Gå direkt till innehållet

Specialtekniker, personifiering, miljötänkande – hur uppstår trender kring förpackningar?

Skaffa dina förpackningar från Grano

Förpackningen ska förstås skydda produkten, men också locka konsumenten och öka försäljningen. Förlegade förpackningar kan leda till negativa köpbeslut – därför kollar Grano noggrant och passionerat trenderna kring förpackningsdesign.

Mjölkkartongen är en reklamyta som har nått ut till finländare i alla åldrar redan i flera decennier. Även om förpackningens främsta uppgift är att skydda produkten är förpackningen också mycket mer: en unik kommunikationskanal, ibland även den viktigaste eller den enda för varumärket. Den ger både fakta och formar konsumenternas uppfattningar om produkten.

Dessa grundläggande funktioner består. Det är emellertid mycket som har förändrats under de senaste decennierna. Nya tekniker och olika trender påverkar hela tiden hur förpackningen ser ut i konsumenternas händer.

"Förpackningstrenderna har splittrats. Om man jämför butikshyllorna nu och för 30 år sedan kan man märka att människornas behov och utbudet som svarar på dem har blivit betydligt mångsidigare", säger Mika Kaverinen från Grano.

"Under den senaste tiden har kunderna blivit klart mer intresserade av förpackningar, olika material och metoder. De upplever att förpackningen är en viktig del av produkten och är beredda på att investera i god förpackningsdesign och högklassiga slutprodukter", fortsätter Kaverinen.

Modetrenderna i fråga om förpackningsdesign kommer till Finland i regel från utlandet men materialtrender åstadkoms även här hos oss. Finländska företag som är verksamma inom den globala cellulosa-, papp- och pappershandeln satsar på produktutveckling och är föregångare när det gäller att ta fram nya förpackningsmaterial. Exempel på nya materialinnovationer är nano- och mikrofibercellulosa, plastfria kartonger Barrier och hållbara cellulosabaserade material.

Trender återspeglar värden

Förpackningsdesign tar intryck av megatrenderna i världen. Nya teknologier och digitalisering gör det möjligt att personifiera förpackningar och det gröna tänkandet påverkar materialvalen i allt högre grad. Även minimalistisk design som hämtar inspiration från vintage tilltalar konsumenter i deras hetsiga vardag.

Specialtekniker ger variation i förpackningsstrukturerna.

"Just nu leker man med nya former och söker lockande idéer exempelvis med hjälp av olika utskjutande delar eller stansade hål. Även kombinationer av olika material är populära – i en och samma förpackning kan finnas både genomfärgat material och förpackningskartong", säger Kaverinen.

Också personifiering står högt i kurs. Man kan bygga upp större kampanjer kring en förpackning eller etikett. Då blir förpackningen en viktig del av helheten. Så gjorde exempelvis Coca-Cola i sin globala kampanj Share a Coke.

Ekologiskt tänkande och återanvändning är några av de hetaste temana inom dagens förpackningsdesign. Plastproblemet i världshavet har väckt en stor efterfrågan på biodegraderbara material och det är många varumärken som försöker minska plastanvändningen. Ett alternativ är hybridmaterial som kombinerar plast och papper. Även känt ursprung och fortsatt användning genom återvinning är stigande trender just nu.

"Biodegraderbarhet är ett bra komplement till en förpackning men återvinningsbarheten emellertid ett ännu bättre alternativ. Träfiber kan återvinnas hela sju gånger. Även trädets ursprung och spårbarhet längs hela kedjan intresserar konsumenter", berättar Kaverinen.

Enkelhet är trenden inom det visuella. Hett just nu är minimalistiska tryck där typografin spelar huvudrollen. Tryckfärger används bara lite och det är valet av förpackningsmaterial som gäller. Bruna och genomfärgade material samt wellpapp lämnar rum för grafiska mönster och schatteringar. Strukturerade material som känns behagliga i handen signalerar om kvalitet och med miljövänliga förpackningar tar man ställning till miljöfrågor. Även vintage och "no label look" som åstadkoms med hjälp av genomskinliga dekaler blir allt populärare.