Myynti kasvuun uusilla kohderyhmillä

Uusien asiakkaiden hankinta on yrityksen kasvun edellytys. Päinvastaisista väitteistä huolimatta sekä kuluttajien että yrityspäättäjien tavoittaminen on Suomessa vielä helppoa. Tämä edellyttää kuitenkin huolellista kohderyhmävalintaa ja ajantasaisia yhteystietoja.

Uusien asiakkaiden tavoittaminen Suomessa on paljon helpompaa moneen muuhun maahan verrattuna – ainakin toistaiseksi. Miksi? Siksi, että täällä yritysten ei tarvitse kerätä kaikkea tietoa potentiaalisista asiakkaista itse, vaan sitä voi ostaa helposti ja suhteellisen edullisesti useilta toimijoilta – Grano mukaan lukien.

Tietolähteinä käytetään tyypillisesti Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmää (VTJ) ja Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) ajoneuvoliikennerekisteriä. Lisäksi käytössä on useita yritystietokantoja ja erityistietokantoja, joista haluttu kohderyhmä lähes aina löytyy.

Ulkoisten rekisterien avulla voit myös kohdentaa omaan asiakasrekisteriisi markkinointia esimerkiksi Väestötietojärjestelmän tietojen avulla. Näin tavoitat omista asiakkaistasi vaikkapa ne, joilla on koulun aloittava lapsi, yli neljä vuotta vanha auto tai jotka asuvat öljylämmitteisessä omakotitalossa. Näillä samoilla rajauksilla voit hakea myös uusia potentiaalisia asiakkaita. Muita kohdentamismahdollisuuksia ovat esimerkiksi maantieteellinen sijainti, nettikäyttäytyminen, sukupuoli, tulotaso, kieli ja niin edelleen.

Yrityspäättäjiä voit tavoittaa vaikkapa päättäjän aseman, yrityksen toimialan, koon, sijainnin ja riskiluokituksen mukaan. Rajaustekijöitä ja analyyttisiä luokittimia on nykyisin käytettävissä useita erilaisia, joten hyvin tarkkakin viestin kohdentaminen onnistuu paremmin kuin koskaan.

Kohdentamalla kasvatat myynnin tehokkuutta keskittämällä yhteydenotot oman liiketoiminnan kannalta relevantteihin asiakkaisiin.

Uusia mahdollisuuksia yhä parempaan kohderyhmävalintaan ovat aivan viime aikoina tuoneet online- ja offline-datan yhdistäminen. Jatkossa tekoälyn mahdollistama koneellinen datakaivelu mahdollistaa uusia ulottuvuuksia tässä asiassa. On mielenkiintoista nähdä, millaisia käytännön sovelluksia tullaan ehkä jo piakkoin näkemään.

Keskeistä on, että kohdentamalla kasvatat myynnin tehokkuutta keskittämällä yhteydenotot oman liiketoiminnan kannalta relevantteihin asiakkaisiin. Samalla vältät turhat yhteydenotot, jotka huonontavat asiakaskokemusta.

Kohdennettu markkinointi on tehokas tapa saavuttaa juuri sinun yrityksellesi oikeat henkilöt ja päästä nopeasti kaupantekoon. Hyödynnä siis nykyaikaiset kohderyhmä- ja datapalvelut liiketoimintasi kasvattamisessa. Ihmelääke ne eivät ole, mutta jos muut fundamentit; tuote, hinta, jakelu ja markkinointi ovat kunnossa – tulosta pitäisi syntyä.

Juttu on julkaistu alun perin 5.01.2018 ja sitä on päivitetty 7.02.2024.