Gå direkt till innehållet

Samarbete i hjärtat av fotbollen i Finland

Samarbete i hjärtat av fotbollen i Finland

Helsingin Jalkapalloklubi (HJK) är ett namn som väcker känslor hos alla finländare som tycker om fotboll. HJK har haft en framgångsrik historia som flaggskeppet för fotbollen i Finland och dess påverkan sträcker sig långt utanför planen.

HJK:s försäljningschef Esko Villman berättar att HJK består av tre pelare: representationslagen, Bolt Arena och dess hjärta – HJK ry och juniorverksamheten. De knappt 4 000 juniorspelarna är HJK:s framtid och föreningen strävar efter att lära dem ansvarsfullhet redan från ung ålder.

Långvarigt partnerskap

Grano är HJK:s långvariga samarbetspartner. Reklamytorna på Bolt Arena är ett exempel på Granos toppkvalitet. Samarbetet har blomstrat under årens lopp och blivit mer flexibelt och kundorienterat.

Grano erbjuder mycket mer än bara reklammaterial: De är också HJK:s förespråkare och representant i riktning mot samarbetspartner. Grano är känt för sina snabba leveranser, professionalitet och framför allt för sin serviceinriktning.

– Jag har varit förvånad över förmågan hos Granos personal att hoppa in i HJK:s roll och prata med våra samarbetspartner i frågor som gäller planering och produktion av marknadsföringsmaterial för HJK:s kanaler och matcher. I dessa fall representerar Grano HJK och syftet är att producera det överenskomna materialet enkelt och effektivt, berättar Villman.

– I synnerhet i början av nya samarbetspartnerskap är reklamytor ofta ett konkret första steg och då är det viktigt att också Granos sakkunniga verksamhet mellan HJK och den nya partnern bevarar och stärker en rätt slags uppfattning om det överenskomna samarbetet, fortsätter Villman.

Ansvarsfullhet i fokus för samarbetet


En viktig dimension i samarbetet är HJK:s och Granos gemensamma vision om miljöansvar. Målet med HJK:s ansvarsprogram, som offentliggjordes 2019, är att både representationslaget och Bolt Arena är koldioxidneutrala senast 2025.

– Grano är en ansvarsfull aktör och lämpar sig perfekt för vår vision. Reklammaterialet som de levererar är helt koldioxidneutralt, vilket stöder våra mål, säger Villman.

Strategisk partner

Enligt Villman är Grano mer än bara en samarbetspartner för HJK. De är en strategisk partner. Samarbetet mellan HJK och Grano visar vad man kan uppnå när två organisationer förenar sina krafter för en god sak.

Villmans svar på frågan om han skulle rekommendera Grano för andra är klart:
– Absolut! Samarbetet har varit mycket kundorienterat. Samarbetet med Grano bygger på affärsverksamhet och de har en viktig roll på samarbetspartnernivå.

  • Alla material som Grano levererar till Bolt Arenan är kolneutrala
  • Grano producerar och levererar HJK:s partners marknadsföringsmaterial till Bolt Arenan
  • Det långvariga samarbetet mellan Grano och HJK har blomstrat under årens lopp och blivit mer flexibelt och kundorienterat
  • Enligt försäljningschef Esko Villman är Grano en strategisk partner för HJK
  • Alla material som Grano levererar till Bolt Arenan är kolneutrala
  • Grano producerar och levererar HJK:s partners marknadsföringsmaterial till Bolt Arenan
  • Det långvariga samarbetet mellan Grano och HJK har blomstrat under årens lopp och blivit mer flexibelt och kundorienterat
  • Enligt försäljningschef Esko Villman är Grano en strategisk partner för HJK
Kontakta oss