Takaisin

case-ratina-3

Kauppakeskus Ratina viestii kanta-asiakkailleen Granon helppokäyttöisellä Viestintätyökalulla – niin sähköposteilla kuin tekstiviesteilläkin.

Tampereen ydinkeskustassa sijaitseva Kauppakeskus Ratina on kaupungin suurin kauppakeskus. Se avattiin asiakkaille huhtikuussa 2018. Ratina on Spondan historian suurin kiinteistökehityshanke.

Ratina tarvitsi tavan viestiä kanta-asiakkailleen helposti ja turvallisesti. Granon monikanavaisella Viestintätyökalulla Ratina pystyy itse tekemään sähköposti- ja SMS-markkinointia. Työkalun avulla viestit voi kohdentaa esimerkiksi kiinnostusten kohteiden ja asuinpaikan mukaan.

"Uutiskirjeen tekeminen ja lähettäminen sujuvat vaivatta", kertoo Ratinan markkinointipäällikkö Heidi Pitkämäki Spondalta.

Aikaisemmin Ratina osti uutiskirjeen koostamisen ja lähettämisen kokonaan palveluna Granolta. Ratina lähetti tekstit ja kuvat Granolle, joka teki uutiskirjeestä koevedoksen, johon Ratina vastasi korjauksilla.

"Vaikka tekstit ja kuvat olisi mietitty kuntoon, niin vasta livenä näkee, jos jossain on esimerkiksi liian pitkä lause. Se oli aikamoista venkslaamista."

Tekemällä uutiskirjeet suoraan itse niiden kustannukset ovat laskeneet. Pitkämäki mainitsee myös, että markkinointi on usein ad hoc -työskentelyä. Silloin palvelun nopeus ja joustavuus ovat tarpeen.

"Säästämme ajassa ainakin puoli vuorokautta. Saamme uutiskirjeet lähtemään heti, kun haluamme. Emme tarvitse kommenttikierroksia, koska näemme kirjeen heti ja voimme itse tehdä viilaukset, joka on nopeuttanut prosessia."

Ratinalle oli tärkeää myös se, että asiakkaiden tiedot ovat yhdessä luotettavassa paikassa ja niitä säilytetään tietoturvallisesti ja GDPR-tietosuoja-asetuksen mukaisesti.

Yhteisöllinen kauppakeskus

Ratina haluaa olla yhteisöllinen kauppakeskus, jonka tiloissa viihdytään ja siellä tapahtuu paljon. "Kauppakeskuselämä vaatii jatkuvaa kehittämistä. Kuuntelemme asiakkaita ja heidän toiveitaan. Haluamme olla lähellä asiakkaita", sanoo Pitkämäki.

Yksi osa yhteisöllisyyttä on "Ratinan ystävät" -kanta-asiakasohjelma. Kanta-asiakkaisiin pidetään yhteyttä joko Granon Viestintätyökalun kautta tai mobiilisovelluksen avulla.

"Lähetämme kanta-asiakkaille sähköpostia 1–2 kertaa kuussa. Meille on luotu palveluun yksinkertainen uutiskirjepohja, jonka Grano on kustomoinut meitä varten."

Palvelun avulla Ratina myös seuraa viestien tehoa. "Uutiskirjeen tilaajat ovat selvästi kiinnostuneita meistä: he viettävät nettisivuillamme enemmän aikaa kuin muut sivuille tulleet. Joku voi kokea, että sähköpostimarkkinointi on vanhanaikaista, mutta kanta-asiakaskirjeemme avausprosestit ovat olleet jopa noin 30 % luokkaa."

Kanta-asiakkaiden tiedot kerätään talteen Ratinan nettisivuilta löytyvän lomakkeen avulla. Grano tekee Ratinalle myös printtimateriaalia, kuten esitteitä, flyereitä ja somistusmateriaalia. "Tarpeet tulevat nopealla aikataululla. Grano on luotettava kumppani, joka toimittaa tuotteet nopeasti."

Entä ymmärtääkö Grano teitä ja liiketoimintaanne? "Uskon, että koko ajan enemmän. Kauppakeskus on hyvin erilainen toimija kuin yksittäinen brändi. Heiltä tulee hyviä ideoita ja ehdotuksia, ei tämä kuitenkaan ydinfysiikkaa ole. Tärkeintä on se, että osaa asettua loppukäyttäjän puolelle."
 

"Säästämme ajassa ainakin puoli vuorokautta. Saamme uutiskirjeet lähtemään heti, kun haluamme."

Heidi Pitkämäki / Markkinointipäällikkö, Sponda | Kauppakeskus Ratina

Tutustu Granon monikanavaiseen viestintätyökaluun >>