Gå direkt till innehållet

Noblessas köksbutiker i Finland fick ett nytt utseende

Tyska Noblessa säljer högklassiga kök med över 70 års erfarenhet. Noblessas kök tillverkas i Tyskland i den största köksfabriken i Europa. Köken tillverkas av nobilia-Werke J. Stickling GmbH & Co KG. Noblessa kom till Finland 2011 och har numera 35 butiker från Helsingfors till Rovaniemi.

Noblessa säljer högklassiga kök runt om i världen, men är ursprungligen från Tyskland. Företaget har flera decenniers erfarenhet. Noblessa kom till Finland 2011. Noblessas köksförsäljare hjälper kunder att hitta den bästa kökslösningen tillsammans med den personal på Noblessas fabrik i Tyskland som behandlar beställningarna.

Grano kom med för att förnya Noblessas utseende 2021. Det egentliga förnyelsearbetet inleddes i januari 2022. Granos nyckelkundschef Pia Huovinen och projektchef för storformat Riina Kokkinen berättar om projektets skeden och slutresultat.

Från önskemål till färdiga produkter

Riina Kokkinen ledde Noblessa-projektet tillsammans med Pia Huovinen. Pia berättar att arbetet inleddes genom att kartlägga och noggrant mäta varje butik samt göra skisser. Reklambyrån Ampersand i Lahtis planerade Noblessas butiksmaterial och annat visuellt material utifrån Noblessas önskemål och den gemensamma företagsimagen i Noblessas butiker i Norden. Därefter producerade Grano ljusreklam och fönsterdekor samt senare fordonsfolieringar, flaggor och trycksaker enligt företagsimagen.

– Noblessa var vår kund redan före förnyelsen av utseendet. Vi har tidigare gjort motsvarande produkter, men detta projekt var mer omfattande. Dessutom levererade vi trycksaker då vi märkte att det också fanns behov av dem, berättar Pia om projektet. 

– Innan fönsterdekorerna monterades kollade vi hos kunden att de var lämpliga. Det visuella utseendet hade planerats noggrant men kunden fick framföra sin åsikt före monteringen, tillägger Riina.

Samarbetet fungerade bra

Ampersand och kunden samarbetade tätt. När Grano inledde sin del kunde reklambyrån lätt förmedla kundens önskemål till Granos personal.

– Vi förverkligade ovan nämnda önskemål och idéer med hjälp av byrån och kunden, berättar Pia.

På grund av att projektet var mycket omfattande var samarbetets betydelse och en öppen diskussion viktiga för att projektet skulle lyckas:

– Det fanns ju saker som vi först behövde reda ut men trots allt lyckades projektet väldigt bra, beskriver Riina.

– Diskussionen var också mycket öppen med alla. Vi fick beröm bland annat för vårt sätt att agera, sammanfattar Pia.

Alla parter var nöjda med slutresultatet

Noblessas butiker har nu ett enhetligt och modernt utseende. Allt från ljusreklamer till fönsterdekorer och trycksaker utstrålar Noblessas stil. Också Granos experter var glada över det lyckade slutresultatet: 

– Jag gillade utseendet. Slutresultatet var lätt och fräscht, berömmer Pia.

– Jag gillar det också! Butikerna fick ett välförtjänt modernt utseende, tillägger Riina.

Grano deltog i att synliggöra Noblessas nya utseende i över 30 butiker.

  • Reklambyrån Ampersand i Lahtis planerade Noblessas butiksmaterial och annat visuellt material utifrån Noblessas önskemål och den gemensamma företagsimagen i Noblessas butiker i Norden.
  • Allt från ljusreklamer till fönsterdekorer och trycksaker utstrålar Noblessas stil.
  • – Det fanns ju saker som vi först behövde reda ut men trots allt lyckades projektet väldigt bra, beskriver Riina.
  • Därefter producerade Grano ljusreklam och fönsterdekor samt senare fordonsfolieringar, flaggor och trycksaker enligt företagsimagen.
  • Reklambyrån Ampersand i Lahtis planerade Noblessas butiksmaterial och annat visuellt material utifrån Noblessas önskemål och den gemensamma företagsimagen i Noblessas butiker i Norden.
  • Allt från ljusreklamer till fönsterdekorer och trycksaker utstrålar Noblessas stil.
  • – Det fanns ju saker som vi först behövde reda ut men trots allt lyckades projektet väldigt bra, beskriver Riina.
  • Därefter producerade Grano ljusreklam och fönsterdekor samt senare fordonsfolieringar, flaggor och trycksaker enligt företagsimagen.

 

Artikeln har publicerats 11.10.2022 och den har uppdaterats 16.10.2023.
Kontakta oss