Siirry suoraan sisältöön

Digital Signage näyttävästi esillä maailman vihreimmällä laivalla

Kun astelee Viking Gloryn Torgetille, vastassa on aluksen katseenvangitsija; viisi metriä korkea ja 12 metriä leveä massiivinen näyttö. Se on laivan kuvatuin kohde, osa Gloryn tunnelmaa ja tuiki tärkeä informaation lähde. Näytössä on huikea 8K-resoluutio, jonka kirkkaus säätyy automaattisesti ja säästää energiaa optimoinnilla. Sisällöt näytölle siirtyvät valokuituyhteydellä.

Digital Signage on keskeinen osa aluksen viestintää ja tunnelman luomista. Lisäksi sen avulla on voitu pitkälti luopua perinteisistä painotuotteista ja säästää tuotantomateriaaleja merkittävästi. Viking Glorylla on Torgetin suuren näyttöseinän lisäksi noin 200 Digital Signage -näyttöä ja lisäksi noin 10 000 kg muita informatiivisia näyttöratkaisuja, jotka kaikki on integroitu aluksen rakenteisiin.

Kokonaisuuden toimituksesta vastasi audiovisuaa-lisen tekniikan, yritysten julkisivuvalaistuksen ja Cinema-tuotteiden maahantuoja ja laitetoimittaja Ideafix Oy. Granon Digital Signage -tuotteiden teknologiakumppanina Ideafix on toiminut jo pitkään.

– Nykyaikainen audiovisuaalinen teknologia on luonteva osa digitalisaatiota, tärkeä osa jokapäiväistä elämää ja meidän osaamisemme ydin. Ideafix mahdollistaa viihdettä ja wauta Viking Glorylla, kertoo Ideafix Oy:n toimitusjohtaja Juha Järvimaa.

 

Viking Glory valmistui koronapandemian keskellä Kiinassa ja siellä myös tehtiin kaikki näyttötekniikkaan liittyvät asennukset Ideafixin asentajien ja paikallisten lisäresurssien voimin. Näyttöasennusten viimeistely tapahtui Turussa aluksen saavuttua Suomeen.

– Meidän roolimme oli vastata kokonaisuuden projektijohdosta ja asennuksista sekä muun muassa rakennesuunnittelusta. Organisaatiomme liikkuu tarvittaessa maailman ympäri, kertoo Järvimaa.

Vihreitä valintoja Digital Signagen avulla

Viking Glory on maailman vihrein laiva ja kestävyysnäkökulmat on otettu huomioon myös sen audiovisuaalisissa ratkaisuissa. Kaikki näytöt ovat etä- ja kello-ohjattuja ja tuottavat informaatiota vain olennaisina aikoina. LED-tekniikalla toimivien näyttöjen valoteho säätyy ohjatusti ympäristön valoisuuden ja tarpeen mukaan. Yleensä riittävä valoteho on vain 15–25 prosenttia maksimista kuvan laadun kärsimättä. Viking Glorylle on valittu sellaisia tuotteita, joille tavoitellaan pitkää noin 8–10 vuoden elinkaarta. Tärkeää on myös se, että näyttöjen huollettavuus säilyy elinkaaren ajan ja huolto on yksikertaista ja tehtävissä sekä satamassa että tarvittaessa laivan seilatessa.

Koska aluksella on mittava määrä näyttöjä, on niiden kestävyysnäkökulmilla myös suuri vaikutus. Pelkästään tax free -myymälässä on noin 80 metriä LED-näyttöjä hyllyjen päällä luomassa tunnelmaa. Gloryn Buffet-ravintolaan taas on asennettu 12 asiakaskohtaisesti suunniteltua ja valmistettua ohutta ja leveää näyttöä kertomaan lisätietoja tarjottavista ruokalajeista. Näytöillä on elegantit, sisutukseen sopivat messinkiset kotelot ja niiden kattausten ruokalajitekstit muuttuvat automaattisesti kellon ohjauksella tai tarpeen mukaan etäohjatusti kätevästi parissa minuutissa.

Mielenkiintoisen parannuksen kestävän kehityksen näkökulmasta näyttöratkaisuihin toi laivan alkuperäisen valmistumisaikataulun viivästyminen COVID-19-pandemian alla. Energiansäästön kannalta myöhästyminen oli hyödyllinen, sillä LED-näytöt ehdittiin päivittää uusiin malleihin, jotka kuluttavat sähköä vain noin kolmanneksen aikaisempiin malleihin verrattuna. Koska näyttöjä on laivalla mittava määrä, on energiansäästön vaikutus myös tuntuva.

Paitsi vihreyteen, myös turvallisuuteen aluksella kiinnitetään erityistä huomiota. Näyttöjen osalta mahdolliset häiriöt haluttiin minimoida ja turvallisuus maksimoida, joten esimerkiksi navigoinnin kannalta kriittisissä paikoissa olevat johdotukset kulkevat teräsputkissa. Lisäksi LED-näyttöjen komponentit mittautettiin Suomessa puolueettomassa testilaitoksessa ennen asennusta.

 

Kirjoitus on julkaistu ensin Grano Magazine -asiakaslehdessä 2023. Teksti Tanja Kakko, kuvat Ideafix Oy.

Kuva: Ideafix Oy

– Digital Signage on keskeinen osa Viking Gloryn viestintää ja tunnelman luomista.


Lue Grano Magazine  >>

Juttu on julkaistu alun perin 19.07.2023 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.