Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin vuosisuunnittelu – Vinkit vuosikellon rakentamiseen

Markkinoinnin vuosisuunnittelu helpottaa sisällöntuotannossa, mutta myös tapahtumasuunnittelussa. Lisäksi vuosikello on omiaan yhdistämään yrityksen eri osastoja tai toimintoja yhdeksi kokonaisuudeksi, jolloin kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja kulkevat saman strategian mukaan.

Unohtuiko tärkeä juhlapyhä ja nyt et ehdi toimimaan sen mukaan? Tahdoitko osallistua hauskaan teemapäivään, mutta et merkinnyt sitä kalenteriin? Etkö saa yhdistettyä myynnin tärkeitä tapahtumia yhteen markkinoinnin arjen kanssa? Vuosikellon avulla onnistut ja samalla saat ansaitsemasi mielenrauhan.

Markkinointi tarttuu nopeasti ajankohtaisiin ilmiöihin, mutta kannattaako kaikkiin villityksiin yrityksen kannalta kuitenkaan lähteä? Teemat, tärkeät päivät, yrityksellesi merkittävät tapahtumat ovat niitä tekijöitä, jotka kannattaa huomioida vuosikelloa suunnitellessa. Jos kansainvälinen pizzapäivä ei istu yrityksesi markkinointiin eikä edes hauskaan työnantajamielikuvaan, onko se tarpeellinen juuri sinulle?  

Vuosikellon tehtävä on järjestää päivät niin, että olet valmiina tulevaan vuoteen. Samalla pidät kirjaa siitä, mitä kaikkea yrityksessä on jo tehty esimerkiksi sisältöjen suhteen. Miten muun muassa viime vuoden ystävänpäivänä toimittiin? Oliko meillä jokin postaus aiheesta? Vuosikellosta voit tarkistaa!

Huomioi ainakin nämä vuosikellossasi

  1. Kuukauden tärkeimmät päivät yrityksen kannalta: Tapahtumat, joihin osallistut ja juhlapyhät, jotka vaikuttavat yrityksesi arkeen tai myyntiin.
  2. Teemapäivät, jotka sopivat yrityksesi markkinointiin tai työnantajamielikuvan rakentamiseen. Kaikkiin ei ole pakko osallistua, mutta voit etukäteen listata sellaiset, jotka sopivat brändille.
  3. Lomakaudet, koska ne vaikuttavat myös viestintääsi ja yrityksen työntekijöihin. Sitä suurinta ja kalleinta kampanjaa ei kannata toteuttaa juuri silloin, kun kohdeyleisö on joululomalla.

Markkinoinnin vuosisuunnitelma antaa yleisnäkymän tulevasta vuodesta ja kertoo sinulle, miten yrityksen viestinnän painopisteet jakautuvat vuoden sisällä.

Kenen tulisi nähdä vuosikello?

Vuosisuunnitelma tai vuosikello on useimmiten markkinoinnin työkalu, mutta sen ei tarvitse olla pelkästään markkinoinnin omaisuutta. Markkinointi voi hallita vuosikelloa, mutta sen luomisessa ja toteuttamisessa olisi hyvä huomioida yrityksen muut osastot, kuten vaikka myynnin näkemys tulevasta vuodesta. Yhteistyöllä syntyy paras vuosikello, josta on iloa koko organisaatiolle. Samalla kaikki ovat perillä siitä, mitä vuosi tuo tullessaan. Lisäksi yhteisten sisältöjen rakentaminen helpottuu, kun kampanjat ja tapahtumat ovat kaikilla tiedossa.

Juttu on julkaistu alun perin 6.6.2019 ja sitä on päivitetty 10.11.2023.

Juttu on julkaistu alun perin 6.06.2019 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.