Siirry suoraan sisältöön

Logistinen arvo syntyy palvelukokonaisuudesta

Perinteisesti ajatus logistiikasta on vain tavaroiden kuljetusta ja varastointia. Nykyisin siihen on kuitenkin sisällytetty tavoite kokonaisten toimitusketjujen, toimintojen ja tiedon hallinnasta, jossa huomioidaan sekä tekninen toteutus että taloudellinen näkökulma.

Nämä ”toimitusketjut” voivat fyysisen tavaran lisäksi sisältää yhtä hyvin esimerkiksi tietoa tai sähköisessä muodossa olevaa materiaalia. Logistiikassa onnistuminen vaikuttaa erittäin merkittävästi asiakaskokemukseen: mikäli tuotteesi, palvelusi tai tuottamasi tieto ei ole toimitettuna käyttäjälle oikea-aikaisesti, sujuvasti ja kustannustehokkaasti, niin hieman kärjistäen voi todeta olevan turhaa edes nähdä vaivaa kyseisen ”tuotteen” valmistamiseksi. 

Miksi uhrata kymmeniä tuhansia euroja vaikkapa romaanin sisällön tuottamiseen, mikäli logistinen kyky eli tuotteen jakelu käyttäjilleen optimaalisella tavalla puuttuu. Romaania käytän esimerkkinä siksi, että sitä voidaan jaella sekä printtinä että sähköisenä tuotteena. Molemmissa on silti mukana logistinen elementti, jonka avulla itse päätuote saadaan käyttäjän ulottuville. 

Logistisen arvon tuottaminen on hyvin kiinteä osa modernia tuotetta tai palvelua, tai tyypillisesti nykyään niiden yhdistelmää. Ei ole lainkaan harvinaista, että tuotteen ”logistinen elementti” luo käyttäjälleen jopa enemmän arvoa kuin itse fyysinen tuote tai sen tekninen laatu. 

Arkipäivän ehkä havainnollisin esimerkki tästä on kasvava verkkokauppabisnes, jossa logistisen arvon luominen alkaa jo siitä hetkestä, kun asiakas pystyy kotonaan omalla käyttöliittymällään hoitamaan asioinnin jonka vuoksi ennen piti siirrättää itsensä paikasta toiseen. 

Tässä tapauksessa logistiikalla tuodaan tarvittava tieto ja palvelu suoraan asiakkaan luokse, ei toisinpäin.

Lue seuraavaksi miten Granon logistiikkaosaamista on hyödynnetty Valtran tuotantoketjussa.

Juttu on julkaistu alun perin 23.10.2015 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.