Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja järjestölehti – 5 keinoa hyödyntää printin ja digin yhdistelmää

Painettujen lehtien osuus on Suomessa edelleen merkittävä. Vaikka digitaalisten e-julkaisujen suosio on suuri, ei printtiversio ole kadonnut mihinkään. Paremminkin nyt sekä printti että digi tekevät yhteistyötä saavuttaakseen näkyvyyden kaikilla alustoilla. Lue 5 keinoa, joilla asiakas- ja järjestölehti syntyy digin ja printin yhteistyöllä.

Digitaalisuus on printattujen asiakas- ja järjestölehtien ystävä. E-julkaisut ovat omiaan laajaan julkaisuun, jolloin niiden näkyvyys sekä saatavuus paranevat. Fyysiset lehdet eivät ole kuitenkaan kadonneet maailmasta, vaan ne ovat muuttaneet muotoaan moderniin suuntaan. Mukaan ovat astuneet uudet tekniikat, jotka huomioivat myös vastuullisuuden. Esimerkiksi erikoisefektit syventävät lukijakokemusta, ja painotekniikan haptiset ratkaisut monipuolistavat perinteistä printtiä.

 

Kokosimme viisi kohtaa, jotka kannattaa huomioida, kun mietit asiakas- tai järjestölehtesi toteutusta osana viestintästrategiaasi:

 

1. Tiedon saaminen digissä sekä printissä on hyödyllistä asiakkaallesi


Oli kyseessä sitten paperille painettu lehti tai siitä tehty e-julkaisu, kasvatat luottamusta asiakas- ja järjestölehden avulla. Kuitenkin on hyvä huomioida, että jos asiakas saa valita haluamansa tavan vastaanottaa tietoa tai mielenkiintoisia uutisia sekä artikkeleita, se on hänellekin hyödyllisempää ja mielekkäämpää. Hän voi lukea sen joko puhelimestaan tai halutessaan fyysisenä paperiversiona.

 

2. Painettu lehti istuu digitaalisiin alustoihin

 

Painetun lehden ei tarvitse olla pelkästään painettu. Sen sisältöjä voi laajentaa vaikkapa AR- eli Augmented Reality -ratkaisuilla. Lehden sisällöt voi julkaista myös digitaalisina näköisversioina tai laajennettuina itsenäisinä digiversioina, jolloin yksittäinen lehtijuttu laajenee esimerkiksi videoiden ja kuvasarjojen avulla.

 

Valmiiden HTML5-ratkaisujen avulla sisällöt voidaan myös sijoittaa suoraan sivustollesi tai jakaa muissa tarkoituksenmukaisissa ympäristöissä. Kaikki asiakas- tai järjestölehtesi sähköiset versiot on mahdollista koota digitaaliseen kirjastoon, yhden osoitteen alle. Samalla voit seurata sisältöjen analytiikkaa ja kehittää sisältöjäsi haluamaasi suuntaan.


3. Painettu lehti herättää huomiota digiaikana
 


Kohderyhmät ja lukijakunnat ovat pienentyneet, mutta samalla erikoistuneet ja jalostuneet. Sitoutuneisuus on korkealla tasolla ja saatu tieto koetaan arvokkaaksi, koska se on arvokkaassa ympäristössä.

 

Paperille painettu, vastuullisesti tuotettu lehti herättää huomiota maailmassa, jossa on jatkuvasti digitaalista hälyä. Moni arvostaa printtilehteä myös siksi, että se tuntuu harkitulta. Se ei ole vain yksi hukkuva viesti muiden seassa, vaan lehti jää pitkäksi aikaa käytettäväksi ja luettavaksi.


4. Huomioi mieluisin käyttöliittymä
 


Painettu lehti on konkreettinen esine, jota voi tutkia, koskettaa ja katsella. Asiakkaasi arvostaa omaa aikaansa, joten painettu lehti voi olla yksi keino arvostaa sitä. Anna mielenkiintoinen lukukokemus, johon lukija voi uppoutua kotisohvalta, parvekkeelta tai toimiston kahvihuoneesta.

 

Digitaalinen versio tai e-julkaisu on puolestaan helppo, nopea ja mukana kulkeva tiedonlähde. Jos digiversioon on liitetty vielä videoita, se kasvattaa kyseistä mediaa entisestään. Samalla se vie asiakastasi eteenpäin esimerkiksi sivuillesi tai verkkokauppaasi. Digiversio myös taipuu moneen muotoon, ja tietoon pääsee käsiksi kaikkialla. Tarpeen mukaan lehteä voi muokata vielä jälkikäteen, mikä ei printtiversiossa noin vain onnistukaan.

 

 

5. Painettu lehti luo itselleen historian


Myös diginatiivit haluavat tarttua painettuun lehteen. Parhaimmassa tapauksessa he haluavat tehdä sellaisen itse ja sillä tavalla jättää jäljen. Toisin kuin digimedioiden hektisessä ympäristöissä, joita leimaa ajankohtainen välittömyys, sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja algoritminen seuranta, tarjoaa painettu media parhaimmillaan seesteisen ja vapaaehtoisen offline-ympäristön.  

 

Paperille painetut lehdet myös luovat itselleen historian: Monet laadukkaat julkaisut halutaan säästää, niihin palataan ja niistä muodostuu pienimuotoinen käsikirjasto. Tämä pätee myös yritysten viestinnässä, sillä asiakaslehdet ja järjestölehdet jäävät talteen. Kuitenkin nekin voi halutessaan digitoida jälkikäteen, jolloin ne ovat helposti saavutettavissa vuosienkin jälkeen, jos e-julkaisuversioita vanhoista lehdistä ei ole.

 

Meiltä Granolta saat avun ja tekniikan lehden painamiseen ja e-julkaisemiseen. Käytössäsi ovat kaikki modernit menetelmät arkki-offsetista digitaaliseen painatukseen. Saat myös asiantuntevaa apua paperin valinnasta graafiseen suunnitteluun ja taittoon, aina postitukseen ja varastointiin asti.

Juttu on julkaistu alun perin 10.9.2020 ja sitä on päivitetty 10.11.2023.

Asiakas- ja järjestölehdet Granolta

Juttu on julkaistu alun perin 10.09.2020 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.