Takaisin

sähköpostimarkkinointi ja viestintätyökalu – Grano

Markkinoijien riemuksi, ja joskus myös kauhuksi, bittinikkarit kehittävät koko ajan uusia markkinointitekniikoita ja -ohjelmistoja. Vanhaa, mutta kaikkein tehokkainta sähköisen markkinoinnin tapaa, eli sähköpostia ei kuitenkaan kannata unohtaa.Ellei se toimi, vika on yleensä jossain muussa kuin kanavassa itsessään. 

Markkinoijat käyttävät paljon rahaa ja erityisesti aikaa uusimpien markkinointitekniikoiden, kuten chatbotien ja eri sosiaalisen median kanavien hyödyntämiseen. Sähköpostimarkkinointia pidetään usein aikansa eläneenä, mitä se ei suinkaan ole kun tarkastellaan faktoja.


HubSpotin (2019) selvityksen
mukaan jokainen sähköpostimarkkinointiin sijoitettu euro tuottaa keskimäärin 34 euron myynnin. Roi on huikeat 3 800 %, mitä on vaikea saavuttaa millään muulla markkinointitavalla.

Toisaalta taitamattomasti toteutettu sähköpostimarkkinointi on yksi nopeimmista keinoista pilata yrityksen maine ja suututtaa asiakkaat. Tällöin viestit koetaan roskapostiksi ja niiden lähettäminen kielletään.

Jos organisaatiosi ei vielä tee sähköpostimarkkinointia, ratkaise ainakin nämä neljä asiaa ennen kuin aloitatkaan:

  1. Miksi ja kenelle viestin?
  2. Kuka tuottaa sisällön ja toteuttaa teknisesti sähköpostimarkkinoinnin?
  3. Millainen budjetti viestintään on käytössä?
  4. Miten ja millä mittareilla viestinnän onnistumista mitataan?

Kun nämä ”neljä isoa asiaa” on ratkaistu, voit alkaa miettimään millaisen sähköpostipalvelun hankkisit – vai ostaisitko viestinnän operoinnin kokonaan ulkoistettuna palveluna.

Viestintää voi aina parantaa

Jos organisaatiosi sen sijaan jo tekee sähköpostimarkkinointia, mutta tulokset eivät ole tyydyttäviä, tarkista ensiksi nämä viisi asiaa:

  1. Onko sähköpostimarkkinointisi suunnitelmallista ja säännöllistä?
  2. Ovatko postitusrekisterisi ja vastaanottajien markkinointiluvat ajan tasalla?
  3. Oletko kohdistanut viestit huolella ja personoinut sisällöt asiakassegmenteittäin?
  4. Oletko panostanut viestien sisältöön ja laatuun: kertonut aina jotain uutta ja asiakkaille hyödyllistä?
  5. Ovatko viestinnän mittarit kunnossa? Seuraa konversio- ja avauslukuja, älä niinkään lähetysmääriä.

Muista vielä, että jo nyt noin 80 % suomalaisista ja lähes 50 % maailmanlaajuisestikin lukee sähköpostinsa mobiililaitteelta. Siksi viestien ja laskeutumissivustojen täytyy ehdottomasti tukea mobiililaitteita.

Terveisin,

Markku Korhonen / Tuotepäällikkö
+358 40 830 1413 
markku.korhonen(at)grano.fi