Siirry suoraan sisältöön

Sarfvik Golf konkretisoi uuden ilmeensä onnistuneesti

 

Espoon ja Kirkkonummen merellisissä maisemissa sijaitseva Sarfvik Golf on yksi Suomen maineikkaimmista golfklubeista. Sen ideana on tarjota jäsenilleen kiireetön pelikokemus. Tätä kokemusta vahvistaa laadukas uudistunut graafinen ilme, joka on konkretisoitu järjestelmällisesti ja onnistuneesti logosta golfautojen teippauksiin.

Aina on aikaa. Näin kuuluu Sarfvikin lupaus, joka muodostaa käytännössä legendaarisen golfklubin brändin ytimen. Sarfvik on tullut tunnetuksi Suomen kalleimpana, osin jopa eksklusiivisena klubina, jota arvostetaan syystä: kentät ovat korkealuokkaisia ja hyvinhoidettuja, ympäristö on rauhallinen ja mikä tärkeintä, ruuhkaton.

Ruuhkattomuus perustuu korkeisiin jäsenhintoihin, joilla vastaavasti saa rahoilleen vastinetta. Kaksi luonteeltaan erilaista 18-reikäistä kenttää palvelee jäsenpelaajia ilman etukäteen varattaviin lähtöaikoihin liittyvää stressiä. Ydinidea on siis selkeä, mutta ajan myötä sen visuaalinen esittäminen oli ehtinyt vanhentua. Myös materiaalien toteutuksissa ei enää aina muistettu olla johdonmukaisia.

Kimmokkeen ilmeen tuoreuttamiselle ja visuaalisten materiaalien toteuttamiselle antoi ikääntyneiden väylätaulujen ja kyltitysten uusiminen. Miksei siis uudistettaisi kertaheitolla koko brändi ja konkretisoitaisi se ammattimaisesti.

Tuumasta toimeen, ilmeestä toteutukseen

Sarfvikin golfklubin toimitusjohtaja Staffan Tuomolin on tyytyväinen uudistuksiin. Logo, ilme ja konkreettiset toteutukset noudattavat nyt tarkasti Sarfvikin ydinlupausta eli peliväljyyttä.

– Lähdimme liikkeelle uusimalla klubimme ilmeen. Luovaksi toimistoksi valikoitui Kuudes Kerros, joka vastasi uudesta logosta, ilmeestä ja kotisivuista, Tuomolin kertoo.

– Fokusoidumme voimakkaasti privaattiklubina, joten kotisivutkin tarjoavat jäsenillemme enemmän palveluita ja sisältöä.

Golfklubin uusi visuaalinen tunnus symboloi korkeuskäyriä ja korkeuseroja, jotka ovat Sarfvikissa aidosti isoja. Designer Iikka Koistisen kynästä peräsin olevat linjat ja valitut värit kertovat saumattomasti Sarfvikin luonteesta: kenttien fyysiset muodot toistuvat kaikessa grafiikassa. Myös arvokkuutta henkivä hiekan väri ja mustan vuoropuhelu erottavat kokonaisilmeen perinteisestä vihreyden painottamisesta.

– Kaikki nämä ilmentyvät ja konkretisoituvat pienimmissäkin yksityiskohdissa, aina pelilipukkeisiin asti. Rauhallinen yleisilme korostaa väljyyttä ja kiireettömyyttä, Tuomolin kuvailee.

Tärkeää oli tuoda uusi valittu ilme näkyväksi myös isommin. Tähän työhön valikoitui Grano, jonka tehtäväksi tuli konkretisoida brändi käyntikorttien, golfautojen teippausten, palvelutiskien ja ikkunapintojen teippausten muodossa.

– Granon kanssa hommat sujuivat hyvin. Saimme hyvää palvelua, yhteisymmärrys ja näkemys kokonaistarpeesta syntyivät vauhdikkaasti, ja saimmekin projektin heti etenemään, Tuomolin kehuu.

Mutta ei niin hyvää, ettei vähän haastettakin. Inspiraatio hiekan väriin oli saatu bunkkereista, eivätkä sävyt sellaisenaan löytyneet Pantonen värikartoista. Säätämistä riitti.

– Tyylikäs hiekan värisävy on teknisesti haastava, eikä se kääntynytkään tulosteeksi noin vain, kertoo yhteistyöstä vastaava Granon avainasiakaspäällikkö Petri Leiste.

Brändin uudistaminen kannattaa

Sarfvik on hieno koulukirjaesimerkki siitä, miten brändi kannattaa uudistaa pienintä yksityiskohtaa myöten. Prosessi ei kuitenkaan ole aivan simppeli.

– Pelkän uudistamisen takia ei hommaan kannata ryhtyä, sanoo Tuomolin.

Tärkeintä on hänen mukaansa löytää omalle kentälle ja klubille oma profiili, jonka mukaan toimia. Logouudistukset ja ilmeen konkretisoinnit tulevat sitten sen mukaan.

– Laadukkaat uudistukset eivät myöskään synny nopeasti eivätkä ole ilmaisia. Perusteellista ja ammattimaista uudistusta harkitsevan tulee varata projektille riittävästi aikaa, Tuomolin tähdentää.  

Huolellinen suunnittelu antaa myös mahdollisuuksia kaikenlaisiin tulevaisuuden tarpeisiin kilpailumateriaaleista yhteisbrändäykseen ja muuhun monipuoliseen näkyvyyteen.

– Eivät meilläkään tarpeet heti lopu. Edelleen on rästilistalla kaikenlaisia pienempiä ja suurempia visuaalisia toimenpiteitä, kylteistä kortteihin, Tuomolin naurahtaa.

Kaiken kaikkiaan hän on brändiuudistukseen liittyvään investointiin erittäin tyytyväinen.

– Ehdottomasti kannattava ja kannatettava asia.

Tutustu Granon palvelutarjoamaan >>

Juttu on julkaistu alun perin 3.12.2019 ja sitä on päivitetty 15.09.2022.
Ota yhteyttä