Siirry suoraan sisältöön

Dataa myymälän suunnittelun tueksi

Dataa myymälän suunnittelun tueksi

Järvikylä halusi kehittää tuoteständiensä toimivuutta dataan perustuen ja selvittää, millaisia asiakasvirrat ovat ja miten asiakkaat toimivat Järvikylän tuotteiden ostopaikoissa.

Grano tutkii yhteistyössä yrttikasvattamon kiinnostavuutta konseptin kehittämiseksi edelleen. Tutkimuksessa käytetään tekniikkaa, joka analysoi yrttikasvattamon kävijämääriä ja käyttäytymistä osastolla. Jo nyt tiedetään, että sunnuntai on merkittävä ostostentekopäivä Tammiston K-Citymarketissa. Kaupassa myös kulutetaan silloin enemmän aikaa kuin viikolla.

Esimerkiksi yrttien kiinnostavuus korostuu sunnuntaina. Tieto helpottaa kauppiasta tuomaan tarjolle mahdollisimman laajan valikoiman asiakkaiden haluamia tuotteita oikeaan aikaan. Tällä on myös vaikutusta aina kaupan logistiikkaan saakka – on mietittävä jopa kuljetuspäiviä uudelleen, jotta asiakkaan tarvetta palvellaan mahdollisimman hyvin.

– Sunnuntai lienee päivä, jolloin tullaan kauppaan suunnittelemaan tulevaa viikkoa. Kaupatkin haluavat tuottaa asiakkailleen enemmän elämyksellisyyttä. Jotta kehitys kulkee oikeaan suuntaan, korostuu Granon tarjoama asiakasvirtojen mittaus- ja analysointitekniikka tulevaisuudessa, pohtii Järvikylän kaupallinen johtaja Kyösti Karhunen.

Grano toi yrttikasvattamoon kävijäanalytiikan tekoälyä taustalla hyödyntävien laitteiden ja ohjelmiston avulla. Kaksi havainnointilaitetta tutkii muun muassa, minkä verran ihmisiä kulkee pisteen ohi ja kuinka paljon asiakkaita konvertoituu yrttikasvattamon alueelle. Datan avulla päästää kiinni siihen, miten kauan, mihin kellonaikaan sekä minä viikonpäivänä ihmiset viipyvät ja viettävät aikaa kyseisessä pisteessä. Demografiaa saadaan myös siitä, onko kyseessä yksi henkilö vai useampi henkilö ryhmässä.

Järvikylä käytti dataa myymälänsä suunnittelun tueksi.

Alueesta voidaan myös tuottaa niin sanottu lämpökartta, joka osoittaa visuaalisesti, missä kohdissa kyseisessä pisteessä asiakkaat käyvät eniten tai viipyvät pidemmän ajan. Datan avulla voidaan tehdä esimerkiksi tuotetestausta ja selvittää, mikä on tuotteiden paras sijoittelupaikka.

Grano käyttää hahmontunnistustekniikkaa ja sensoreita, joissa ajettava ohjelmisto kerää tietoa ihmisten liikkeistä ja toiminnasta katetuissa kohteissa. Ohjelmisto anonymisoi automaattisesti tiedon muotoon, jossa henkilötietoa ei ole ja ihmisiä ei pystytä erottamaan toisistaan. Tämän jälkeen anonymisoitu tieto siirretään palvelimelle.


– Olemme tyytyväisiä Granon tekniikkaan ja sen tuottamaan dataan, jonka avulla voimme parantaa asiakaskokemusta merkittävästi,

Kyösti Karhunen,
Kaupallinen johtaja, Järvikylä

Kyösti Karhunen, kaupallinen johtaja, Järvikylä.


K-Citymarket Tammistossa on Suomen ensimmäinen kaupan sisällä oleva yrttikasvattamo

K-Citymarket Tammistossa on tehty mittavia uudistustyötä kauppiasvetoisesti viimeisen puolentoista vuoden aikana. Osana uusia investointeja kauppias Kimmo Sivonen sai idean kaupan yrttivalikoiman laajentamisesta yrttikasvattamon keinoin.

Tuumasta toimeen – Suomen ensimmäinen kaupan sisällä oleva yrttikasvattamo rakennettiin yhteistyössä Järvikylän kanssa. Grano sai olla näyttävän kasvattamon visuaalisen ilmeen toteuttaja.

Osana laajaa uudistustyötä pohdittiin, mitä hedelmä- ja vihannesosastolla olevan yrttivalikoiman osalta voitaisiin tehdä toisin. Jo ennen koronaepidemiaa konseptiin haettiin inspiraatiota Keski-Euroopasta messuilta. Syntyi idea viherkeidasmaisesta yrttikasvattamosta, joka on itsenäinen kokonaisuus hedelmä- ja vihannesosastolla.

Kyseessä on Suomen ensimmäinen Järvikylän yrttien kasvattamo vähittäiskaupassa, josta yrtit voi ostaa kotiin yhtä tuoreina kuin Järvikylän kasvihuoneesta. Yrttikasvattamon valikoima on myös Suomen päivittäistavarakaupan suurin.

