Siirry suoraan sisältöön

Grano toteutti Ostia, portti Roomaan -näyttelyn kaikki suuret pinnat

Ostia, portti Roomaan on Tampereen Museokeskus Vapriikin suuritöisin näyttely. Grano auttoi Vapriikkia näyttelyn rakentamisessa ja toteutti sekä asensi näyttelyyn satoja neliömetrejä vaativia tulostettuja pintoja. Ostia, portti Roomaan -näyttelyssä museovieraat pääsevät kulkemaan antiikin Rooman satamakaupungin, Ostian, kaduille ja kujille sekä kurkistamaan aitiopaikalta tämän muinaisen kaupungin miljööseen ja sen asukkaiden vilkkaaseen elämään.

Grano toimi yhteistyössä Museokeskus Vapriikin kanssa näyttelyn rakentamisessa ja tulosti sekä asensi näyttelyyn satoja neliömetrejä erilaisia tulosteita: lattiamattoja, erikokoisia ja erimuotoisia levyjä, tapetteja ynnä muita upeaan näyttelyyn tarvittavia pintoja.

– Kyseessä on suuritöisin näyttely, jonka Museokeskus Vapriikki on koskaan toteuttanut. Näyttelyn rakennuksen taustalla on 4–5 vuoden projekti yhdessä usean yliopiston, Suomen Rooman-instituutin sekä italialaisen Parco Archeologico di Ostia Antican museon kanssa. Voi sanoa, että näyttely on myös yksi oman urani huippukohdista, taustoittaa näyttelypäällikkö Marjo Meriluoto Museokeskus Vapriikista.

Taustalla vuosikymmeniä jatkunut tutkimustyö

Ostia-näyttelyssä museovieras pääsee kulkemaan Ostian kaduille, jossa lastataan Roomaan meneviä jokilaivoja, käydään kauppaa, palvotaan jumalia, käydään kylpylässä sekä viihdytään tavernassa.

– Suomen Rooman-instituutin tutkijat ovat tutkineet Ostiaa vuosikymmeniä. Toimimme näyttelyn ideoinnissa ja suunnittelussa tiiviissä yhteistyössä tutkijoiden kanssa. Se auttoi meitä saamaan Italiasta näyttelyyn poikkeuksellisen kokoelman esineitä. Näin tiivis yhteistyö, jossa avataan oma kokoelma toisen museon käytettäväksi on museoiden välillä harvinaista. Se on ollut voitto meille molemmille. Myös Parco Archeologico di Ostia Antica on saanut avullamme erittäin paljon julkisuutta, Meriluoto kertoo.

Grano on tehnyt yhteistyötä Museokeskus Vapriikin kanssa jo vuosia ja auttanut heitä usean eri näyttelyn rakentamisessa. Ostia-näyttely on ollut myös Granolle suuritöisin Museokeskus Vapriikille toteutetuista projekteista. Lisäksi se oli laadullisesti hyvin vaativa.

– Kumppanina näyttelyn näkyvimmissä osissa oleminen tuo meille paljon laadullista vastuuta. Erilaisissa kulttuurihistoriallisissa esineissä, taideteoksissa ja niihin liittyvissä kuva-aineistoissa tulosteiden tulee näyttää originaaleilta niin hyvin kuin se on mahdollista. Se vaatii paitsi laajaa asiantuntemusta muun muassa värien hallinnasta myös paljon testausta, kertoo Granon vastuuhenkilönä Ostia-projektissa toiminut asiakasvastaava Tapio Isoviita.

– Olemme rikkoneet suurkuvatuotannon raja-aitoja monin tavoin ja valmistaneet sekä yhdistäneet Ostia-näyttelyssä myös meille uusia tulostusmateriaaleja. Tulostimme ja asensimme näyttelyyn esimerkiksi kaarevan, levyistä tehdyn tähtitaivaan sekä satoja neliömetrejä aidon näköisiä kivilattioita ja teitä. Huomioon piti ottaa myös kestävyys. Tulostettujen lattiapintojen pitää kestää jopa 100 tuhannen näyttelyvieraan askeleet, Isoviita jatkaa.

