Takaisin
Granon automaattista kävijäseurantaa hyödynnettiin neljällä Nelonen Media Liven festivaalilla


Granon ja Nelonen Media Liven yhteistyö monipuolistui viime kesänä entisestään, kun neljällä festivaalilla hyödynnettiin pilottihankkeena automaattista kävijäseurantaa.

Grano on ollut jo pitkään Nelonen Media Liven kumppanina kesän festareilla. Printtimateriaalien ja brändäyksen ohella viime kesän neljällä festarilla alettiin hyödyntää myös Granon kävijäseurantatyökalua.

”Olemme tehneet Granon kanssa jo pitkään yhteistyötä, ja ennen viime kesää mietimme, millaisia uusia muotoja se tulevaisuudessa voisi saada. Automaattinen kävijäseuranta nousi esiin, ja se otettiin käyttöön Himos Juhannus-, Jysäri-, Iskelmä- ja Suomipop Festivaaleilla”, kertoo Nelonen Media Liven tuotantopäällikkö Anniina Havukainen.

Tehokkaan resursoinnin tukena

Ajantasaisella kävijämäärän seurannalla tuetaan tapahtuman turvallista ja sujuvaa järjestämistä. Käytännössä se toteutetaan portteihin ja rakenteisiin asennettavilla sensoreilla, jotka mittaavat asiakasvirtaa ja -viipymää tapahtuman eri alueilla. Reaaliaikaista dataa seurataan verkkopohjaisen sovelluksen kautta.

Kun esimerkiksi ruuhkahuiput ja viipymä osataan ennakoida ja niitä voidaan verrata festivaalin ohjelmaan ja muuhun dataan, järjestäjän on helpompi jakaa ja kohdistaa resursseja.

”Kävijäseurannan ansiosta pysyimme ajan tasalla Himoksella esimerkiksi ruokamaailman käyttöasteesta, mikä auttoi välttämään ruuhkia entistä tehokkaammin. Myös työvuorojen suunnittelu, huolto ja varastojen täyttö oli sujuvampaa. Jos taas nähtiin, että kävijöiden virtaama hidastuu, voitiin sujuvuutta lisätä muun muassa avaamalla lisää turvatarkastuspisteitä”, Havukainen sanoo.

Modernia tapahtumanjärjestämistä

Nykyaikainen kävijäseuranta lisää myös massatapahtumien pelastusturvallisuutta, kun yleisön poistumisaika esimerkiksi teltasta on tarkasti tiedossa.

”Tapahtumajärjestäjän on pystyttävä välittämään ajan-tasaista tietoa kävijämääristä myös viranomaisille. Tulevaisuudessa on kenties mahdollista, että viranomaisilla on myös suora pääsy dataan käsiksi”, Havukainen näkee.

Perinteisesti festivaalien kävijämääriä on seurattu pitkälti manuaalisesti ja suurpiirteisemmin.

”Datan hyödyntäminen on osa nykyaikaista tapahtumanjärjestämistä, ja on hienoa, että uusien työkalujen ansiosta kaikkea ei tarvitse tehdä mekaanisesti. Tämä ruokkii myös omaa mielikuvitusta sen suhteen, että mitä kaikkea tapahtuma-alueelle voi tulevaisuudessa tehdä ja miten olemassa olevia järjestelyjä voi kehittää”, Havukainen päättää. 

Automaattinen kävijäseuranta pähkinänkuoressa

  • Grano käyttää hahmontunnistustekniikkaa ja sensoreita, joissa ajettava ohjelmisto kerää tietoa ihmisten liikkeistä ja toiminnasta katetuissa kohteissa.
  • Ohjelmisto anonymisoi automaattisesti tiedon muotoon, jossa henkilötietoa ei ole ja ihmisiä ei pystytä erottamaan toisistaan. Tämän jälkeen anonymisoitu tieto siirretään palvelimelle.
  • Ohjelmisto tuottaa dataa ihmisten määrästä, viipymis- ja poistumisajasta sekä tilan täyttöasteesta.
  • Monipuoliset hyödyntämismahdollisuudet: kävijämäärän seurannan lisäksi mahdollistaa muun muassa asiakaskäyttäytymisen analysoinnin esimerkiksi vähittäiskaupassa.
  • Käyttökohteita muun muassa messut, kauppa, urheilutapahtumat, laskettelukeskukset sekä miljöökonseptien, POS (Point of Sale) ja pakkaustuotteiden ennakkotestaus.


Kirjoitus on julkaistu Grano Magazine -asiakaslehdessä 2021. Kirjoittaja Juho Heikkinen ja kuvat Julius Konttinen.

Tutustu Grano Magazineen >>

Granon automaattista kävijäseurantaa hyödynnettiin neljällä Nelonen Media Liven järjestämällä festivaalilla