Siirry suoraan sisältöön

Granon markkinoinnin tuotannot taipuu moneen

Granon markkinoinnin tuotannot suunnittelee ja valmistaa Granon asiakkaiden materiaaleja, kuten mainoslehtiä, digitaalisia tuotteita ja nettisivujulkaisuja. Granolaiset Aleksi Romo, Katariina Kirves, Tommi Lauslehto ja Ville Lapio kertovat, minkälaista on työskennellä Granon markkinointituotannossa ja mitä työpäiviin sisältyy.

Granon markkinoinnin tuotannot suunnittelee ja valmistaa Granon asiakkaiden markkinointimateriaaleja, kuten mainoslehtiä, ilmoituksia, julkaisuja ja myös digitaalisia tuotteita, kuten digilehtiä, bannereita ja nettisivujulkaisuja. Lisäksi markkinointituotanto taituroi suurkuvan, toimitilabrändäyksen sekä messu- ja tapahtumamarkkinoinnin materiaalit. Ville, Aleksi, Katariina ja Tommi ovat kaikki tuotanto-AD-titteleillä toimivia asiantuntijoita, jotka vastaavat asiakkaiden erilaisista tarpeista ja pyynnöistä haluamalleen alustalle.

Ville Lapio on ollut yli 15 vuotta Granolla. Granon Jyväskylän toimipiste on hänen toimistonsa, mutta hän työskentelee parhaillaan etänä Lievestuoreella. Ville on suuntautunut Granolla pääasiallisesti suurkuvatuotteiden suunnitteluun. Villen mielestä töissä tärkein asia on tehtävien monipuolisuus, sillä toimeksianto voi olla aina pienestä merkintätarrasta kerrostalon seinän kokoiseen banderolliin tai kalustoteippauksista myymälämiljööseen asti.

Yksi tärkeimpiä juttuja on hyvien kollegoiden ja muiden työkavereiden lisäksi töiden monipuolisuus: ei ole pelkkää yhtä tehtävää, vaan täällä pääsee tekemään kaikkea muutakin. Pitää mielen virkeänä, Ville avaa.

Tommi Lauslehto on työskennellyt yli kahdeksan vuotta Granolla. Hänen urapolkunsa alkoi ravintola- ja yökerhomaailmasta, mutta hän kaipasi uraa, jossa pystyisi hyödyntämään omia vahvuuksiaan. Hän on ajan mittaan opiskellut työn ohella tekemään video- ja digitaalisia toteutuksia sekä erilaisia kehitysprojekteja. Tommi työskentelee etänä kotitoimistolta käsin yhdessä sileäkarvaisennoutajansa Topin kanssa.

Topi_koissu2023

Topi, lounastaukojen paras seura, sukkien metsästäjä ja muutenkin ihana tapaus

 

Työpäivää rytmittää hyvin lounas ja pikainen happihyppely ulkona Topin kanssa, hän nauraa.

Katariina Kirves on ollut Granolla noin neljä vuotta. Hänellä on työhistoriaa myyntiosaamisesta sekä graafisen alan töistä. Ensimmäisen kerran Katariina löysi itsensä Granolta työharjoittelun kautta, josta Grano jäi mieleen hyvän tiimihengen ja korkean ammattiosaamisen vuoksi. Oltuaan hetken alalla toisessa yrityksessä, hän tuli takaisin Granolle Premediaan. Tällä hetkellä hän on markkinoinninsuunnittelutiimissä, jossa hän tekee muun muassa saavutettavia taittoja, ilmoituksia sekä visuaalisia suunnitteluja eri julkaisukanaviin printistä digiin.

– Grano on tarjonnut minulle hyvät mahdollisuudet kehittyä alan ammattilaiseksi ja voin ylläpitää osaamistani hyvillä sisäisillä koulutuksilla: Adoben uudet ominaisuudet, 3D-ohjelmien käyttö ja saavutettavuus eri ohjelmissa, Katariina kertoo.

Aleksi Romo on ehtinyt olla Granolla vuoden verran. Ennen Granoa hän on ollut muun muassa reprostudion autolähetti, aselehden taittaja ja suunnittelija perheyrityksessä. Nyt hän työskentelee markkinointituotannon digitiimissä, joka vastaa asiakkaiden nettisivuihin liittyvistä visuaalisista elementeistä ja digijulkaisuista.

Olen päivittänyt tietojani painoteknisten asioiden suhteen. Lisäksi olen opetellut uusia nimiä, sillä Granolla on paljon tekijöitä, hän sanoo hymyillen.

Granon työkalut helpottavat työskentelyä

Markkinoinnin tuotannossa työpäivä alkaa useimmiten akuuttien tehtävien tarkistamisella. Ville kertoo, että ensimmäiseksi tärkeintä on tarkistaa, onko työpöydälle ilmestynyt uutta vedosta tai materiaalia, joka pitäisi laittaa tuotantoon. Tilausmääräimet tulevat Granon tilausjärjestelmästä, Myllystä, joka on tarkoitettu kaikille CAD- ja painotuotteille.

