Takaisin

Granon toimitusjohtaja Pekka Mettälän blogikirjoitus yrityksen strategian johtamisesta projektitoimiston kautta

Minut oli juuri valittu Granon toimitusjohtajaksi ja selailin keväällä 2019 aamupalan yhteydessä talouslehtiä. Useamman artikkelin suosta pintautui resepti, jolla onnistuneet strategiset muutokset oli viety läpi – strategiat oli jalkautettu huippuammattimaisesti projektitoimiston johdolla. Reaktioni oli, että tuota menetelmää olisi hieno päästä koeponnistamaan, koska toimarin pahin mörkö on strategian epäonnistuminen. Powerpointtejahan on helppo tehdä, mutta strategian jalkauttaminen on kivireki.

Idea hautautui kesän ajaksi valmistautuessani Granon kipparin rooliin. Aloittaessani 18.9.2019 kävi selkeäksi, että Grano tarvitsi uutta suuntaa ja jo heti toisesta työviikosta alkaen aloin työstämään strategiaa kollegoiden tuella. Kolmivuotinen strategia tuntui syntyvän hyvin luontevasti, koska aineistoa oli valtavasti, eikä ihmisiä ei tarvinnut ylipuhua antamaan näkemyksensä ihmiskeskeisen muutostarinan rakentamiseksi. 3.12.2019 Granon hallitus siunasi uuden strategian ja sitten alkoi niin monissa firmoissa nähty johdon strategiakiertue. Tällä kertaa asiat olivat kuitenkin toisin, koska jo marraskuun alussa tuolloinen esimieheni Juha Sarsama, Granon hallituksen puheenjohtaja, ehdotti, että käyttäisimme ulkopuolista projektitoimistoa strategian jalkautuksessa. Olin ehdotuksesta todella innoissani, koska Lauri Ratian projektitoimistovetoiset menestystarinat olivat tuoreessa muistissani. Koin myös, että tämä oli minulle erinomainen mahdollisuus kehittyä strategian jalkauttajana.

Projektitoimiston vetäjäksi valikoitui useissa liemissä marinoitu KPMG ja sieltä Berndt Wickholm päävastuulliseksi projektitoimiston vetäjäksi sekä hänen tuekseen Peter Huttunen. Roolit olivat selkeät; Granon johtoryhmäläiset johtavat strategisia projekteja ja projektitoimisto huolehtii siitä, että projektien jalkauttamisessa ei lipsuta. Niin moni strategia alkaa laimenemaan alkuinnon jälkeen ja muutokset jäävät puolitiehen tai toteutumatta. Oli myös helpottavaa kertoa henkilöstölle strategian jalkautuksen yhteydessä, että toimimme tällä kerralla toisin, kun meillä on ”isoveli” valvomassa. Näin muutokset todellakin toteutuvat ja niillä varmistetaan meille kaikille parempi huominen.

Vauhdikas startti hiotuilla prosessilla ja työkaluilla

Projektitoimisto käynnistyi marraskuussa todella vauhdikkaasti, koska prosessi ja työkalut olivat jo valmiiksi hiottuja ja koostettuja monilla eri toimialoilla ja monissa eri organisaatioissa. Nopeasti synnytettiin 1) tilannekuva, 2) strategian kulmakivistä johdetut strategiset projektit ja niiden ambitiotasot, 3) tehtävät, vastuut ja aikataulut, 4) projektiryhmien tuki- ja ohjausmalli, 5) raportointimalli henkilöstölle, johdolle ja hallitukselle. Kaikki tilikaudella 2020 toteutettavat strategiset projektit olivat siis jo täysillä käynnissä silloin, kun vasta esittelimme strategiaa 14 eri tilaisuudessa henkilöstölle ja esimiehille. Projektitoimisto on myös mahdollistanut johtoryhmällemme keskittymisen ihmisiin, asiakkaisiin ja aikaansaamiseen.

Reaktiosi on todennäköisesti, että kyllähän rahalla saa ja hevosella pääsee, ja näinhän se on – tällä ihanuudella on hintalappunsa. Toisaalta voi kysyä, että mitä strategian epäonnistuminen maksaa yritykselle? Mitä yritykselle maksaa se, jos emme uusiudu tarpeeksi nopeasti ja emme ole enää relevantteja asiakkaillemme? Hintalappua voi myös merkittävästi pienentää sillä, että projektitoimisto siirtyy vaiheittain oman organisaation hoidettavaksi. Granollakin kehitysjohtaja ottaa keväällä 2020 projektitoimistosta kopin, mikä sujunee jouhevasti, koska kaikki KPMG:n käyttämät työkalut siirtyvät sellaisenaan firman sisäiselle projektitoimistolle.

Näin parin kuukauden kokemukseni perusteella voin lämpimästi suositella projektitoimistoa kaikille organisaatioille, jotka haluavat varmistaa uusiutumisensa toteutumisen. Grano on nyt saatu projektitoimiston tuella uusiutumisen polulle ja on todella mielenkiintoista seurata tarinamme kehittymistä ja uusiutumista. Minkälaisia kokemuksia sinulla on strategian jalkauttamisesta?

 
Pekka Mettälä
Toimitusjohtaja, Grano Oy