– Meillä on ollut hyvin vahva yhteistyö kauppias Kimmo Sivosen kanssa. Häneltä tulleet ideat ovat johtaneet tämän ihan uudenlaisen konseptin kehittämiseen, kertoo Järvikylän kaupallinen johtaja Kyösti Karhunen.

Tuoreus huippuluokkaa

Kolmivaiheisessa prosessissa esikasvatustuotteet toimitetaan Järvikylästä. Tuotteet kerätään aikaisemmin kuin normaalisti ja toimitetaan kauppaan, missä ne kasvatetaan valmiiksi kaupan omassa yrttikasvattamossa. Niitä ei yksittäispakata Järvikylässä ja kasvatus tapahtuu hieman erilaisella prosessilla kuin Järvikylän muiden tuotteiden.

Hyöty erilaisesta konseptista ja kasvatusprosessista asiakkaalle on tuotteiden parempi säilyvyys tuoreena, koska tuotteet ovat kaupassa asiakkaan saatavilla suoraan kasvattamosta. Myös tuotteiden kosteus on suurempi, mikä lisää säilyvyyttä. Ja mikä parasta, koska kasvatusprosessi on erilainen, vaikuttaa se positiivisesti myös yritin makuun ja tuoksuun.

Kasvatusprosessissa Järvikylässä jätetään tekemättä normaaliprosessin impulssikylmennys, mikä tarkoittaa tuotteen nopeaa kylmentämistä hetkellisesti. Kylmentämisellä tavoitellaan tuotteen kasvun hetkellistä katkaisua, jotta se säilyisi normaalissa myymälässä paremmin. Koska Tammiston yrttikasvattamossa oleville yrteille kylmennystä ei tehdä, voi asiakas jatkaa kotona yrtin kasvatusprosessia helposti.

Yrtit miellyttävät monia aisteja

Olemme tottuneet päivittäistavarakaupassa saamaan jo melko laajan yrttivalikoiman kotiin ostettavaksi. Yrttikasvattamon kautta valikoima laajenee entisestään, sillä tuotteiden säilyvyys kasvattamon ansiosta pitenee. Tarjolla on enemmän tuoksuvia ja maistuvia vaihtoehtoja eri vuodenaikoina. Myös harvinaisempia yrttejä voidaan tarjota laajempi valikoima. Normaalisti yksittäispakatulla yrtillä on noin 7–10 vuorokauden säilyvyys. Yrttikasvattamossa kasvin kasvatus jatkuu kaiken aikaa ja sitä voi jatkaa kotona, kun huolehtii riittävästä valosta ja kosteudesta.

Asiakas saa kasvista pitkään satoa niin halutessaan.

– Yrttikasvattamo on visuaalisesti kaunis kokonaisuus. Se tuo hienosti Järvikylän brändiä esille toimittamiemme suurkuvatulostepintojen ja valomainosten avulla yhdistettynä kaupan toteuttamaan suunnittelutyöhön ja kalustukseen, kertoo avainasiakaspäällikkö Pasi Osala Granosta.

– Teemme tiivistä yhteistyötä ja kehittämistä Granon kanssa. Viimeisimpänä rakensimme Jussi-gaalaan yrttiseinän.

Yrttikasvattamon konseptissa uutuusarvoa saadaan elämyksellisyyden kautta. Yritit hivelevät muitakin aisteja kuin makua. Ne ovat visuaalisia, tuoksuvat ja tuntuvat sekä kädessä että suutuntumassa erilaisten rakenteidensa kautta. Myös syksyn ruska voidaan tuoda yrttikasvattamoon esimerkiksi punaisten yrttien, kuten kanelibasilikan, avulla. Näin saadaan arkeen vivahteita ja väriä, summaa Kyösti Karhunen Järvikylästä.

Palkittu kokonaisuus

Maailman johtava kaupan alan tutkimus- ja asiantuntijajärjestö, brittiläinen IGD, valitsi K-Citymarket Tammiston syyskuun Kuukauden kaupaksi. IGD mainitsi valinnassaan erityisenä yksityiskohtana Suomen ensimmäisen kaupassa sijaitsevan Järvikylä-yrttikasvattamon.

– On ollut ilo olla mukana näin suuressa projektissa, joka sai arvostusta maailman johtavan kaupan alan tutkimus- ja asiantuntijajärjestöltä kuukauden kauppa arvonimellä ja eritysmaininnan juuri ”yrttikasvattamosta”, iloitsee Karhunen.


Kirjoitus on julkaistu Grano Magazine -asiakaslehdessä 2021. Kirjoittaja Tanja Kakko ja kuvat Marc Sabat.

Grano - teippaukset, valomainokset ja asiakasvirtojen mittaus- ja analysointitekniikka

Muut materiaalit K-Citymarket Tammisto ja Planex

Tutustu Grano Magazineen >>

Juttu on julkaistu alun perin 3.01.2022 ja sitä on päivitetty 23.11.2022.
Ota yhteyttä