Takaisin

iStock-637000664.jpg

Kukapa meistä ei arvostaisi laatua. Kaikki on tietysti kiinni kontekstista. Laatu on uniikki kokemus ja tarkoittaa kaikille hieman erilaisia asioita. Yksi asia on kuitenkin varmaa: kukaan ei halua kuluttaa rahojaan asioihin, joita ei koe laadukkaiksi. Sama pätee myös sisällön kuluttamiseen.

Sisältöä löytyy loputtomasti, joten vain laadukkain sisältö pääsee valtavan massan pohjalta pinnalle asti. Miksi kuluttaja tuhlaisi aikaansa puolihuolimattomasti tuotettuun sisältöön, kun parempaa on saatavilla uuden välilehden avauksen päässä. Sisällöllä erottumisen haastetta voi pohtia esimerkiksi tarkastelemalla kuinka paljon digitaalista sisältöä tuotetaan yhden minuutin aikana. Miltä kuulostaa 3,3 miljoonaa facebook-postausta minuutissa? 
 
Miksi kuluttaja tuhlaisi aikaansa puolihuolimattomasti tuotettuun sisältöön, kun parempaa on saatavilla uuden välilehden avauksen päässä?
 

Mikä sitten on laadukasta sisältöä?

Laadukkaan sisällön takana on usein hyvä ymmärrys kohderyhmästä, jolle viesti suunnataan. Jotta tiedetään millaista sisältöä tulisi luoda, käytetään usein apuna kohdesegmenttejä edustavia kuvitteellisia henkilöitä, ostopersoonia. Ostopersoonaa luotaessa määritellään esimerkiksi mitä hän arvostaa, millaisia kipupisteitä hänellä on ja millaisissa kanavissa hän kuluttaa sisältöä. 
 
Laatukokemus on loppupeleissä kuitenkin aina henkilökohtainen. Voidaan todeta, että kissavideot ovat laadukasta sisältöä – niin laadukasta, että suurin osa meistä käyttää niiden katsomiseen kallista vapaa-aikaansa. B2B-puolella voisi taas ajatella, että laatua edustaa esimerkiksi timanttiseksi hiottu asiantuntijaopas tai inspiroiva artikkeli oman alan mielipidevaikuttajalta.
 
Molemmissa tapauksissa laadukkaan sisällön määritelmäksi muodostuu laadun monistaminen. Laadukas sisältö siis monistaa laatua sen kuluttajien hyödyksi. Kissavideot kenties lisäävät elämänlaatua tarjoten pientä pakopaikkaa arjen stressistä irtautumiseen ja kivenkova asiantuntijasisältö puolestaan tuo laatua ja apuvälineitä työtehtävien menestyksekkääseen suorittamiseen.
 
Jos laadukas sisältö tulisi määritellä yhdellä lauseella voisi se mennä jotenkin näin: “Laadukas sisältö on sen kuluttajalle relevanttia ja lisäarvoa tuottavaa informaatiota, joka on tarjoiltu oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan."
 
 

Laadukas ja tehokas sisällöntuotanto ei vaadi armeijaa

Usein kuulee mainittavan, että sisältömarkkinoinnin kehittämisen ja skaalaamisen esteenä, tai vähintäänkin hidasteena, on sisällön tuottamisen hankaluus. Käytössä olevat resurssit eivät kohtaa modernin sisällön tuotannon vaatimusten kanssa. Tämä pitää osaltaan paikkansa – ne jotka eivät ole niin sanotusti “kädet savessa” sisällön tuottamisen kanssa, eivät välttämättä ymmärrä kuinka paljon aika- sekä henkilöresursseja sisällöntuotanto syö. Esimerkiksi oikeasti tuoretta ja segmenttikohtaista sisältöä sylkevästä markkinoinnin automaatioprosessista on turha haaveilla ilman huippuunsa oljyttyä sisällöntuotannon koneistoa.
 
Sisällön tuotannon tulisi pitkässä juoksussa lähteä sieltä missä osaaminen ja asiantuntijuus asuu – talon sisältä. 
 
Väliaikaista apua tähän voi löytyä talon ulkopuolelta, mutta vaikka kerta-annos kipulääkettä helpottaa oireita, ei se paranna sairautta. Sisällön tuotannon tulisi pitkässä juoksussa lähteä sieltä missä osaaminen ja asiantuntijuus asuu – talon sisältä. Sisällöntuotannon skaalaamiseen ei siis tarvita välttämättä paksua lompakkoa. Hyvin suunniteltu prosessi, johon henkilöstö on sitoutettu, voi riittää varsin hyvin. Tällä tavalla sisältöön saadaan aitoa substanssia ja juuri sitä monistettavaa laatua, jota sisältöä kuluttava hakee ja arvostaa.
 
Joten uskalla siis vaatia laadukasta sisältöä sekä sisällön kuluttajana että ammattilaisena. Siitä hyötyvät kaikki.