Takaisin

Case Lumene Grano Myymälämateriaalit Myymälämainonta

Lumene halusi nostaa tähtituotteet esiin. Grano toteutti sille myymälämateriaalit yli 600 myyntipisteeseen.

Lumene on suomalainen kosmetiikka-alan yritys, jolle pohjoisen luonnon raaka-aineiden ja uusimman teknologian yhdistäminen on ollut pohjoisen kauneuden resepti jo lähes 50 vuoden ajan. Lumene Group työllistää noin 400 henkilöä ympäri maailmaa.

Lumene halusi päivittää myymälämarkkinoinnin ilmeensä päämarkkinoilla. Tavoite oli nostaa Lumenen tuotteet enemmän esiin brändivisuaaleissa ja valokaappijulisteissa.

"Aikaisemmin visuaaleissa on ollut Lumene-maailmaa edustavia malleja, mutta tuotekuvat ovat puuttuneet. Toimme kauneuskuvien oheen tähtituotteet, tuote-edut ja väitteet siitä, mitä tuotteella saa, jotta ne helpottaisivat kuluttajaa löytämään omat suosikit", sanoo Lumenen Martti Ala-Jääski, Director In-Store-Experience.

Grano vastasi myymälämateriaalien suunnittelusta, tuotannosta ja asennuksista niissä kohteissa, joissa ulkopuolinen asennus oli tarpeen. Myymälämateriaalit muokattiin Lumenen visuaalisten ohjeiden mukaan.

"Granon tekemä grafiikan muokkaus helpottaa meidän työtämme, koska visuaaleja on niin paljon. Se on tietyn ilmeen mukauttamista moneen eri formaattiin ja kokoon. Oma design-tiimimme voi keskittyä muihin projekteihin."

Päivitetyt myymälämateriaalit vaihdettiin noin 600 myyntipisteeseen. Projekti lähtikin käyntiin "täysi hööki päällä", koska uudet materiaalit haluttiin asentaa nopeasti paikoilleen.

"Granolla on ymmärrys liiketoiminnastamme ja toimintakentästämme. Ketjut ovat erittäin tarkkoja siitä, kuka tekee ja mitä niiden myymälöissä. Asennusten pitää hoitua ammattitaitoisesti ja muokkaukset eivät saa vaikeuttaa kuluttajien kulkua."

 

Myymälämarkkinointi vaatii jatkuvaa kehittymistä

Kosmetiikkamarkkina on kilpailtu, joten myyntipistemarkkinoinnin pitää olla huomiota herättävää ja ohjata kuluttajaa oikeaan paikkaan.

"Mille brändille kuluttaja kävelee, kun hän menee myymälään? Miten autamme kuluttajaa löytämään hakemansa? Visuaalisuuden pitää vetää kuluttajia puoleensa. Tuotteiden pitää olla selkeästi organisoitu, jotta hän löytää oman tuoteensa", sanoo Lumenen Martti Ala-Jääski.

Myymälämarkkinoinnin jatkuva kehityskohde onkin kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen. Se on haaste sekä Lumenelle että Granolle.

"Ei voi jäädä laakereille lepäämään, vaikka olisi markkinaykkönen. Ei voi toistaa samaa, vaan koko ajan pitää tehdä paremmin ja kehittyä."

Teoriassa tämäkin projekti on hyvin yksinkertainen: päävisuaalien päivitys myymälöihin. Käytännössä projekti on kuitenkin erittäin monimutkainen, koska erilaisia muuttujia, formaatteja ja myyntipisteitä on niin paljon.

"Sanonta 'Retail is detail' korostuu tällaisessa projektissa. Homma on helppoa, kun kaikki osuu nappiin, mutta jos homma ei toimi, niin tässä voisi mennä aika pahastikin metsään."

Kehittyminen onnistuukin parhaiten yhteistyöllä eikä pysyvässä asiakassuhteessa asiakkaan tarvitse olla opettamassa toteuttajalle samoja asioita.

"Granon paras puoli on saumaton yhteistyö ja nopeus. Meillä on heiltä hyvä yhteyshenkilö ja tiimi. Grano on laaja toimija, joka tekee myymälämateriaaleja myös muille aloille. Heidän kanssaan pystymme ideoimaan ja oppimaan siitä, mitä voisimme tuoda muilta aloilta myös meidän kategoriaamme."

"Sanonta 'Retail is detail' korostuu tällaisessa projektissa. Homma on helppoa, kun kaikki osuu nappiin, mutta jos homma ei toimi, niin tässä voisi mennä aika pahastikin metsään."

– Martti Ala-Jääski, Director In-Store-Experience, Lumene