Gå direkt till innehållet

Orkla Care: En smidigt hopsatt produktkatalog ger klara inbesparingar

Case_Orkla_Care

Orkla Care lanserar tiotals nya produkter varje år. Granos Datacloud-verktyg gjorde sammanställningen av produktkataloger betydligt enklare och snabbare. 

Till Orkla Cares sortiment hör ett stort antal produkter för personligt välbefinnande, hälsa och sårvård samt rengöringsprodukter för hemmet. Till Orkla Cares varumärken hör exempelvis Möller, Jordan, Erittäin Hieno Suomalainen och Bliw.

– Vi lanserar tiotals nya produkter varje år. Produktbroschyrer hör till våra viktigaste verktyg för försäljningen, och vi förnyar dem kontinuerligt. Vi behövde ett verktyg som kunde underlätta den arbetsamma processen genom att göra utformningen av broschyrer enklare och snabbare, och samtidigt skapa en visuellt högklassig helhet. Granos Datacloud var den perfekta lösningen för oss, berättar Orkla Cares marknadsföringsassistent Raili Aarnio.

Med hjälp av Datacloud kan vi automatiskt kopiera in de senaste produktuppgifterna i broschyrerna, och korrigeringar överförs också automatiskt. Även bilderna av produkter skickas automatiskt från Orkla Cares egen materialbank till Datacloud-systemet. På så sätt blir det enklare att sammanställa broschyrerna, och vi sparar tid och pengar.

– Jämfört med vår tidigare arbetsmodell har det nya systemet gett oss mer flexibilitet och förbättrat projektledningen. Redan i samband med den första katalogen såg vi en klar kostnadsinbesparing, konstaterar Orkla Cares försäljningskoordinator Päivi Sandén.

Artikeln har publicerats 4.02.2019 och den har uppdaterats 20.02.2024.