Siirry suoraan sisältöön

Puhetta pakkauksista ja tekijöistä – Haastattelussa Granon pakkauslinjan tuotelinjajohtaja Jenni Seva

Pakkaukset on pop! Ainakin Granon markkinointitiimin Sirun ja Mirvan mielestä, sillä pakkauksista puhutaan nyt enemmän kuin koskaan. Pakkausnoviiseina halusimme oppia aiheesta lisää. Pääsimme jutustelemaan kollegamme ja Granon pakkauslinjan tuotelinjajohtajan, Jenni Sevan kanssa (kuvassa keskellä).

Moi Jenni! Kertoisitko kuka olet, mitä teet Granolla ja millainen kokemus sinulla on pakkauksista ja etiketeistä?

Nimeni on Jenni Seva, olen Granon pakkauslinjan tuotelinjajohtaja eli vastaan pakkauksen ja etiketin tuotelinjoista. Taustastani sen verran, että tulen etiketteihin keskittyneestä perheyrityksestä, joten teollisuuden etiketit on minulle tuttu ala. Olen oikein iloinen siitä, että olen Granolla päässyt tutustumaan pakkausten maailmaan. Koen, että etikettien ja pakkausten tuntemus tukee toinen toistaan.

Ihmisten kiinnostus pakkauksia ja pakkaussuunnittelua kohtaan näyttää lisääntyneen viime vuosina. Mistä luulet tämän johtuvan?

Pakkaus on tärkeä osa yrityksen brändiä ja se myy tuotteen: Monesti tuote valitaan ostoskoriin juuri pakkauksen perusteella. Siksi on tärkeää, että se erottuu hyllystä. Pakkaus pitää suunnitella erittäin hyvin, sen pitää olla toimiva ja vastuullisesti tuotettu. Tietysti sen pitää olla myös helposti kierrätettävä ja helppokäyttöinen. Pakkaukselle on hirveästi vaatimuksia ja tässä niistä vain pieni osa!

Sinulla on pitkä kokemus alalta. Mikä sinun mielestäsi on parasta pakkauksissa ja etiketeissä?

Varmaan se, että ne ovat asiakkaille kriittisiä tuotteita. Ilman pakkausta tai etikettiä asiakas ei voi myydä valmistamaansa tuotetta. Ja totta kai myös se, että luovuus saa tässä työssä olla valloillaan. Se on mielestäni hieno asia.

Millaisia pakkauksia meillä Granolla tehdään?

Meillä tehdään paljon erilaisia pakkauksia. Pääosin ihan perinteisiä kuitupakkauksia taivekartongista. Lisäksi tuotamme joustopakkauksia elintarviketeollisuuteen, kuten suklaakääreitä, pähkinäpusseja ja muita samankaltaisia. Tuotamme jonkin verran myös aaltopahvipakkauksia. Toistaiseksi tekeminen Granolla keskittyy enemmänkin premium-pakkauksiin kuin laajoihin volyymeihin. Sitten toki meiltä saa myös etiketit ja tarrat pakkauksiin.

Millainen tiimi Granolla on tuottamassa pakkauksia?

Meitä on iso porukka. On myyjät, jotka hoitavat yhteydenpidon asiakkaaseen, sekä heidän apunaan yhteyspäälliköt, repro (repro tarkistaa, että aineisto toimii painokoneissa), rakennesuunnittelu, tuotanto erilaisilla koneilla ja tietysti lähettämö.

Moni yritys pyrkii nykyisin entistä ekologisempaan toimintaan. Näkyykö tämä myös pakkausliiketoiminnassa?

Se näkyy ennen kaikkea pakkausliiketoiminnassa, koko ajan enemmän ja enemmän. Kaikissa foorumeissa, joissa itse olen ollut mukana, ei juuri muusta puhuta kuin kestävästä kehityksestä. Se on siis erittäin tärkeä asia ottaa huomioon meidänkin toiminnassamme ja tuotannossa. Ei pelkästään materiaalien puitteissa, vaan on huolehdittava, että toiminta koko Granon tasolla on vastuullista. Ja niin se kyllä onkin.

Vastuullisuudesta puhuttaessa Grano on saanut useita vastuullisuussertifikaatteja ja -merkkejä (PEFC- ja FSC-sertifikaatit sekä Joutsenmerkki), ja myös EcoVadis-vastuullisuusarvioinnissa pärjäsimme paremmin kuin 92 % yrityksistä. Miten tällaiset tunnustukset näkyvät arjessamme?

On erittäin tärkeää, että kaikki toiminta Granolla on vastuullista. Se on meille jo arkipäivää, jota ei sen kummemmin ajattele. Toki se näkyy konkreettisesti siinä, että osallistumme vaikkapa erilaisiin koulutuksiin ja muuhun vastuullisuustoimintaan. Tietyt sertifikaatit on oltava ja esimerkiksi Ecovadis-vastuullisuusarviointi on erittäin tärkeä asia. Joillekin asiakkaille on ehdoton edellytys, että nämä asiat ovat kunnossa.

Onko vastuullisuuden ohella muita syitä, miksi luulet, että asiakkaamme ovat valinneet meidät pakkausten ja etikettien tuottajakseen?

Granollahan on erittäin laaja asiakaskunta. Ymmärrämme asiakkaiden tarpeet ja meillä on erittäin ammattitaitoinen ja asiantunteva myynti- ja tuotantotiimi. Granon etuna on myös laaja palvelutarjooma; tuotteen oheen voidaan liittää kieli- ja käännöspalveluita, markkinoinnin tuotantoja, logistiikkaa, aineistonhallintaa, suurkuvaa ja paljon muuta. Pelkän tuotteen sijasta meiltä saa kokonaisvaltaista palvelua.

Mitä olet oppinut alasta työskennellessäsi Granolla?

Etiketit tunsinkin jo hyvin, mutta pakkaukset olivat Granolle tullessa uusi asia. Niistä olen oppinut ihan konkreettisia asioita: Mikä pakkaus on, miten se valmistetaan, mitä se vaatii, materiaalit ja kaikki muu mahdollinen. Mutta paljon on vielä opittavaa. Lisäksi Granon muu palvelutarjooma tuo sitä oppia koko ajan muun muassa markkinoinnin palveluista ja vastuullisuusteemoista. On etuoikeus saada olla täällä ja oppia paljon uusia asioita.

Loppukevennyksenä, jos saisit olla millainen pakkaus tahansa, mikä olisit?

Mähän olisin tietysti viinipakkaus ja se etiketti siellä sisällä, koska nehän on ihan huikeita; niissä käytetään parhaita mahdollisia materiaaleja, ja kaikki mahdolliset tehosteet ja bling blingit löytyy. Se sopii mulle oikein hyvin. Ja mä tykkään viinistä.

6 syytä ulkoistaa markkinoinnin tuotannot

6 syytä ulkoistaa markkinoinnin tuotannot

Pitäisikö markkinoinnin tuotantotyöt ulkoistaa vai tehdä itse omassa talossa? Jos inhouse-tekeminen ei ole mahdollista, vaihtoehtosi voi olla tuotannollisten töiden ulkoistaminen. 📈

Lataa opas

Juttu on julkaistu alun perin 19.03.2024 ja sitä on päivitetty 8.04.2024.