Takaisin

Markkinoinnin vuosisuunnittelu blogi Grano

Suunnitelmallinen reaktiivisuus ei ole paradoksi, vaan avain onneen. Markkinoinnin vuosisuunnittelu antaa tilaa timanttisille ideoille ja varmistaa, että reaktiiviset markkinointiteot ovat linjassa yrityksen strategian kanssa.

Mörkö, Black Friday, Äitienpäivä, Pride-viikko. Mihin ajankohtaiseen ilmiöön olet viime aikoina  omissa somekanavissa reagoinut? Todennäköisesti sellaiseen, joka aidosti koskettaa sinua, jonka takana seisot tai joka sai sinussa aikaan ison tunnekuohun. Samaa logiikkaa olisi syytä noudattaa myös yritysten.

Elämme reaktiivisen ja ketterän markkinoinnin aikakautta. Reaktiivisuus tarkoittaa sitä, että markkinointi tarttuu nopeasti johonkin ajankohtaiseen aiheeseen tai ilmiöön. Siten halutaan osoittaa, että yritys seuraa aikaansa ja on mukana keskusteluissa. Jos ajankohtainen villitys ei liity yrityksen arvoihin tai liiketoimintaan, on hyvä pysähtyä ja miettiä, kannattaako leikkiin lähteä.  

Tuloksellisin ja oivaltavin reaktiivisuus perustuu parhaimmillaan markkinoinnin vuosisuunnitelmaan ja siinä määriteltyihin teemoihin.

Mielenrauhaa vuosisuunnittelusta

Markkinoinnin vuosisuunnitelman tarkoituksena on antaa yleisnäkymä tulevasta vuodesta ja parhaimmillaan havainnollistaa, miten yrityksen strategiset painopisteet jalkautuvat markkinointiin vuoden ympäri. Hyviä syitä tehdä vuosisuunnitelma on lukuisia, mutta reaktiivisuudesta huolehtivien kannattaa pitää mielessä tämä: vuosisuunnitelma tekee reaktiivisuudesta liiketoiminnallisesti kannattavaa.  Suunnitelmallisuus säästää aikaa ja aika, jos jokin, on rahaa.

Vuosisuunnittelu luo raamit, joiden sisällä voi temmeltää rauhassa ja olla varma siitä, että tekeminen on tarkoituksenmukaista. Kun suunnitelma on valmis, se tekee kuukausittaisesta tekemisestä ketterämpää, sillä monet päätökset on lyöty lukkoon jo vuosisuunnittelun yhteydessä. Mukaan lukien se, millaisiin aiheisiin vuoden aikana reaktiivisesti tartutaan.

Jos näkymä markkinoinnin toimenpiteistä ei yltä kuukautta tai kahta pidemmälle, on vaikea priorisoida tekemistä. Silloin markkinoinnin punainen lanka ei välity kirkkaana kohderyhmille. 

Ketteryyttä, onko sitä?

Vuosisuunnitelma on kuin markkinoinnin kristallipallo. Kun tiedossa on etukäteen, että tietty ajankohta lähenee, voi kalenterista varata aikaa keskustelun seuraamiseen ja sisällöntuotantoon. Tällöin reaktiivisuus ei ole pois muulta työtä tai ruuhkauta sisällöntuotantoa, vaan siihen voidaan varautua ennalta. Tämä mahdollistaa esimerkiksi painetun materiaalin monipuolisen hyödyntämisen osana reaktiivista markkinointia.

Ketterä tekeminen ja reaktiviinen markkinointi kukoistaa, kun niiden pohjatyö on tehty kunnolla.  Suunnitelmallisuuden avulla syntyy tarkoituksenmukaista sisältöä, yritykselle ominaisella näkökulmalla, oikeaan aikaan, ilman paniikkia.

Aurinkoisin terveisin,

Eveliina