Aidon näköisiä antiikin pintoja

Ostia-näyttelyyn sisälle astuessa huomaa ensimmäisenä näyttävän kiviportin, jonka välissä kulkee näyttelyn läpi kulkeva, aitoa Ostian katua jäljittelevä tulostettu kivitie. Heti portin jälkeen huomion kiinnittää laiva, jonka taakse on suurena seinätapettina tulostettu rekonstruktio antiikin Ostian satama-näkymästä.

– Southamptonin yliopistotutkijat ovat luoneet Ostian satama-alueesta valtavan suuren 3D-mallinnoksen, josta otettu still-kuva tulostettiin noin 10 metrin levyisenä laivan takana olevaan seinään, tarkentaa Meriluoto.

Erilaisia tulostettuja pintoja näyttelystä löytyy monta sataa, eikä niiden koossa ole säästelty. Näyttelyyn yhteen huoneeseen on rakennettu kokonainen antiikin Ostian kerrostaloasunto. Monet erilaiset lattioiden ja seinien kivipinnat heräävät näyttelyssä tulostettuina eloon ja antavat näkymän menneisyyteen – siihen millaisia pintoja rakennuksissa oikeasti käytettiin antiikin aikana.  

– Graafikko Kaarina Mattila on tehnyt ison työn, jotta erilaiset tulostetut pinnat saadaan eläviksi ja aidon näköisiksi, Meriluoto kiittelee. 

Museokeskus Vapriikin palkkaaman graafikon apuna aineistojen valmisteluissa toimi Granon Premedia. Monien erilaisten kivipintojen lisäksi näyttelyyn on tulostettu lukuisia Ostiaa ja sen elämää kuvaavia seinämaalauksia sekä esineistä kertovia opaskylttejä.

Kiireinen rakennusaika – uusia pintoja joka päivä

Näyttelyyn toimitettiin ja asennettiin tulosteita näyttelyn kiireisimpänä rakennusaikana jokaisena päivänä. Erilaisia pintoja tulostettiin useissa Granon toimipisteissä ympäri Suomen.

Marjo Meriluoto jakaa kiitoksensa Granon tekemälle työlle ja yhteyshenkilönä toimineelle Isoviidalle:

– Näyttelyn rakennus on loppuvaiheessa kiireistä työtä ja olemme todella tarkkoja laadusta. Yksi onnistumisen avain on mielestäni se, kun on tuttu ihminen, jolle soittaa joka aamu. Mahdolliset ongelmat ratkotaan yhdessä paikan päällä ja yksi vastuuhenkilö tuntee koko prosessin. Voimme luottaa siihen, että yhteyshenkilömme ymmärtää meidän erikoisemmatkin tarpeet.

Meriluoto iloitsee myös vierailta saamastaan palautteesta: 

– Saamamme asiakaspalaute on ollut ylivertaisen hyvää. Korona-ajan tilanne on museoille ollut jokseenkin outoa aikaa, mutta meillä oli varsinkin kuluneena kesänä vilkasta. Näyttelyyn ovat löytäneet niin tiedeyhteisö kuin perheet ja koululaiset. Kiinnostusta olemme lisänneet erilaisin opastetuin kierroksin, joilla kaikilla on selkeä teema, Meriluoto kertoo. 

– Ostia-näyttely moninaisine pintoineen on ilman muuta ollut meille haastava työ. Granolla olemme ylpeitä siitä, miten onnistuimme ja näyttelystä tuli mielestämme todella esteettinen ja hienon informatiivinen kokonaisuus. Lisäksi Museokeskus Vapriikin lähestymiskulma aiheeseen on todella raikas. Toivon, että ihmiset löytävät näyttelyn sankoin joukoin, päättää Isoviita.

Ostia, portti Roomaan -näyttely avautui 1.11.2019 ja se on Tampereen Vapriikissa avoinna 10.1.2021 saakka.

Voimme luottaa siihen, että yhteyshenkilömme ymmärtää meidän erikoisemmatkin tarpeet.

Marjo Meriluoto | näyttelypäällikkö, Museokeskus Vapriikki

Tutustu Granon suurkuvapalveluihin >>

Juttu on julkaistu alun perin 9.11.2020 ja sitä on päivitetty 7.10.2022.
Ota yhteyttä