Mietimme, mikä on kokonaiskuvassa järkevintä tehdä ensin, Ville sanoo.

Oma työpäiväni alkaa ratikkamatkalla töihin, naurahtaa Aleksi ja lisää:

Kahvi käynnistää päivän ja tapaammekin niin sanotulla kahvisaarekkeella työkavereiden kanssa, jos muita tiimiläisiä löytyy toimistolta.

Granon EMMi-aineistonhallintapalvelu toimii kätevänä työkaluna tiimin kesken.

EMMin kautta ilmoittelemme toisillemme, missä mennään, ja työstämme asioita tärkeysjärjestyksessä eteenpäin, Aleksi kuvailee.

EMMi on läpinäkyvä ja toimiva, sillä sitä kautta näemme viestit ja pystymme seuraamaan töiden kulkua paremmin. Kaikki näkevät EMMissä kommunikoinnit ja vedostukset. Myös silloin, kun työkaveri on lomalla ja tuuraan häntä, saan kaiken tarvittavan tiedon EMMistä”, Tommi kertoo.

Vedoksia lähetetään myös sähköpostitse asiakkaalle. Samalla yhteydenpito hoidetaan sitä kautta, mutta joskus asiakas toivoo puhelua tai Teams-palaveria, jotta asiat saadaan siltä seisomalta hoidettua. EMMi Aineistonhallintapalvelu ei ole pelkästään granolaisten oma työkalu, vaan asiakas saa sen käyttöönsä. Jokainen EMMi on erilainen, eli jokaisesta tehdään yritykselle räätälöity palvelu.

Yhteisen tekemisen kulttuuri

Granolla markkinoinnin tuotantojen tiimien esihenkilöt pitävät niin kutsuttuja check-upeja, joiden avulla tiimiläiset tietävät, missä mennään töiden osalta. Aleksin mielestä check-upit auttavat myös uusia työntekijöitä:

Check-upien ansiosta tunnen kuuluvani joukkoon, Aleksi avaa ja lisää:

Oma esihenkilöni pitää kiinni myös perjantain kahvihetkistä, jotka myös parantavat tiimihenkeä.

Katariina kertoo, että heidän tiiminsä käy läpi joka toinen viikko kuulumiset, kun puolestaan joka toisella viikolla pidetään virallisempi palaveri menneistä ja tulevista töistä.

Ville puolestaan kertoo, että heidän tiimissään pidetään yhteyttä matalalla kynnyksellä. Palaverien lisäksi kalentereihin on myös merkitty päivittäinen vapaaehtoinen, lyhyt kahvihetki, jolloin vaihdetaan kuulumisia eikä käydä työasioita läpi.

Markkinoinnin tuotannot ei ole kavahtanut etätyöskentelyä, vaan monelle etänä työskentely on luonnollista. Teams-kulttuuri nähdään kaikkien kesken kätevänä ratkaisuna nykypäivän työnteolle.

Kun siirryin näihin tehtäviin aikoinaan, olivat kaikki uusia. Teamsissa porukka tuli tutuksi ja olikin hauskaa nähdä livenä, kun kaikki tuntuivat tutuilta heti, vaikka vain etänä olimmekin jutelleet, Ville kertoo.

Meillä on yhteisen tekemisen kulttuuri! Aleksi toteaa.

Kaikki ideat ja kysymykset ovat tervetulleita

Villeille ideoille on aina tilaa Granolla!

Jaamme kerran kuussa ideoita tiimin kesken. Samalla jaamme toisillemme osaamista. Kaikki kannustavat toisiaan!” Katariina kertoo.

Viikkopalavereissa yleisen tiedottamisen lisäksi esittelemme omia töitämme ja näytämme erilaisia työtapoja ja toteutuksia. Käymme viikoittaista dialogia omien toimintatapojemme kehittämisestä sekä koostamme myös erilaisia ohjeita ja materiaalipankkeja sisäiseen käyttöön”, Ville lisää.

Granolla ongelmia ei tarvitse ratkoa yksin.

Oikea ratkaisu on, että viestittelet työkaverille ja selvität, keneltä kannattaa kysyä. Ei tarvitse pelätä, että nolaa itsensä, sillä ei ole tyhmiä kysymyksiä. Aleksi kertoo ja lisää:

Sun kysymys voi auttaa muitakin!

Töissä oppii. Joustavuus näkyy tässä tehtävässä ja se tarkoittaa, ettei kaikkea tarvitse osata heti. Kunhan on mielenkiintoa ja halu oppia, se on tärkeintä! Tommi sanoo.

Ville toteaa lopuksi:

Meille on tullut hyviä tyyppejä töihin, ja ihmiset ovatkin Granon paras juttu!

 

Tutustu markkinoinnin tuotantopalveluihin!  >>

 

Juttu on julkaistu alun perin 5.06.2023 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.