Siirry suoraan sisältöön

Suomen Diakoniaopiston hakijamäärä kasvuun Granon avulla

Grano auttoi Suomen Diakoniaopistoa kasvattamaan oppilaitoksen hakijoiden määrää kevään 2020 yhteishaussa. Kampanja toteutettiin monikanavaisesti.

Suomen Diakoniaopisto on monialainen ammatillinen oppilaitos, joka toimii Helsingissä, Lahdessa ja Oulussa. Oppilaitoksesta valmistuu työelämään muun muassa lähihoitajia, lastenohjaajia, nuoriso- ja yhteisöohjaajia, kosmetologeja, kodinhuoltajia sekä kokkeja.

Grano on auttanut Suomen Diakoniaopistoa jo aiemmin pääviestiensä ja brändi-ilmeensä kirkastamisessa sekä viestien jalkauttamisessa eri markkinointikanaviin. Yhdessä Granon kanssa Diakoniaopistolle on luotu yhtenäinen ja selkeä markkinoinnin linja.

Syksyllä 2019 Suomen Diakoniaopisto tarvitsi kumppania kevään 2020 yhteishaun viestintään ja markkinointiin. Apua haettiin luonnollisesti Granosta.

– Kuten kaikilla oppilaitoksilla, tavoitteenamme kevään yhteishaulle oli saada hyviä hakijoita. Lisäksi tavoitteena oli, etteivät hakijamäärät mielellään saisi pudota aiemmista. Täydellinen tavoitetila on yhteishaussa aina se, että jokainen aloituspaikkamme on täynnä, kun koulutukset elokuussa alkavat, kerrotaan Suomen Diakoniaopistosta.

Monimediakampanjasta potkua yhteishakuun

Suomen Diakoniaopisto tarvitsee joka kevät motivoituneita hakijoita, jotka valitsevat oppilaitoksen ensisijaiseksi hakukohteekseen. Kevään 2020 yhteishakukampanjaa lähdettiin suunnittelemaan yhdessä Granon kanssa syksyllä 2019.

– Kokonaisvaltainen tavoite oli saada Diakoniaopistolle paljon hyviä hakijoita suhteessa opiskelupaikkojen määrään. Mainonnan tavoite oli herättää huomiota, innostaa ja vakuuttaa – tarjota varteenotettava opiskeluvaihtoehto, kun perheissä mietitään kuumeisesti nuorelle opiskelupaikkaa tai nuori itse miettii parhaita vaihtoehtoja, kertoo Granon asiakasvastaava Pia Heinsola.

Suunnittelussa päädyttiin ratkaisuun, jossa monikanavaista kampanjaa lähdettiin toteuttamaan kolmessa huolellisesti suunnitellussa vaiheessa. Mainonnan tehon mittaamiseen määriteltiin yhteiset tavoitteet ja toteutettiin laskeutumissivu, jonne liikenne ohjattiin.

Kampanjan ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin printtisuora, joka jaettiin kohderyhmään kuuluviin talouksiin Helsingin, Lahden ja Oulun alueilla. Lisäksi toteutettiin tunnettuutta lisäävää printtimainontaa, kuten bussien kylkiteippauksia, bussinpenkkimainontaa kohdealueilla sekä juliste- ja roll-up-mainontaa erilaisissa tiloissa ja tapahtumissa. 

Toisessa vaiheessa siirryttiin kohdennetun mainonnan pariin, jonka toteutuksessa Suomen Diakoniaopistoa auttoi Grano Diesel.

– Vuodenvaihteessa laajensimme kampanjaa digitaalisiin ympäristöihin. Teimme kohdennettua Facebook-mainontaa oppilaitoksen kolmessa kaupungissa ja niiden lähialueilla, kertoo Jani Kukkonen, Grano Dieselin Head of Digital Marketing.

Kohdennetun Facebook-mainonnan lisäksi kampanjan toisessa vaiheessa toteutettiin digitaalista näyttömainontaa muun muassa metroasemilla, kauppakeskuksissa ja elokuvateattereissa. 

Kolmannen vaiheen kohdennettu mainonta toteutettiin nuorten suosimassa Snapchatissä.

Kohdennetun digitaalisen mainonnan tuloksia ja mittareita seurattiin tiiviisti. Tärkein mittari yhteishaussa on ensisijaisten hakijoiden määrä suhteessa aloituspaikkoihin.

– Mainonnassa luotimme siihen, että viesti puhuttelee kohderyhmää ja saamme ohjattua asiasta kiinnostuneita, kohderyhmään kuuluvia ihmisiä liikenteenä laskeutumissivulle, kertoo Jani Kukkonen. 

Helpotusta kiireeseen keskittämisestä

Monikanavaisuus on Suomen Diakoniaopistolle tuttua, sillä he olivat perinteistä suoramarkkinointia lukuunottamatta tehneet aiempinakin vuosina vastaavia markkinointitoimenpiteitä. Syksyllä 2019 markkinointiin haluttiin kuitenkin Granon avulla lisää osaamista ja ketteryyttä – eikä vähäisimpänä, selkeitä prosesseja ja tarkempaa mitattavuutta.

– Halusimme saada etua myös keskittämisestä. Granon toiminta on monipuolista ja palvelukenttä on laaja, joten asiakkaan ei tarvitse hankkia palveluita monelta eri toimijalta. Keskittäminen Granoon on helpottanut ja nopeuttanut työtämme.

Myös Granon projektinhallintatyökalut saavat kiitosta:

– Yhteishaun alkuun saakka ja koko vuodenvaihde on oppilaitoksissa kiireistä. Usein tulee tunne, onko muistanut tehdä kaiken mitä piti. Pidämme Granon projektityökalusta, jossa myös aineistot kulkevat jouhevasti. Kommentit jäävät yhteen paikkaan talteen, joka taas vähentää turhaa meililiikennettä, kerrotaan Suomen Diakoniaopistosta.

Suomen Diakoniaopiston vastuullisena graafikkona Granolla toimii Art Director Pekka Palonkorpi. Pekka saa kiitosta Diakoniaopistosta:

– Pekka on erittäin taitava ja nopea saamaan kiinni ajatuksistamme. Hän osaa pukea näkemyksemme kuviksi ja viesteiksi.

Tulokset puhuvat puolestaan

Yhteistyössä Granon kanssa tekemällään kampanjalla Suomen Diakoniaopisto saavutti tavoitteensa. Laskeutumissivu sai kampanjan aikana runsaasti sivustovierailuja ja oppilaitoksen hakijamäärä nousi. Sosiaalisen median mainokset toimivat hyvin ja ohjasivat laskeutumissivulle upeasti lisää kiinnostuneita kävijöitä.

– Ensijaisten hakijoiden osalta pääsimme kampanjatavoitteeseen; saimme keskimäärin 1,6 ensisijaista hakijaa opiskelupaikkaa kohden, joka on todella hyvä tulos. Kokonaisuudessaan hakijamäärämme kasvoi edellisvuodesta 8–10 %, Diakoniaopistosta kerrotaan.

– Voidaan sanoa, että koko projekti onnistui hyvin. Mielestämme Granon parhaita puolia ovat laatu, ketteryys, nopeus ja taito, Diakoniaopisto summaa.

– Kampanjan avulla pääsimme tavoitteeseemme, sillä saimme keskimäärin 1,6 ensisijaista hakijaa opiskelupaikkaa kohden, joka on todella hyvä tulos.

Diakoniaopisto


Tutustu referensseihimme >>

Juttu on julkaistu alun perin 22.06.2020 ja sitä on päivitetty 3.10.2022.
Ota yhteyttä