Takaisin

Been there, done that … what next?!

Suurkuvan kohdalla ekologisuudesta on puhuttu vuosia, ellei jopa vuosikymmeniä. Materiaaleissa on siirrytty ympäristöystävällisempiin aineisiin. Samalla on niiden ominaisuuksia on pyritty parantamaan tai ainakin pidetty niitä entisellä tasolla. Tulostimien värejä on kehitetty liuotinpohjaisista ekologisempiin vaihtoehtoihin. Myös tarvittavan värin määrää on pudotettu.

Kierrätykseen on myös kiinnitetty huomiota. Tuotannon materiaalijätettä voidaan lajitella paremmin ja kierrättää tehokkaammin.

Granonuusiotuotteita.jpg

Kuvassa Granon omista mainosbanderolleista tehtyjä kiertotaloustuotteita.

Mikä tai kuka ohjaa asiakkaan valintoja?

Asiakasyritysten arvoissa näkyy entistä enemmän vihreät asiat. Yhteiskuntavastuusta on yritysten lisäksi tullut yksilötasoinen asia. Ratkaisun etsijällä saattaa olla valmiina selkeä idea materiaaleista, jotka edustavat vihreämpää linjaa. Tuotannossa voi olla käytössä kierrätettäviä materiaaleja jne. Myyjä voi tarjota asiakkaalle näitä ekologisia materiaaleja, saadaan monenlaisia merkkejä ja symboleita tätä todistamaan. Nämä ovat jo sinänsä todella hienoja juttuja, mutta…

Loppuuko ekologisuus siihen, kun kyltit ovat seinässä tai banderollit roikkumassa?

Ei välttämättä. Mitä jos ratkaisuja mietittäessä mentäisiin tuotteen ”seuraavaan elämään”? Asiakas tilaa messuille tai tapahtumaan valtavan määrän kangasbanderolleja. Tapahtuma on ohi, mihin hittoon kankaat laitetaan… Tekstiilijäte on vuoden 2016 alusta ollut orgaanista jätettä, jota ei saa viedä kaatopaikalle, ei siis sinne. Viedään omaan varastoon odottamaan seuraavaa tapahtumaa, jota tuskin koskaan tulee. Mitä jos käytetyt kankaat olisivatkin raaka-ainetta uudelle tuotteelle?

Ihmiset rakastavat tarinoita!

Totta. Koteja sisutetaan vanhoilla tavaroilla tai vanhat asiat saavat uuden käyttötarkoituksen. Miksei myös ”vanha” suurkuvatuote voisi syntyä uudelleen? Esimerkiksi käytettyjen kankaiden uudelleen käytössä rajana ovat vain ihmismielen kaavoihin kangistuminen. Jäte et olekaan enää jätettä. Mikä olisi sen hienompaa kuin omalla ilmeellä, parit festarit nähneestä banderolista tehtäisiinkin makeat läppärilaukut muistoksi, yrityslahjaksi, myytäväksi… ”Muistatko vielä kesän -16 Tikkurilan Festarit? - Ou Jees, ne oli ihan mahtavat ekotalkoot!” Tai viime talven nuorten MM-kisojen banderolleista tehdyt kauppakassit muistuttavat aina legendaarisesta PuLaAhosta. Tuotteilla on jo tarina, joka jatkaa kertomista vuodesta toiseen!

Osaammeko ajatella asioita uudella kulmalla? Tarvitseeko meidän? Halutaanko me? Kyllä me halutaan!

Haluaisitko toteuttaa jotain tällaista? Lue lisää >>

 taturinne.jpg

Tatu Rinne
Kirjoittaja on Granon suurkuvan tuotelinjajohtaja