Järjestelmän käyttötavat
Järjestelmä kerää kävijämääriä automaattisesti. Ajantasainen tieto kävijämäärästä on hyödyllistä ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
1. Kävijätieto myymäläpäällikön ruudulle ja puhelimeen
Tämä käyttötapa soveltuu kohteisiin, joissa ei ole tarpeen aktiivisesti rajoittaa sisääntulevien asiakkaiden määrää (esim. käyttötavaramyymälät ja rautakaupat) ja jotka kävijämäärien suhteessa pinta-alaan kestävät hyvin keskivertopäivävaihteluita.
Tässä käyttötavassa myymäläpäällikön ja muun henkilökunnan käytössä on helppolukuinen selainkäyttöliittymä tietokoneella ja matkapuhelimessa. Mikäli tila on ruuhkautumassa, järjestelmä hälyttää henkilökuntaa viestillä puhelimeen ja sähköpostiin.
2. Helposti ruuhkautuvat tilat
Tällaisia tiloja ovat esimerkiksi kaupat, kauppakeskukset, myymälätilat ja muut julkiset tilat, joiden kävijävirrat vaihtelevat paljon ja joissa yhtäaikaista kävijämäärää on tarpeen rajoittaa turvallisuutta silmällä pitäen. Tällaisissa kohteissa tilan oville voidaan asentaa infonäyttö (nk. liikennevalonäyttö), joka toivottaa asiakkaat tervetulleeksi, mutta tarvittaessa kehottaa odottamaan hetken.
Järjestelmä ohjaa näyttöä automaattisesti ja esitettävä grafiikka on mukautettavissa vapaasti. Järjestelmässä voidaan hyödyntää olemassa olevia infonäyttöjä tai me voimme toimittaa näytöt.
3. Vilkkaat tilat, joissa vartija avustaa kävijämäärien rajoittamisessa
Näissä kohteissa käytetään tyypillisesti edellä kuvattujen yhdistelmää niin, että vartijalla on käytettävissään reaaliaikainen kävijämäärä matkapuhelimessa ja hänen työtään helpottavat liikennevalonäytöt päivittyvät automaattisesti.
Voimme toteuttaa ratkaisun myös ilman infonäyttöä, jolloin vartija rajoittaa kävijämäärää aktiivisesti saatuaan hälytyksen järjestelmästä.
Esimerkki liikennevaloista
