Ilosaarirock ja Grano Media Towerit – Festivaaliviestinnän tulevaisuus

Lauri Ruotsalainen, Ilosaarirock-musiikkifestivaalin myynti- ja markkinointipäällikkö, loistaa tyytyväisyydestä puhuessaan viime kesän festivaalin uudesta lisäyksestä: – Sen verran positiivinen kokemus tuli Grano Media Towerien kanssa, että haluamme jakaa sen ilosanoman kaikille.

Ilosaarirock, 50 vuoden perinteen ja lähes 70 000 vuotuisen kävijän festivaali, on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisessa festarikentässä. Alun perin 1971 Ilosaaressa perustettu festivaali siirtyi vuonna 1991 Joensuun Laulurinteelle ja on siitä lähtien kerännyt festarikansaa ympäri Suomen Joensuuhun.

– Tänä kesänä kokeilimme Grano Media Tower®* -LED-näyttöjä alueellamme. Ne olivat hienoja informaation välittämisen työkaluja. Kolme näyttöä eri puolilla festivaalialuetta näytti ohjelmatiedot, turvallisuusohjeet ja paljon muuta kävijöillemme, Lauri kertoo.

Festivaaleilla on ollut näytöjä aiemminkin, mutta lähinnä esiintymislavojen yhteydessä. Nyt niitä kokeiltiin ensimmäistä kertaa muualla alueella, lähinnä kävijöille viestimiseen.

Heittäytymiskyky ratkaisi

Ruotsalainen löysi Media Towerit alun perin Granon verkkosivuilta, ja kiinnostui jo silloin. Nähtyään näytöt tositoimissa eräässä toisessa tapahtumassa, hän kiinnostui ottamaan yhteyttä Granon väkeen.

– Teknisten seikkojen lisäksi yhteistyön syvyys ja Granon heittäytymiskyky olivat ratkaisevia, heitä tuntui heti kiinnostavan, miten yhteistyössä saamme parhaan hyödyn näytöistä, Lauri muistelee.

Yksi kesän hittionnistumisista oli, kun suosittu artisti Käärijä oli aloittamassa, ja keikkaa oli tulossa katsomaan poikkeuksellisen paljon nuorempia katsojia. Nuori yleisö ohjattiin turvallisesti oikeaan telttaan näyttöjen avulla.

– Näyttöjen avulla saimme tuotua elämyksellisyyttä tapahtumaan. Tylsäkin viestintä muuttaa muotoaan, kun siihen saa sopivan tulokulman, ja ehkä hieman interaktiivisuutta mukaan. Niiden avulla voimme myös informoida kävijöitä mm. säämuutoksista, että kohta tulee sade, kaivakaa sadeviitat esiin, Lauri hymyilee.

Helppous ja hyvä näkyvyys


Sisältöjen lisäys ja hallinta oli tehty helpoksi, ja tarvittaessa Granolla oli henkilö käytettävissä auttamaan käytännön asioissa. Suurin osa sisällöstä aikataulutettiin valmiiksi, mutta väliin jätettiin slotteja niin kutsuttuun ajankohtaisviestintään.

Näyttöjen sijoittelu oli strategisesti mietitty. Ne asetettiin paikkoihin, joissa tiedettiin väen liikkuvan eniten, kuten pääväylien varsille. Tämä tarkka suunnittelu varmisti, että mahdollisimman moni festivaalivieras kohtasi näytöt ja niiden tuoman informaation.

– Näin jälkikäteen ajateltuna, tämä sijoittelu oli ihan nappiosuma näin ensimmäiselle kerralle. Seuraaville vuosille otamme ehkä pari näyttöä lisää, Lauri hymyilee.

Erityistä huomiota ansaitsee näyttöjen kyky erottua selkeästi myös päivänvalossa: siinä, missä perinteiset kyltit saattoivat jäädä huomaamatta, Granon Media Towerit erottuivat kauas koko festivaalialueella.

– Lähetän sellaisia terveisiä ihmiselle, joka miettii Media Towerien hyötyjä: Ota ja kysy. Minulle tuli yllätyksenä, miten monimuotoiset ne oikeasti ovat. Niiden potentiaali on vasta alkamassa avautua, Lauri päättää.

* Grano Media Tower® on Euroopan unionin alueelle rekisteröity tavaramerkki.

 

Grano Media Towereilla lisäät näkyvyyttä >>

Grano Media Towerit lisäsivät festareiden elämyksellisyyttä

  • Grano Media Towerit toimivat myös kohtaamispaikkoina Ilosaarirock-festivaaliauleella.
  • Grano Media Towereiden ansiosta saatiin elämyksellisyyttä ja interaktiivisuutta Ilosaarirock-festareille.
  • Grano Media Towereiden viestit erottuivat näytöiltä selkeästi myös aurinkoisena festaripäivänä.
  • Ilosaarirock-festivaalin myynti- ja markkinointipäällikkö Lauri Ruotsalainen oli erittäin tyytyväinen Grano Media Towereiden tuomaan hyötyyn vuoden 2023 festareilla.
  • Grano Media Towerit toimivat myös kohtaamispaikkoina Ilosaarirock-festivaaliauleella.
  • Grano Media Towereiden ansiosta saatiin elämyksellisyyttä ja interaktiivisuutta Ilosaarirock-festareille.
  • Grano Media Towereiden viestit erottuivat näytöiltä selkeästi myös aurinkoisena festaripäivänä.
  • Ilosaarirock-festivaalin myynti- ja markkinointipäällikkö Lauri Ruotsalainen oli erittäin tyytyväinen Grano Media Towereiden tuomaan hyötyyn vuoden 2023 festareilla.
Ota yhteyttä