Tillbaka

Byggandet av Granostaden inleddes en solig februarimorgon i ett tomt, vitt rum i Fiskehamnen i Helsingfors. Så småningom fylldes rummet av entusiasm, insikter och massor av gott humör. Dessa känslor smittar oundvikligen av sig på alla som besöker staden. Så gör gärna ett besök!

Grano_ilme.png

”Granos starka visuella identitet kompletteras nu med fotografier. Bildspråket utgår från en stad som byggts och visualiserats av företagets anställda. Staden har något att erbjuda för alla Granos anställda och kunder. Vi erbjuder ju allt du behöver. Och mer därtill”, förklarar Granos marknadsföringschef Tiina Karppinen som sitter vid sitt skrivbord med en rykande kopp kaffe i handen. Hennes entusiasm är uppenbar.

”Bollen är i rullning, och åtminstone jag vill absolut vara en del av denna utveckling. Förändringar kommer alltid att möta ett visst motstånd, men om vi vill utvecklas måste vi djärvt gå framåt och ta oss an de utmaningar vi möter”, säger Karppinen.

Grano_Inno_teemabanneri.jpg

Konceptet ”Granostaden” utvecklades i samarbete med ledande experter. Fotograferingen sköttes av Hasan & Partners under ledning av den internationellt prisbelönte fotografen Jere Hietala . Hietala upplevde projektet som helt annorlunda än det han var van vid, på ett positivt sätt. 

”Det här var ett jätteroligt jobb. Stämningen under fotograferingen var fantastisk och alla var entusiastiska över projektet. Idén i sig själv var fantastisk, men det som tilltalade mig allra mest var att motivet för en gångs skull byggts upp i en studio och att efterhandsredigeringen i Photoshop inskränkts till ett minimum. Denna typ av fotografi är en växande global trend och idealisk när man vill ha autenticitet”, säger Hietala.

 jere_hietala_bw.jpg

Jere Hietala

Projektet blev en mycket positiv upplevelse för Hietala.

”Det här var ett roligt och utmanande projekt för mig som professionell fotograf, och den smittsamma entusiasmen under fotograferingarna dröjde kvar i mig länge efteråt. Planeringen av staden och de enskilda bilderna tillsammans med formgivarna från Hasan lockade verkligen fram barnet i oss alla. Projektet utgör också ett fint tillägg till min meritförteckning”, säger Hietala.

Karppinen är inne på samma linje som Hietala. Hon har också en tydlig och stark vision av vart Granos varumärke är på väg.

”Grano har potential att bli en pionjär också inom varumärkesbyggande. Vi har inte bara en önskan att växa, utan också en tvärvetenskaplig kompetens som vi kan vara stolta över. Vi vill ju uppfattas som en innovativ trendsättare. Värvningen av Jukka-Pekka Vuori till företaget bidrar också till varumärkesbyggandet.