Gå direkt till innehållet

Nästan 10 år av partnerskap – BioRex har vuxit tillsammans med Grano

Nästan 10 år av partnerskap – BioRex har vuxit tillsammans med Grano

Biografkedjan BioRex har samarbetat med Grano en lång tid. Samarbetet inleddes med små saker men har blivit mångsidigare i och med att kedjan har vuxit. Numera täcker samarbetet mycket mångsidiga behov. Grano har hjälpt BioRex att bli en av Finlands viktigaste biografkedjor.

BioRex är en biografkedja som ägs av Svenska Bio och är verksam i flera städer i Finland. Grano och BioRex har samarbetat redan nästan 10 år, under vilka båda företagen har vuxit mycket. 

Hur började allt? Vi intervjuade BioRex marknadsföringschef Tanja Holster, som har fått hjälp med företagets marknadsföringsbehov av Grano redan när kedjan fortfarande var liten. 

– Vårt samarbete inleddes med enkla trycksaker, såsom affischer, varefter tillväxten medförde nya behov. BioRex växte i jämn takt och kedjan öppnade en biograf eller till och med två biografer varje år, berättar Holster och säger att BioRex i början av samarbetet hade tre biografer i Finland.

För närvarande har BioRex biografer i 11 olika städer i Finland, varav de nyaste är BioRex Tripla som öppnades 2021 samt BioRex Redi som öppnades 2022, båda i Helsingfors.

Gemensam tillväxt genom mångsidiga behov

Den moderna biografkedjan har naturligtvis mycket mångsidiga behov, allt från små trycksaker till stora visuella ytor och ljusreklam. Således har Grano producerat mycket olika produkter för BioRex: dekaler, tejpningar, informationsskyltar, jättebanderoller, tapeter, fönsterdekaler, försäljningsställen samt ljusreklam inomhus och utomhus. Dessutom har Grano producerat ett stort antal mindre trycksaker såsom kvittorullar för biljetter och olika kuvert för biljetter och presentkort.

– Vårt långvariga samarbete har utvidgats i och med att BioRex har expanderat och vi har gjort många olika slags produkter för dem. Under årens lopp har vi också utvecklat ett ömsesidigt förtroende och jag upplever att vårt samarbete är mycket smidigt, berättar Miika Piikkilä, Granos nyckelkundschef med ansvar för kundrelationen med BioRex.

Holster påpekar att också Grano har blivit en mångsidigare aktör under samarbetets gång:

– Man pratar inte längre bara om ett tryckeri eftersom Grano numera erbjuder också mycket annat.

Utöver att beställa olika visuella produkter har BioRex använt bland annat Granos översättningstjänster och Holster antyder att de i framtiden eventuellt kommer att använda också andra av Granos tjänster. 

Holster berättar att behoven har förändrats i och med att BioRex-kedjan har vuxit. Till exempel har olika kampanjer blivit större och behoven mångsidigare. Hon är nöjd med att hon inte behöver söka en ny leverantör ens för särskilda behov.

– Vi har vågat be Grano om hjälp även med mer speciella behov. Ofta svarar de också: Javisst kan vi fixa det för er! 

Holster berömmer Grano för mångsidigheten. Genom mångsidigheten har också samarbetet organiskt utvidgats. 

– Numera frågar vi alltid först Grano, eftersom det är lätt att anlita en partner som känner våra önskemål. Det sparar också mycket tid när man inte behöver söka en expert inom ett visst område för varje behov, konstaterar Holster och nämner de akrylskyltar som BioRex nyligen behövde som ett exempel.

”Omfattningen av Granos tjänster och produktportfölj är en väldigt stor sak för oss”

Holster berättar att hon har sparat mycket arbetstid tack vare Granos serviceutbud.

– Omfattningen av Granos tjänster och produktportfölj är en väldigt stor sak för oss. Ibland är också tidtabellerna för planeringen av kampanjer mycket snäva. Vi har alltid varit nöjda med Granos snabba svarstid och förmåga att reagera snabbt, tackar hon.

En annan fördel med det långvariga samarbetet med Piikkilä är enligt Holster att kommunikationen är lätt och avslappnad.

– Även om jag inte alltid själv vet alla experttermer, känns det som att jag blir förstådd.

– Ibland har vi bara en idé till en produkt som jag beskriver för Miika: för ett sådant här syfte, av ett sådant här material och med en sådan här känsla. Miika svarar med ett förslag till produkten och vi har alltid varit nöjda med den slutgiltiga produkten, berömmer Holster. 

Det är också lätt att kommunicera med Granos övriga experter.

– Om jag till exempel kontaktar Granos produktion har det varit fint att märka att de alltid är riktigt noggranna med materialet. De kan också på förhand fråga om till exempel mängderna av vissa produkter har förändrats jämfört med de tidigare mängderna, säger Holster. 

Slutligen sammanfattar hon den service hon fått hos Grano med två ord: omtänksam och proaktiv.

– Även om jag inte alltid själv vet alla experttermer, känns det som att jag blir förstådd, Tanja Holster, BioRex marknadsföringschef.

Biografkedjan BioRex har vuxit tillsammans med Grano.

  • Partnerskapet har pågått i nästan 10 år och har omfattat bland annat ljusreklam och storformat.
  • Slutligen sammanfattar hon den service hon fått hos Grano med två ord: omtänksam och proaktiv.
  • Holster berömmer Grano för mångsidigheten. Genom mångsidigheten har också samarbetet organiskt utvidgats.
  • Utöver att beställa olika visuella produkter har BioRex använt bland annat Granos översättningstjänster och Holster antyder att de i framtiden eventuellt kommer att använda också andra av Granos tjänster.
  • Partnerskapet har pågått i nästan 10 år och har omfattat bland annat ljusreklam och storformat.
  • Slutligen sammanfattar hon den service hon fått hos Grano med två ord: omtänksam och proaktiv.
  • Holster berömmer Grano för mångsidigheten. Genom mångsidigheten har också samarbetet organiskt utvidgats.
  • Utöver att beställa olika visuella produkter har BioRex använt bland annat Granos översättningstjänster och Holster antyder att de i framtiden eventuellt kommer att använda också andra av Granos tjänster.

 

Artikeln har publicerats 7.08.2023 och den har uppdaterats 1.09.2023.
Kontakta oss