille tärkeää tietoa helposti


Pokki näkee kaupan alan lisäksi tapahtumissa ja markkinoinnissa paljon potentiaalia RFID- tunnisteen käytölle.

– Messuille, ammattitapahtumiin ja kutsuvierastilaisuuksiin tämä sopii erinomaisesti. Jos RFID-tunniste lisätään mukaan otettavaan kutsuun tai lippuun, tiedämme välittömästi, kuka on tapahtumaan osallistunut, missä hän on käynyt, kuinka kauan viipynyt ja henkilötiedot ovat valmiina tallessa.

Jälkimarkkinoinnissa ja seurannassa RFID antaa yritykselle hienoja mahdollisuuksia, kun asiakas on syöttänyt henkilötietonsa valmiiksi järjestelmään.

– Tätä kautta voidaan lähettää automaattisesti viestejä ja kiitosviestejä. Ja itse tunnisteen asentaminen on helppoa eikä hintakaan ole erityisen korkea, Pokki huomauttaa.

Järjestäjä saa myös paljon arvokasta dataa ihmisten liikkeistä tilaisuudessa ja siitä, mikä kiinnostaa kävijöitä ja mikä ei. Ja tietysti kävijä saa wau-elämyksen, jos vaikka oma nimi ja tervehdys ilmestyy näytölle. Pokki uskoo RFID-tunnisteen yleistyvän nopeasti varsinkin kaupan alalla.

– RFID kertoo ajantasaisen varastotilanteen myymälöissä ja logistiikassa. Taustalla on tieto esimerkiksi siitä, mitä kyseinen tuote tai erä pitää sisällään ja kuinka paljon sitä on. Tunniste voidaan yhdistää varastotieto- kantaan kaupassa tai markkinointitietokantaan. RFID- tunnisteen käyttömahdollisuudet ovat todella monipuoliset ja sitä voidaan käyttää lähes kaikilla toimialoilla.

Juttu on julkaistu alun perin 31.10.2016 ja sitä on päivitetty 7.02.2024.