Takaisin

Tapahtumamarkkinointi on muutoksen kynnyksellä. Jo olemassa olevien, toimivien keinojen, kuten flyerien ja ständien tueksi ovat tulleet sosiaalinen media ja sosiaaliset verkostot. Sosiaalisen median hyödyntäminen tapahtumamarkkinoinnissa on vielä aluillaan, mutta mielenkiintoisia ja toimivia toteutuksia on jo tehty. Tässä kolmen askeleen vinkit sosiaalisen median käyttöön tapahtumamarkkinoinnissa; mitä tehdä ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja sen jälkeen, jotta saat täyden hyödyn irti uusista kanavista.

screenshot_tweetdeck.png

 

1. Ennen tapahtumaa

Tavoitteet ja mittaaminen. Lähde liikkeelle itse tapahtuman tavoitteista, kun mietit mitä haluat saavuttaa sosiaalisen median avulla. Liittyvätkö tavoitteet tapahtuman näkyvyyteen yleensä vai haluatko tavoittaa jonkin tietyn kohderyhmän sosiaalisen median kanavissa? Tavoitteet määrittävät mittarit, joilla seuraat tavoitteisiin pääsyä ja pystyt myös optimoimaan toimenpiteitäsi lennosta.

Hashtagit, eli aihetunnisteet. Voit määrittää tapahtumalle oman hashtagin, jolla erottautua ja jota osallistujatkin voivat käyttää. Suurimpien bisnestapahtumien, kuten Slushin tai Nordic Business Forumin yhteydessä, kyseisten tapahtumien hashtagit ovat olleet kovassa käytössä ja siten trendanneet, eli olleet Suomen suosituimpien aihetunnisteiden kärkisijoilla tapahtumapäivinä. Tapahtumapäivänä osallistujat käyttävät mielellään tapahtumalle yksilöityä hashtagia, jotta voivat suodattaa itselleen kiinnostavimmat sisällöt muun sisältömassan joukosta. Jos päätät ottaa käyttöön oman hashtagin tapahtumallesi, muista viestiä siitä selkeästi ja riittävän usein tapahtuman osallistujille ja sidosryhmille.

Vaikuttajaverkosto. Tapahtuman ennakkomarkkinoinnissa on hyvä hyödyntää tapahtuman esiintyjiä, sidosryhmien vaikuttajia tai osallistujia, joilla on merkittävät verkostot, nappaamalla heidät mukaan keskusteluun sosiaalisen median kanavissa. Näin viestisi saavuttaa myös tapahtumaasi tulevien vaikuttajien omat verkostot ja leviää siten laajemmalle.

Laskeutumissivu. Luo tapahtumalle oma laskeutumissivu sivustollesi, johon ohjaat kävijäliikenteen tutustumaan tapahtuman lisätietoihin. Voit asettaa laskeutumissivulle myös muita tavoitteita, esimerkiksi kerätä sähköpostirekisteriä. Sähköpostin vastineeksi on hyvä tarjota laadukasta sisältöä, kuten vaikkapa uutiskirje tai kirja kävijää kiinnostavasta aiheesta.

2. Tapahtuman aikana

Videot. Valmistaudu ottamaan videokuvaa tapahtuman aikana. Älypuhelimissa ja tableteissa on laadukkaat kamerat, joilla saa otettua talteen vaikkapa lyhyitä ja nopeita haastatteluita niin yleisöltä kuin esiintyjiltä. Varmista etukäteen kuinka pitkä video voi missäkin sosiaalisen median kanavassa olla, sillä niiden pituudessa on vaihtelua. Jos video ei vaadi editointia, voit postata niitä sosiaalisen median kanaviin sitä mukaa, kun ehdit niitä tuottaa.

Live-striimi. Monissa (etenkin markkinointialan-) tapahtumissa on nykyään mahdollisuus katsoa tapahtumaa live-striimin välityksellä ja näin suoda mahdollisuus osallistua tapahtumaan vaikka kotisohvalta käsin. Jos tarjoat tällaisen mahdollisuuden, muista kertoa tästä eri kanavissa ennen tapahtumaa, mutta myös tapahtuman aikana esimerkiksi kiinnittämällä live-striimistä kertova twiitti yrityksesi Twitter –profiilin uutisvirtaan ensimmäiseksi.

Live-postaaminen. Varmista, että sinulla on osaavia ja innokkaita ihmisiä suunnittelemaan ja tuottamaan sosiaalisen median viestintää ja dialogia tapahtumapäivänä. Jos tiedät, että päivä tulee olemaan kiireinen, kannattaa kirjoittaa ja ajastaa tiettyjä postauksia, kuten esiintyjien esittelyt ja hehkutukset jo etukäteen, jolloin jätät aikaa ketterälle ja hetkessä tapahtuvalle live –postaamiselle itse tapahtumaan.

3. Tapahtuman jälkeen

Blogi. Tapahtumista saa paljon sisältöä niin kuvina kuin videoinakin. Näiden lisäksi hyvä tapa vetää yhteen puheenvuorojen pääkohtia, on kirjoittaa blogi. Blogi tiivistää koko tapahtuman yhteen (tai useampaan) tekstiin, johon voi valita omanlaisensa tulokulman. Nordic Business Forum 2016 tuotti paljon blogeja jälkikäteen myös osallistujilta, mikä nostatti tapahtuman arvoa entisestään, kun yleisö tuotti sisältöä, joka keskustelutti pitkään tapahtuman jälkeenkin.

Kiitos –viestit. Kiitos –viestit voi lähettää jälkikäteen sähköpostilla niin tapahtuman osallistujille, esiintyjille kuin yhteistyökumppaneillekin, mutta erityisen hienoa on antaa kiitokset julkisesti sosiaalisessa mediassa. Kehut lämmittävät aina mieltä.

P.S. Muistathan tarkistaa tapahtuman jälkeen, että pääsittekö alussa asettamiinne tavoitteisiin?

Nyt vaan suunnittelemaan ja toteuttamaan huikeaa tapahtumaa, jossa sosiaalinen media on tiiviisti mukana tukemassa tapahtuman onnistumista!