Gå direkt till innehållet

I marknadsföringsdjungeln är en bra guide guld värd

Ett innovativt tryckeri kan bli en stor leverantör av marknadsföringsmaterial för butiker. Nyckelkundschefen Annukka Pokki som ansvarar för tjänsterna för butiksmarknadsföring och utvecklingen av dem vid Grano är en sann expert på branschen. Hon har 14 år av erfarenhet av planering av lösningar för handelssektorn och därefter gott om erfarenhet om lyckad butiksmarknadsföring.

Vilka säljfrämjande medel ökar i popularitet i butiker, hurdana är de rådande trenderna i Finland?

– Den finländska affärsmiljön kan vara allt från ett strikt kedjekoncept till en färggrann marknadsföringsdjungel. Det är svårt att skilja sig från mängden i en affär, och kedjekoncept ställer egna begränsningar för marknadsföringen. Man söker synlighet genom imponerande hylländekampanjer av god kvalitet samt genom platser för merförsäljning. I synnerhet marknadsföring i användningssammanhang och informativa kampanjer har ökat i popularitet. Man vill skapa så mycket mervärde som möjligt för konsumenten, det räcker inte längre att man endast lyfter fram varumärket. Även digital marknadsföringskommunikation ökar som stöd för affärskampanjer.

Håller olika varumärkens satsningar på säljfrämjande åtgärder på att öka när man satsar mindre på mediereklam?

– Eftersom tillgängliga resurser för marknadsföringen har minskat, spelar marknadsföringen i affärer en större roll. Pengarna placeras där inköpsbeslutet fattas, dock utan att glömma övriga mediers stödjande verkan. Kampanjer planeras omsorgsfullt och olika virtuella modelleringssätt hjälper till att planera kampanjelement som lämpar sig för respektive affärsmiljö. I synnerhet mätning av kampanjers effektivitet väcker intresse, och även Grano söker ständigt nya sätt att följa upp hur kampanjer lyckas.

Hur avgör man vilka kampanjer som förverkligas i affärer?

– Varumärket förhandlar med affärskedjan om material samt om tillgängligt utrymme och kostnader. Vi kan vara med och ge varumärket råd om hur olika kedjor fungerar och vilka material som bäst lämpar sig för respektive kedjas affärer. Beslutsfattandet blir lättare om man gör en 3D-modellering av hur materialen ser ut i affären. Man kan visa hur produkten ser ut i en fiktiv hylla eller presentera en genuin modellering i vald pilotaffär i form av en virtual store-modell. Olika kedjor har mycket olika riktlinjer och planer kan förkastas om de inte passar ihop med kedjans koncept.

Känner tillverkare väl till era olika färdiga produktlösningar eller bygger kampanjer mera på lösningar som skräddarsys för respektive kund?

– Våra färdiga produkter för grundläggande butiksmarknadsföring är välkända. Dessa är till exempel olika slags pop-ups, larmportshuvor, golvdekaler m.m. I fråga om målinriktad butiksmarknadsföring utgår man emellertid alltid ifrån de individuella behoven hos den som ska genomföra kampanjen och materialen skräddarsys enligt produktgrupp, återförsäljningsställe och målgrupp.

– Det finns mycket konkurrens i affärer och dessutom är de även ett begränsat medium i många kedjor. Därför ska man när man planerar kampanjmaterial ta hänsyn till hur kampanjer skiljer sig såväl inom en produktgrupp som i hela butiken. Det lönar sig förstås att återanvända element från lyckade kampanjer, men en kampanj är som effektivast när man redan i planeringsskedet beaktar de individuella kraven. Till exempel vid val av material är det skäl att komma ihåg hur länge kampanjmaterialen ska vara uppsatta. Lösningarna ska vara lika högklassiga under hela kampanjen och tåla vanligt underhåll i affären såsom städning och påfyllning av hyllor.

Digitaltryck möjliggör mindre serier och snabba leveranser. Ni har satsat mycket på digitaltryck. Vilka konkurrensfördelar för det med sig för er som leverantör av butikslösningar?

– Som digitaltryck tillverkas till exempel butiksmaterial som stöder daglig annonsering, såsom affischer och prislappar. Vi kan snabbt tillverka butiksmaterial för såväl enskilda butiker som hela affärskedjor. För kunden innebär detta att han eller hon har möjlighet att snabbt reagera på till exempel en lokal konkurrenssituation genom att byta till exempel prisplakaten i affären. Olika erbjudande- och kampanjmaterial kan tillverkas effektivt och personifieras för respektive butiks behov.

– Några av Granos styrkor är allmänt omfattande kompetens, en god produktionsapparat och riksomfattande täckning. Kreativ design av förpackningar i början är inte vår grej men därefter kan vi erbjuda tillämpande visuell planering, konstruktionsplanering och egen tryckproduktion. Dessa faktorer är en garanti på kvalitet och snabbhet.

Läs härnäst hur Onnen Päivät-kampanjen i affärscentret Stella i St. Michel tog uppmärksamhetsvärdet till nya höjder.

Case Stella

Text: REINO LANTTO. Publicerades i tidskriften Print&Media 3/2015.

Den ursprungliga artikeln kan läsas här.

Artikeln har publicerats 21.10.2015 och den har uppdaterats 20.10.2016.