Siirry suoraan sisältöön

Grano lanseeraa vähittäiskaupalle ja brändeille uuden palvelun

Myymälämarkkinoinnissa on voimakas kysyntä uusille markkinoinnin muodoille ja mittaamisen keinoille paremman asiakaskokemuksen saavuttamiseksi vähittäiskaupassa. Grano vastaa tähän tarpeeseen perustamalla vähittäiskaupalle ja brändeille suunnatun Grano Retail & Creative -palvelun, joka kattaa ratkaisut luovasta suunnittelusta rakennesuunnitteluun sekä digitaaliseen markkinointiin ja mittaamiseen.

Granon ja Frankly Partnersin vuonna 2017 julkaisemassa myymälämarkkinoinnin trenditutkimuksessa (Trendikatsaus myymälämarkkinointiin Suomessa – Visionäärihaastattelut myymälämarkkinoinnista Suomessa 2017) nousi esille tarve muuttaa myymälämarkkinointia ja sen keinoja. Tutkimukseen haastateltiin vähittäiskaupan ja bränditalojen johtavia asiantuntijoita.

– Massaviestinnän aika alkaa olla ohi. Päivän trendejä ovat kohdennettu markkinointiviestintä ja personoitu markkinointi. Kuluttajien odotukset ja ostokäyttäytyminen muuttuvat ja erottautuminen sekä elämyksellisyys korostuvat. Vähittäiskaupalla ja brändeillä on suuri tarve löytää uusia tapoja tavoittaa asiakkaat, kertoo Grano Retail & Creativen palvelujohtaja Annukka Pokki.

Markkinoilla on selkeästi tilausta paitsi uusille myymälämarkkinoinnin muodoille myös vahvalle myymälämarkkinoinnin suunnannäyttäjälle, joka ymmärtää vähittäiskaupan lainalaisuudet ja kuluttajan tarpeet.

– Markkinoilla ei ole ollut toimijaa, joka pystyisi palvelemaan vähittäiskaupan ja brändien tarpeita kokonaisvaltaisesti suunnittelusta toteutukseen. Retail & Creative -palvelumme vastaa tähän kysyntään. Olemme kehittäneet vähittäiskaupan palveluitamme asiakaspalautteen pohjalta tavoitteenamme tarjota aito 360 asteen näkymä kuluttajan suuntaan, Pokki toteaa.

Grano Retail & Creative sisältää kattavasti palvelut visuaalisesta ja sisältösuunnittelusta tekniseen rakennesuunnitteluosaamiseen sekä digitaalisen markkinoinnin ja mittaamisen ratkaisuihin. Myös perinteiset paino- ja tulostusratkaisut sekä pakkaukset ovat osa Granon vähittäiskaupoille ja brändeille suunniteltua tarjoomaa.

Syvällisempää asiakasymmärrystä

Digitalisaatio muuttaa asioimisen ja ostamisen tapoja ja siten myös myymälämarkkinointia. Myymälöiden uudet ulottuvuudet, kuten lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) ratkaisut, odottavat kuitenkin vielä tuloaan Suomen vähittäiskauppaan laajemmassa mittakaavassa. Myymälämarkkinoinnin mittaaminen puolestaan on jo arkipäivää, ja se nousee tulevaisuudessa yhä suurempaan rooliin. Vähittäiskaupan toimijat ja brändit haluavat ymmärtää asiakasta entistä syvällisemmin, ja mittaaminen tarjoaa työkaluja personoidumpaan markkinointiviestintään verkon lisäksi myös kivijalassa.

– Milleniaalien sukupolvi on valmiimpi markkinoinnin uusille muodoille, mutta kehitys Suomessa seuraa muuta maailmaa jäljessä. Tarvitaan toimijoita, jotka vievät aktiivisesti uusia kehittyneitä myymälämarkkinoinnin ja mittaamisen keinoja eteenpäin paremman asiakaskokemuksen saavuttamiseksi vähittäiskaupassa. Kuluttajan parempi ymmärtäminen ja käyttäytymisen ennakoiminen ovat kansainvälisesti kasvun suurimpia ajureita tulevaisuudessa. Nämä muutosvoimat nähdään ajankohtaisina myös Suomessa, Pokki kertoo. 

Uuden Grano Retail & Creative -konseptin palvelut ovat esillä Helsingin Messukeskuksessa Ecommerce + Shop Tech 2018 -tapahtumassa 14.–15.3.2018.

 

Juttu on julkaistu alun perin 14.03.2018 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.