Tillbaka

iStock-610578946.jpg

En lång arbetsdag är äntligen över, det kurrar i magen och ungarna är trötta. Man tar sig hem från jobbet via dagiset och matbutiken. Man köper det som man alltid brukar köpa, det som står på inköpslistan som fästs på kylskåpsdörren. Man vill hitta sina produkter lätt, få värde för sina euro och betala och lämna butiken snabbt.

Låter det bekant? Så här tänker vi som konsumenter. Som marknadsförare är vi dock ofta benägna att inbilla oss att det är dagens höjdpunkt för mamma och pappa Möttönen när de får packa ungarna i en bil och tjutande av glädje fara till en Trevligmarket för att handla.

Vi tror att konsumenter i första hand är intresserade av hurdant marknadsföringsbudskap vi berättar vid de olika mötespunkterna i affären. Är konsumenten dock genuint intresserad av hur man i en vacker butiksaffisch påminner om att bananer här är tre cent billigare än hos grannen? Tycker våra kunder att det är mödan värt att leta efter nyheter i affärsdjungeln?

Tänk om vi skulle fråga kunderna vad det på riktigt är som gör en butiksupplevelse lyckad? Eller fråga oss själva som konsumenter? De flesta kunder värdesätter i synnerhet att produkterna är lätta att hitta och att det går smidigt att handla i vardagen. Vi susar ju ändå förbi marknadsföringsmaterialen utan att fästa desto mer uppmärksamhet vid dem, variationen i vår dagliga varukorg är väldigt liten och även nyheter hittar sin väg till varukorgen ännu relativt sällan.

Vad kunde då bidra till en bättre inköpsupplevelse? Själv önskar jag att jag skulle få sådan information om erbjudanden och nyheter som riktats just till mig och som uppfyller just mina behov. Jag önskar att jag i vilken som helst affär kunde använda en karta över butiken i min mobil och på så sätt göra det lättare för mig att hitta fram i affären. Jag önskar att jag fick meddelanden om nyheter eller överraskningserbjudanden till min mobil när jag ännu befinner mig i affären. Jag önskar att jag kunde packa mina inköp i en miljövänlig och hållbar kasse och lämna butiken utan att behöva stanna för att betala för varorna. Så här till en början.

Men tänker man efter så inser man att allt detta redan är möjligt! Det händer ju redan ute i världen. Varför kommer vi finländare på efterkälken? Är det inte dags för oss att övergå från passagerare till lokförare och börja utveckla kundnöjdheten genom bättre inköpsupplevelser och framför allt det som berör oss alla, nämligen ökad försäljning?

Om du behöver hjälp med butiksmarknadsföringen, tveka inte att kontakta oss! Låt oss tillsammans ta förarsätet.