Takaisin

hero-10@2x.jpg

Lähes puolet ihmisistä käyttää nettiä – eurooppalaisista käyttäjiä on jo lähes 80 prosenttia. Verkko-ostokset kasvoivat eMarketerin mukaan maailmanlaajuisesti viime vuonna 6% ja fyysiseen myymälään kulutetusta valuutasta yli puolikkaaseen vaikutti digitaalinen interaktio.

Näitä faktoja pöytään lyödessä tuntuu lähes itsestäänselvältä, että online-presenssin kehittäminen tulisi olla yksi yrityksen korkeimmista prioriteeteista. 

Inbound-markkinoinnin edelläkävijän Hubspotin teettämän tutkimuksen mukaan markkinoinnin kaksi suurinta prioriteettia vuodelle 2017 ovat liidien konvertoiminen asiakkaiksi (70%) sekä verkkosivuston kävijämäärän kasvattaminen (55%). Myynnin puolella ollaan samoilla linjoilla prioriteettien ollessa liidien klousaaminen (71%) sekä myyntiputken tehostaminen (44%).

Sekä markkinointi, että myynti ovat siis tutkimuksen valossa kartalla siitä mitä tulisi tehdä. Miten on käytännön laita ja millä toimenpiteillä tavoitteet saavutetaan?

Aikaansa seuraavassa fyysisessä myymäläympäristössä hihat on jo kääritty kyynärpäihin asti. Jos juustohöylien myynti sukeltaa niiden roikkuessa kauhojen ja vispilöiden seassa taloustarvikeosastolla, siirtää valpas kauppias ne juustohyllyn viereen ja kappas – tulos voi olla toisenlainen.

Oleellista edellisessä skenaariossa ei ole se, että ratkaisu höylien siirtämisestä juustojen viereen on oikea. Myynti voi sukeltaa uudessa myyntipisteessä entistä enemmän. Oleellista on se, että innovoidaan ja kokeillaan. Ja se, että tuloksia tarkastellaan kriittisesti, analysoidaan ja parannetaan. Ainoastaan kokeilemalla voi kehittyä.

Mitä jos kävisikin niin, että juuston myynti tuplaantuu kun juustohöyliä ei enää myytäisi vaan jaettaisiin ilmaiseksi sisään tuleville asiakkaille? Vaikea sanoa kokeilematta, mutta ajatus on kiehtova.

Fyysisessä myymäläympäristössa pyritään siis jo tunnistamaan asiakkaan ostokäyttäytymistä ja mukautumaan siihen. Digitaalisella puolella innovoinnin ja testauksen ollessa huomattavasti ketterämpää syitä verkkosivun käyttäjäkokemuksen kehittämisen laiminlyöntiin on vaikea löytää.

Onko nettisivusi käyttökokemus sellainen kun kohderyhmäsi odottaa sen olevan?

Millaisia tavoitteita asettaisit sivustollesi? Ylläpidätkö nettisivustoa, jonka pääkohderyhmä on B2B ja onko tavoitteenasi generoida mahdollisimman monta liidiä kuukaudessa myynnille kontaktoitavaksi? Vai kirjoitatko blogia ja avainmittarisi ovat kävijämäärä sekä sivustolla vietetty aika? Onko sinulla selkeä kuva siitä, miten sivustoasi voitaisiin kehittää tukemaan paremmin asetettuja tavoitteita?

Jos tarvitset apua yrityksesi verkkosivuun liittyvissä asioissa, autamme mielellämme! Katso täältä miten voimme auttaa.