Takaisin

Taantuma on mahdollisuus brändillesi Blogi Grano Pekka Mettälä

Oli elokuu 2015 ja istuin sängyn laidalla miettien, mitä tekisin toisin. Olin siirtymässä liiketoimintajohtajasta toimitusjohtajaksi. Edellisessä elämässäni olin seurannut, kuinka brändiasiat tekivät jojo-liikettä organisaatiomuutoksissa – pudoten ajoittain valtaistuimelta tukifunktioksi, sieltä romukoppaan ja taas takaisin parrasvaloihin.

Brändirahat leikataan aina ensimmäisenä, kun yrityksen markkinanäkymät, tuloksentekokyky tai luottamus brändi-investoinnin takaisinmaksuun hapantuvat. Päätin, että minun vahtivuorollani brändi nostetaan johtoryhmään, siihen investoidaan tosissaan ja minut leikataan firmasta pois ennen kuin brändiresursseihin kosketaan.

Eurosta kaksi ja asiakaskasvua 250 %

Aloittaessani IT-alalla toimitusjohtajana syyskuussa 2015, talous oli stagnaatiossa ja yritysten investointihanat kiinni. Nostin etukäteen tekemäni päätökseni mukaisesti markkinointijohtajan johtoryhmään ja juonimme kasaan omni-kanavaisen brändinrakennussuunnitelman markkinoiden valloittamiseksi. Kun painoimme nappia brändikampanjan käynnistämiseksi, fiilis oli kuin olisimme ainoana F1-tiiminä kilpailemassa ja täysi katsomo seurasi yksin meidän formula-automme suoritusta. Nousimme suuresta tuntemattomuudesta some-pöhinässä isojen toimijoiden tasolle, asiakkaille ei myyntitapaamisissa tarvinnut enää kertoa yhtiömme tarinaa, työhakemuksia tuli sisään tulvimalla ja uusien asiakkaiden määrä kasvoi 250 %:lla. Stagnaatiossa yksi investoitu brändieuro vastasi vähintään kahta.

Mitä seuraavaksi? 

Nyt on lokakuu 2019 ja talouden hidastumisen – jopa taantuman – merkit ovat ilmassa, jos ostopäälliköitä ja analyytikkoja on uskominen. Mitä jos sinä olisit toimialasi vastavirtaan puskija seuraavassa laskusuhdanteessa? Vai peesaatko kilpailijoitasi ja olet hiirenhiljaa silloin kun pitäisi huutaa? Pahimman taantuman keskellä ei yrityksesi hallitus todennäköisesti kuuntele huolellisuusvelvoitteen valossa tarkasteltuna päättömältä tuntuvia ideoita. Kannattaa alkaa pohjustamaan brändi-hyökkäysbudjettia jo nyt, kun näkymät ovat vielä kohtuulliset ja monella toimialalla jopa hyvät.

Minä ainakin hyppään tälläkin kertaa syvään päähän.

 
Pekka Mettälä
Toimitusjohtaja, Grano Oy